Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2303 ggr
Zella
0

Lunginflammation!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var med min lilla Totte hos vetrinären idag och fick reda på att han har kraftig lunginflammation!

Han fick antibiotika som han ska äta i 10 dagar. Hon rekomenderade oxå mycket filtar och dra upp värmen i rummet på max så att han håller sig varm( han bor numera i en stor flisfilthög) + att han ska andas in fuktig luft, typ ha honom i badrummet samtidigt som man duschar varmt.

Någon som har ett marsvin som haft lunginflammation och som har mera tips? Vetten sa att det var väldigt allvarligt och att hon var tveksam att han skulle överleva det här och att jag ska förbereda mig på det värsta!

Det roslar kraftigt när han andas i princip hela tiden och ibland så piper det. Det ser tungt ut, han får liksom ta i med hela kroppen. Han är slö och är ointresserad av mat. Jag har dock fått i honom lite persilja och paprika( hans favoriter). Jag handmatar honom med Critical Care, morotspuré och vätskeersättning. Han har gått ner ca 10-12 gram, väger nu 1,18 kg. Antibiotikan han fick heter Bactrim. Han är separerad från sina burkompisar och verkar inte bry sig om det. Jag är tacksam för alla råd som kan hjälpa min lille kille!

Jappeloup
0

Tyvärr har jag inga tips åt dig, men mitt marsvin hade bronkit i luftvägarna i vintras, vilket är som lättare lunginflammation. Dock så blev han mirakulöst bättre av vitaminer, varmvattenflaskor och medecin. Hoppas verkligan att det går bra för er, att höra det rossliga ljudet, det är ljudet jag hatar och fruktar mest av alla ljud!

idipidi
0

Lunginflammation är inte roligt, men det låter som att du fått precis rätt hjälp från veterinären. Det är otroligt viktigt att du handmatar ofta så länge han inte äter ordentligt själv. Critical Care är jättebra! Sen är det bara att vänta på att Bactrimet ska börja verka. De brukar bli bättre ganska fort när det väl börjat verka.

Cuyi
0

Åh! Lunginflammation :( Mina marsvin har aldrig fått det men jag kan tänka mig. Jag hoppas han klarar sig, men nog gör han det :) Så söt han var <3

Zella
0

Totte börjar bli lite bättre! Han rosslar inte lika högt, äter lite själv imellanåt och går även upp och går ett varv i buren i bland.

Jag börjar fundera på när han bör flytta in hos sina kompisar igen. Vetrinären sa att det inte va bra om han umgås för mycket med de andra och flåsar de i ansiktet, men att de säkert redan blivit smittade.

Jag lät de träffas en väldigt kort stund i soffan idag för att se om han reagerade på dem för det gjorde han inte förut. Han blev jätteglad och de for omkring alla tre som tokar i en hög. Jag var dock tvungen att plocka bort honom ganska fort för han blev väldigt anfådd. Så än kanske han inte riktigt är redo.

Teddymarsvinet
0

Åh! Vad skönt att höra att det går att bli bättre! Hur länge kan man vänta med att gå till en vet, om man märker tecken på lunginflammation? Har märkt av rosslande. Jag skall nämligen åka bort i 1 vecka & har redan lämnat bort mitt lille marsvin till en ''marsvinsvakt'' :/

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>