Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1635 ggr
Teddymarsvinet
0

Är hon sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, så dum som jag var så satte jag ihop en kanin med mitt marsvin.

Nu tror jag att hon blivigt sjuk pågrund utav detta. När hon andas så skrovlar det i bröstet men förövrigt är hon pigg. Jag visste inte vad detta var förän jag kom på att det kunde vara lunginflammation? Är detta dödligt? Hur långt kan man vänta innan man åker till en vet? För idag lämnade jag bort mitt marsvin till en ''marsvinsvakt'' som skulle ha henne i en vecka, då jag ska åka bort. Kan jag vänta i 1 vecka med att boka tid hoss vet, eller är det försent?

Väldigt tacksam för svar av en kunnig person, är nämligen jätte orolig för henne :c

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Aristarcos
1

Hon kan ju också varit för mycket i drag och fått lunginflammation, men marsvin kan också bli sjuka av kaniner som bär en bakterie som inte marsvin mår så bra av, men har för mig att det sätter sig mer på mage Obestämd kommer inte riktigt ihåg.

Se till att buren står dragfritt och varmt, torrt. Rosslar det så kan det blir snabbt akut behov av antibiotika tyvärr… de kan fort bli dåliga.. Hade nog inte väntat så lång tid som en vecka om det inte går bort inom någon dag. Be din marsvinsvakt ha NOGA UPPSYN om hon verkligen äter hela tiden som hon ska.

Teddymarsvinet
0

Okej, tack! Ja för i magen är hon jätte bra. Jag får ringa henne imorgon bitti & säga det till henne. Hon var ute idag & det blåste lite grann. Hoppas att jag hinner hem i ''tid'' så att säga.. Rynkar på näsan

/p>

Aristarcos
0

Om hon blir sämre måste marsvinsvakten åka in till en bra veterinär för hjälp och få antingen Bactrim eller Baytril . Bactrim är inte fullt så starkt så man behöver inte mata med annat för att hålla magen i schack som man måste vid Baytril.

westblom
0

man kan prova med bisolvon om dom är lite slemmiga i halsen 0,6 ml/ 1kg marsvin 2-3 ggr dagligen i 3-5 dagar hjälper inte detta kontakta veterinären på en gång

Fridaaaa
1

Kan säga, att det är inte pga det.
Så snabbt blir dem inte sjuka av kanin, om dem ens blir det.

Håller tummarna för henne

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

westblom
0

precis som #5 säger så går de inte så fort och bli smittad utav en kanin, l

Bellebus
0

Hur ofta brukar hon träffa kaninen? Som jag förstår i ett tidigare inlägg så brukar hon väl träffa kaninkompisen med jämna mellanrum? Klart att det inte smittar ifall det är första gången de träffas, men om de sitter ihop längre stunder med jämna mellanrum så är det väl helt troligt att hon ev blivit smittad då?

Fridaaaa
0

Mina marsvin träffat någon av mina kaniner flera gånger/månad.

Hade 2 marsvin som bodde ihop med 1 kanin för många många år sedan (då var jag inte gammal, och var innan jag visste med riskeran). Ingen av dem blev sjuka.

Mina marsvin använder samma hage som kaninerna använder (ej samtidigt då).
Den smittan behöver man ej vara orolig över. Sällsynt att marsvin blir smittade av det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddymarsvinet
0

Tack för alla svar!

Jo hon träffar i jämna mellan rum , dock inte särskillt ofta då kaninen inte bor på samma tomt som marsvinet. ;) Har fått hem Pippi & hon verkar frisk & kry. Men hon nyser lite, vad kan det vara?

Jag har lyssnat på andningen & den låter inte så ''skrovlig'' längre. Hon stod i tvätt & duschrummet så hon fick andas in lite fuktig luft! Hon har lite glädjeskutt då hon har kommit hem! :)

/p>