Operation..
Lilla Melvin ska opereras idag… Jag har ju sagt att han inte skulle opereras, men just nu är dom hos eragons och där sa hon att hon tyckte att han skulle opereras, så idag händer det.. Vad är era erfarenheter av operationer?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
den enda operationen jag varit med om är en katstrering. det gick alldeles utmärkt! inte en enda komplikation :) det kommer gå så bra så!
Vad är det för slags operation?
Jag har opererat marsvin vid två tillfällen. Först en hane som jag kastrerade. Han läkte fint och klarade även narkosen bra=blev snabb pigg och började äta igen efteråt.
Det andra var en äldre kille (4-5år) som jag opererade bort en käkböld på. Han var inte i sitt bästa skick efter att vi försökt behandla bort bölden i flera månader innan vi äntligen hittade det egentliga problemet som gjorde att den kom tillbaka. MEN också han klarade det jättebra och kom igen nästan på en gång efter operationen.
Mycket viktigt är ju att hålla koll på dem efteråt. Marsvin är känsliga för narkos och om de inte snabbt kommer igång och äta går det ofta illa. Critical Care och godaste gosakerna är bra att ha hemma. Men får du hjälp ar Irene är det toppen, tror det är få som har hennes erfarenhet på området 
nu har han opererats, det gick bra (det var en tumör i nacken dom tog bort), nu ska han bara vakna upp… vet inte hur det går, sitter i skhlm som en tok och tittar på telefonen, hon ska ringa när han vaknat upp. han är ju mitt första marsvin, han har hittat en speciell plats nära mitt hjärta, så är väldigt orolig just nu. han har tidigare klarat en kasterering, och även haft lite trubbel med vikten (för ca ett år sedan i samband med kastereringen och urinvägsinfektion), men känns som sagt väldigt tryggt att ha honom hos irene. han är ju 4 år trots allt.
#1, #3 skönt att höra att allt gick bra, han har ju som sagt klarat en kastrering tidigare, hoppas han är lika stark denna gången. även förra gången var han hos irene (låång historia) men då fick han urinvägsinfektion och gick ner i vikt, så vet inte hur detta ska gå…
#2 som har opererat bort en tumör
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)