Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2177 ggr
jezzijezz
0

Lite tips å råd tack!

Har 2 hanar i en bur ( 136 x 76 cm ) den äldsta, Malbec e 1 ½ år å den yngsta, Virvel e 6 mån.

Har sedan början vatt lite smågruffande från den Virvel…mycket juckande å jagande men aldrig slagsmål.
Senaste tiden ( 1 Mån ca ) tycker jag att det har blivit värre. Malbec har fått små rivsår vid nos/mun å Virvel brummar å kurrar för jämnan. Han ställer sig nära Malbec å lixom vrider/vänder rumpan till precis som om han vill skvätta på Malbec nästan som ett bakvänt popcornsskutt.

Min undran e hur länge ska detta pågå? E det för att Virvel befinner sig i slyngelåren å det kommer att lägga sig snart/ med tiden eller??

Måste tillägga att Virvel alltid vill ligga ganska nära Malbec när han har lugnat sig lite. Det e han som står för dominansen i buren å Malbec e så lugn å fin å försöker att komma undan Virvel men måste försvara sig.

Det e tandhackande å nosar uppåt flera ggr per dag. Det blir inte nått riktigt slagsmål ( som en boll ) utan mer dominansbeteende.

Behöver få lite tips eller råd ( för att lugna mig själv ) om detta e fullt normalt mellan hanar å om det lägger sig snart eller jag kanske måste sära på dom??

// Jessica

jezzijezz
0

*puffar*

Ingen som vet?

Eulwen
1

Slyngelåldern är väl för charmig…? Jag har flera stycken i samma ålder just nu och det är ett evigt bråkande.

Så länge det håller sig till kurrande, nosar i luften osv så avvaktar jag förutsatt (!) att de har gott om utrymme och båda tydligt får tillgång till mat och vatten (ingen mobbar undan den andre). Jag väger regelbunden och kollar så ingen tappar vikt.

Tappar någon vikt eller visar tecken på att bli mobbad från mat/vatten, har för mycket bitmärken och i värsta fall slagsmål bryter ut så särar jag på dem. Har särat två idag där det varit spänt ett tag och idag så rök de ihop. Tyvärr.

Får Malbec äta, dricka och vila ifred så skulle jag avvakta om jag vore du. Så länge det inte eskalerar så borde det lugna sig när Virvel lugnar sig.

Hormoner är inte att leka med…

jezzijezz
0

# 2

Tack!!! Skrattande

Malbec får äta men Virvel måste visa att han  bestämmer. Dom har gått ihopa sen 1/4 å i början va det mer juckande…nu e det mer nosar i luften, kurrande å burrande. Alltihop från Virvel då…Malbec e så snäll å lugn å försöker bara gå undan eller försvara sig själv.
kan tycka så synd om honom…men äta, dricka å vila ifred får han! Lite små rivsår på nos/mun men inga bitsår…kollar båda regelbundet.

Har lite liknande i honburen. Virvels kullsyster e en liten bitch mot sin burkompis Juliette oxå…men inga bett eller slagsmål . Juliette som e äldre går oxå undan.

Båda paren har stora burar med gott om utrymme å hus å myspåsar tunnel osv.

Men du…hur länge varar den här slyngelåldern?? När kan man börja skönja ett slut? Glad

Eulwen
0

Jag vet inte riktigt när slyngelåldern går över. Jag tror att det är lite individuellt. Jag har bara två hanar som är lite äldre och de har iaf lugnat sig innan de blivit ett år. Har också tre hanar nu mellan fyra och åtta månader, den äldsta av dem börjar så smått visa tecken på att bli vuxen nu tycker jag. Den på sex månader är hopplös och den yngsta är fortfarande bara barnet.