Marsvinssanning 2
En annan "sanning" är att honans bäcken stelnar om hon inte paras innan 1 års ålder, och sedan inte kan föda ungar utan risk för att de fastnar. Jag har läst på annat håll att det är en myt, och att dräktighetshormonerna mjukar upp fogarna oavsett ålder.
Att sedan åldern kan ge ökad risk för andra komplikationer är en annan sak
2. Nu efterlyser jag exempel. Både på att ungar inte kunnat födas fram på honor över ett år som inte tidigare haft kull. Och exempel på äldre förstagångsföderskor som fött sin kull utan att ungar fastnat.
Själv har jag varit med om att en ung förstföderska inte fick ut sina ungar. Om det berodde på att de var extra stora vet jag inte. Men hon var ung och borde inte haft problem med stelt bäcken.

Har tagit kullar på honor som varit nästan 2 år vid första kullen och det har gått bra. Detta att bäckenet stelnar är inte sant.

Samma här, har vid något tillfälle haft honor som fått sina första kullar vid 2 års ålder (pga att dom inte velat blivit dräktiga tidigare och fortsatt gått med hane) Det har aldrig varit några som helst problem. Vid ett tillfälle fick en hona en enda unge som vägde runt 145gr.
Så jag är helt övertygad om att det är en myt. Tror det är mycket viktigare att se till honans kondition! Däremot ska man nog se till att honan blir dräktig innan 1 års ålder. Det är ju precis som människor, att man har en viss ålder som är mest lämplig att bli gravid i.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag hade ingen aning om vilket som var sant och inte så jag tog mig friheten att fråga Pernilla Holmberg som har fött upp länge. Hon säger att detta med att bäckenet stelnar är en myt. Men däremot kan man tänka med sunt förnuft. Ju äldre honan blir desto mer risker löper hon.
Jag har fått lära mig att den myten kommer av en engelsk rapport som översattes felaktigt till svenska. Skulle dock vara spännande att se den rapporten…
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#4 Försökte googla fram lite engelska uppgifter och upptäcker att i engelskspråkiga världen sägs samma sak men snäppet "värre". Enligt flertalet engelskspråkiga hemsidor skall honorna paras senast vid 7 månaders ålder, 6 månader enligt somliga hemsidor. Hittade även en rapport om marsvin som labbdjur från Singapore, där stod det att honorna vanligen avlas på vid 2-3 månaders ålder med en vikt på 350-450g.
Ska fortsätta googla lite för att se om det diskuteras eller tas som sanning i engelskspråkiga marsvinsvärlden.
Redigerat:
http://www.theguineapigforum.co.uk/showthread.php?t=37379
Titta vad jag hittade här då! Spännande!
Alltså… hur man tänker skrämmer mig lite.
Hur tror ni att det funkar i naturen? I deras naturliga miljö!
Tror inte att dom har nån som springer och viftar med fingret och fräser "nej nej, hon är för ung än" till hanarna 
Jag kan tänka mig att dom kan bli för gamla för att det ska vara en bra ide. Det kan jag. Men som nån sa, dräktighetshormonerna luckrar upp, precis som på oss människor.
Så eg, kan man nog följa naturens egen klocka. Kan dom bli dräktiga, ja då blir dom det. Funkar ju likadnt med andra arter, inkl oss själva.
Ingen kan ju eg. säga att jag har fel, likaväl som ingen kan säga att jag har rätt.
Men vad sägs om sunt förnuft? Ser honan fräsch ut så kan hon nog mycket väl avlas på även om hon är över året, eller 2.
#6 Fast, i naturen är det ju annorlunda. Där reglerar dem det på ett annat sätt eftersom dem går med hanar hela tiden, det gör dem ju inte i fångenskap, så blir ju en helt annan sak.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns ju rekommendationer Ang alla husdjur som man vill använda i avel. Jag tror kanske inte att bäckenet stelnar,men det förändras ju helt klart efter en födelse. Hästar ex ska man aldrig betäcka första gången efter tolv års ålder eftersom om livmoder och bäcken inte är "förberett" så innebär det nästan alltid komplikationer vid förlossningen. Det borde ju finnas en bra anledning till varför dessa rekommendationer finns? borde ju bara samma anledning oavsett djurslag, googla orsak på annat djurmarsvin :-)
* annat djur än marsvin
#6 Bara för att ett djur är könsmoget betyder det inte att det passar sig att djuret parar sig, vare sig i naturen eller i fångenskap. Ytterst sällan blir honor (av valfritt djurslag, jämför människan t.ex.) parade och dräktiga direkt i samband med könsmognad utan det är mer som behöver utvecklas. Självklart är det ingen som går runt och säger ifrån (!?!) men djur är inte dumma och framförallt kan de säga ifrån själva. Utöver att djuret skall ha möjligheten att bli dräktig/göra annan individ dräktig (könsmognad) krävs att djuret i övrigt är utvecklat, dels att kroppen är mogen och dels att sinnet är moget att förstå. Även små bebismarsvin(/valfri art) kan ju prova para sig på grund av att de har instinkten i sig från väldigt tidig ålder (ex. valpar som juckar gör det knappast för dominans, vilket ju somliga hävdar, utan för att instinkten till rörelsen finns hos dem) men oerhört sällan blir dräktighet ett resultat (eller är ens att anse som ett mål). Jag har från flera oberoende källor (muntliga som skriftliga) fått bekräftat det jag skriver, nämligen att djur inte är dumma samt att de har förmågan att känna efter själva när parning är passande, sällan sker parning (med dräktighet som resultat) direkt efter könsmognad eller för den delen hos gamla djur, oavsett art.
