Blind
Jag misstänker starkt, att en av mina teddyhonor är blind på ena ögat, det är en ljus stor "ring" i ena ögat, hon verkar inte se något från det. Hon har börjat bli "mobbad" av sina kompisar, och skriker hela tiden.. dom går på henne om och om igen, dagligen. Och hon sätter sig bara i ett hörn och skriker. Hon kan inte bo med andra marsvin, det har jag försökt, och hon kan inte bo själv. Vad ska man göra? Hon "hoppar" fortfarande liiite, men veterinären vet inte vad det kan vara. Åker jag in igen blir det bara samma sak som förra gången, och det hjälpte inte. Verkar vara något som inte går bort.
Hon är otroligt skygg också, vägrar att bli uppburen eller rörd i buren.
Hon verkar inte trivas… tycker så synd om henne :( Vet inte hur jag ska göra med henne.. har försökt det mesta känns det som.
Tar gärna emot tips :)
På bilden är hon, och det ögat som syns, det är det jag tror hon är blind på..man ser att det är ljust där och lyser lite.. på det andra ögat är det vanligt.
Det ser ut som katarakt, allatså grå starr. Det är ärftligt om det kommer på yngre djur. Blinda marsvin brukar klara sig ganska bra om de är friska i övrigt.
Men det här att hon hoppar gör hon ju för att hon har ont. Att hon inte vill bli upplyft, sitter i ett hörn o.s.v. är tydliga tecken på att hon mår dåligt. Andra marsvin har en tendens att mobba de marsvin som inte är friska och starka. De känner att något är fel.
Jag skulle troligen avliva ett sådant marsvin. Hon mår ju inte bra.

Gunnar hade osså så för ett tag sedan. Men upptäckte efter lite om o men att där var ett höstrå (litet litet) i ögat på han. Hans öga e bra nu.
Hoppas det blir bra med henne. Inte alls roligt när ens marsvin mår dåligt. Håller en tumme *kramar*
men försök att ha henne ensam och se till att ha allt likadant så inte möblera å se om det blir bättre som att en blind kan ju lära sig att tex. hämta posten utomhus eftersom att brevlådan är på samma ställe… :P
Nja, man ser skillnad på katarakt och skada då ögar blir grått. Detta ser inte ut som en skada.

#1 Okej, tack för svaret.
#3 Jag vill inte ha henne ensam. Hon mår lika dåligt utav det. Men tack ändå.
Kommer nog göra som så att hon får somna in. Känns som jag försökt det mesta, och det blir bara värre med henne. Som sagt, hon mår ju inte bra.. =/
Doris, 1 år, har också blivit blind på ena ögat, ögat blev helt vitt på en enda dag. Var hos vet som färgade ögat för att se om det var sår på hornhinnan. Det var inget sår men fick ögondroppar om det mot förmodan var en infektion. Efter kämpig vecka med ett motsträvigt marsvin som kan knipa igen med ögat var vi tillbaka hos vet. Det var ingen ide att fortsätta då glaskroppen i ögat hade skadats på oförklarigt sätt eller pga av ngn sjukdom. Pupillen är fortfarande ljuskänslig. Hon åt dåligt och rörde sig knappt under några dagar när det hände, piggnade till och blev som vanligt. I början nafsade hon mer än vanligt, men har samtidigt lugnat ner sig och kan nu sitta still och mysa i knät i flera timmar.
Hej
Det kan vara lättare att du startar en egen tråd så är det större chans att folk ser just ditt inlägg. Ett litet tips bara =).
Har du kollat ordentligt att det inte finns något skräp i ögat? Det kan vara så enkelt att det är ett skräp som marsvinet behöver hjälp att få bort, det kan också ha blivit ett sår efter att ha varit ett skräp men är det svullet så är det väl i så fall infekterat. Det skulle kunna vara en ögoninflamation. Börja med att titta efter skräp så får du säkert tips här av de mer erfarna om det räcker att skölja med ögonskölj och kanske använda ögonsalva eller om du behöver åka till veterinären.
Våran Blenda var svullen och kladdig i ett öga för ett halvår sedan. Det var ett tunt höstrå som låg i ögat. Jag kunde få ut höstråt och vi sköljde med ögonskölj och hon var helt återställd på mindre än två dagar så har du tur så är det lätt att lösa.