SÅÅÅÅR!!
Är lite mammig och orolig för min lilla marsvinsunge!
Kände ett sår under hakan på henne och skrapade lite, då föll denna stora äckliga skorpa med äckligt gegg innan på av!
Lägger in bild på sår + skorpa.. I olika inlägg så ni kan trycka upp å förstora!
Det är som ett ganska djupt sår in nu! Vad kan detta vara? Ska jag använda mig av väteperoxid?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
skorpan med det som var inne i såret som sitter fast i skorpan
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
34 har läst! ingen svarat?
Ser ut som en helt vanlig varböld tycker jag. Skölj ur med saltlösning och håll rent så ska det nog läka av sigsjälv rätt snabbt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Hej jag skulle tvätta rent med koksaltslösning eller liknande och hålla torrt så gott det går. Hålla koll och se till att det läker inifrån och ut för att minska risken för varbildning och infektion.
Det var bra att du tog bort skorpan så det luftas, det ser ut som ett ganska djupt sår.
Lycka till !
Hon har troligen stuckit sig på ett höstrå. Håll såret öppet och spola med koksaltlösning ett par gånger om dagen. Använd inte väteperoxid i sårfickor på ett osövt djur!
Tack för alla svar! Varför inte väteperoxid?
#6 För att det bildar bubblor och expanderar massor gånger i volym och det gör ONT. Har själv gjort det i ett kattbett och det gör jag INTE om, det lovar jag :-P Väteperoxid är jättebra vid infekterade sår men just i sårfickor ska man inte använda det om djuret inte är sövt pga smärtan.
#7 Okej ja de har jag inte hört innan, har använt det på en av mina hamstrar när den hamna i slagsmål med en annan å den hade sår som läkte jättesnabbt tack vare väteperoxiden ;)
#8 Som sagt så gäller det mot att spruta in i en sårficka, där bubblorna inte har någonstans att ta vägen. Har varit på praktik på en veterinärstation och såg bla när de sköljde en sårficka på en (sövd) katt, det är extrema mängder bubblor som bildas, så mycket att de fick pausa för att få bort bubblorna (stor varfylld ficka). Att bara ha väteperoxid på utsidan av ett sår gör inte ont alls, det är just att spruta in det i en sårficka man inte ska göra.