Förövrigt är det konstigt, tycker jag, att hänvisa till hur det fungerar i naturen. Bara för att saker och ting sker i naturen, eller är naturliga, betyder det inte att det är bäst eller ens bra. Bland somliga arter sker (precis som hos arten människa) våldtäkt, kidnappning och medvetet mord, det är fullt naturligt men knappast bra. Bara ett exempel, delvis utanför denna diskussion förvisso men jag tror alla förstår min poäng.
Det fantastiska med våra husdjur är även det faktum att vi kan se till att deras liv och reproduktion kan bli så bra och säkert som möjligt. Vi har möjligheten att styra resultaten av våra inklusive djurens handlingar. Således är det SJÄLVKLART enormt viktigt att vi tänker, läser, funderar, diskuterar och framför allt lär oss och samlar fakta om exempelvis avel och när dräktighet är som mest passande. Ur denna synvinkel är vad som sker i naturen ett väldigt dåligt exempel, i och med att det som sker i naturen knappast alltid är bäst eller ens bra.
Bara för att ett djur kan bli dräktigt betyder det inte att det "kan" det i betydelsen att den kan bli dräktigt, klara av en dräktighet, överleva en förlossning, få levande ungar samt ta hand om eventuellt överlevande ungar. Så att följa "naturens klocka" tycker jag verkligen inte man skall göra, däremot som du säger sunt förnuft. För mig är sunt förnuft och "naturens klocka" inget som helt självklart hör ihop.
Förövrigt vet vi väldigt, väldigt lite om just marsvin, de fakta som finns är magert oavsett om vi talar om livet i det vilda eller i fångenskap. Så att hänvisa till hur det går till just i naturen gällande just marsvin faller det med. Vi kan endast utgå för hur det brukar se ut generellt sett för djur av olika arter samt hur marsvin beter sig som husdjur inklusive det lilla vi vet om marsvin i naturen.
#8 Jag har alltid hört ca 16år för första fölet
#10 Väldigt bra skrivet!
Jag har haft flera marsvin som har fått ungar efter ett års ålder utan problem. Har nu två töser sittande hos hane för första kullen och de fyller två år nästa vecka
Tack alla. Det är intressant med erfarenheter och åsikter. Ser oxå fram emot om någon kan vaska fram ytterligare info.
Något tydligt svar finns ännu inte. Varje person som tänker ta en kull på sin hona får avväga om det är lämpligt eller inte. Fördelen med riktlinjer är att de med mindre erfarenhet har något att hålla sig till.
En yngre hona är oftare i bättre kondition och har inte hunnit lägga på sig för mycket vikt, vilket i sig minskar risken för andra komplikationer.
Som någon nämnt, det finns allltför lite forskat kring marsvin.
Med tanke på att marsvin är dräktig förhållandevis länge (en kanin har knappt halva dräktighetstiden) och att de föder så stora ungar med tanke på den egna storleken så tycker jag att det sunda förnuftet talar för att honan inte bör vara för liten när hon blir dräktig.
Om man översätter en marsvinsdräktighet för en hona på 800 gr till kvinnor så är det som att en kvinna som väger 60 kg skulle föda 3-4 barn som väger 5-7 kg styck. Jag tyckte det var mer än tillräckligt att "skapa" ETT barn på ca 3,5 kg!!!
Om honan då väger 400 gr så motsvarar det storlek på 10-14 kg per bebis för en kvinna på 60 kg… :-S
#13 Håller med om att det sunda förnuftet talar emot att para för unga marsvin. Riktlinjen på minst 7 månader vid parning tycker jag inte man skall ifrågasätta.
Jag tycker heller inte det är lämpligt med att para för gamla förstagångsföderskor. Utsätter man en hona för dräktighet tycker jag att det skall vara genomtänkt och honan i så god kondition som möjligt.
Intressant jämförelse:-) Det var verkligen inte lätt att föda ut en unge på 3.5kg. Marsvinshonor kan ju dessutom i vissa fall fördubbla sin vikt.
Min tråd om marsvinssanning handlar just om myter i marsvinssammanhang. Då litet är forskat blir de gemensamma erfarenheterna viktiga.