Detta med mat
har förökt läsa så mycket som möjligt. och vissa skriver att man ej ska ge färdig mat från djuraffär typ pellets och olika blandningar.
men om man nu vill ge dom det vilken sort är bäst då från djuraffären.
köpe 2 marwsvin för en vecka sedan och då fick dom nån blandning från vitakraft med säd och pellets och nåt mera.
jag har köpt vitakraft pellets med jordärtskocker med tillsats vitamin C
sedan nåt från versele-laga som heter Cavia Nature
är det nåt man kan ge eller nåt annat som är bra från djuraffären.
sen får dom grönsaker och hö
Varken Vita Kraft eller Versele Laga är speciellt bra kraftoder för marsvin.. Det farliga med pellets är att de ofta innehåller stora mängder kalcium, vilket kan skapa problem med urinvägar osv. Sen innehåller de ofta större mängder fett och dåligt med fibrer = tjocka marsvin. Det finns några bra pelletssorter dock, som Cavie Cuisine från Oxbow (ganska dyr om man har många marsvin men mycket bra pellets) och sen vet jag att många använder Lottie blandat med t.ex havrekross. (Har dock för mig att de skulle/har slutat sälja detta nu)
Istället för att köpa pellets går det lika bra att göra kligröt till dem, på t.ex Havrekli eller Krukskakli blandat med vatten. Saltå Kvarn som finns i vanliga matbutiker säljer ofta bra grejer. Du kan också ge havregryn, helhavre, korn/råg/havrekross precis som det är! Jättebra kraftfoder och naturligt. Finns Artiklar härinne om kraftoder som är bra, bara att söka eller gå in via "Artiklar". Här finns en: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder?discussions-1
Unvik det mesta från djuraffären skulle jag säga. Antar att du är medveten om att salt/mineralsten, C-vitamindroppar osv är fullt onödiga och kan skapa fler problem än man tror.
Hö, C-vitaminrika grönsaker varje dag och lite kraftoder räcker gott och väl för att ha friska marsvin, du kan ge fri tillgång på kraftoder medans de växer om du vill :)
Lite av mina tankar o personliga åsikter: vi skaffade marsvin vid påsk.då fick de inget kraftfoder utan bara nyttig mat o massor av hö.de hade jättefina kritvita tänder,o även fast de var växande ungar så var de fina kroppar i perfekt hull.men när vi sedan skaffade ett till marsvin fick vi med lite kraftfoder som den var van vid,o vi gav de andra lite som helggodis.supergott,men innan jag visste ordet av hade de två fått fula gulnade tänder med skräp imellan. Nu har jag inte testat mer än en slags foder,men på magkänslan är alla foderblandningar likadana.dessutom är kraftfoder inget naturligt för grisarna.det är lite som att många hästpersoner tycks ha fått för sig att alla hästar behöver kraftfoder även fast de inte tränas eller rids met än ett par gånger per vecka.i många fall blir hästarna bara tjocka o aggresiva av all extra energi.bara hårt tränade hästar,gamla och dräktiga ska ha extra tillskott. Samma med marsvinen,utom att de inte tränas hårt. Så personligen skulle jag bara ge kraftfoder till marsvin som är avmagrade eller dräktiga.oftast blir vuxna grisar bara överviktiga av det.o så har vi det där med tänderna som i allafall vi fick avsmak för. Ang. villket foder har jag blivit rekomenderad nr 1 oxbow -dyrast nr 2. Lottiepellets lite lite sämre än oxbow men betydligt mer prisvärt o minst lika uppskattat av grisarna.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
ja jag har läst den artikeln . ska kolla nästa gång jag är på willys om dom säljer nåt från saltå kvarn.
på pellets föpackningen står det inget om kalcium. men den andra står det 0,65 % kalcium .
jag har 2 teddymasvin hanar på ca 10 mån. den ena är lite överviktig och den andra ä väl inte undervitkig men skulle gärna kunna gå upp lite i vikt.
havregryn kan man ge vilket märke som helst och som det är ?

Jag ger mina en blandning av fiberhavregryn och kruskakli (torrt) Får dom välja så äter dom upp kliet först. Jag köper allt i vanlig mataffär. Inga speciella märken.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#1 Lottie finns fortfarande kvar på lantmännen… prisvärt foder ! Det finns att köpa på webben, men fraktavgiften är ganska hög, 79:- som lägst.
#3 Ja, Vilket märke som helst och antingen torrt eller blötlagt. Jag tycker faktiskt det låter som att de inte behöver något kraftoder, det kommer snart sluta växa ändå. Du kan ge några gånger per vecka men varje dag är inte nödvändigt.
Den enda som får kraftoder varje dag här hemma är lilltjejen på 2-3 mån som växer, henne tar jag upp och ger separat för annars äter bara de andra två honorna upp allt, och de behöver inget kraftfoder. Men alla grisar får kligröt ca 2 ggr per vecka.
#5 Ah, så det finns fortfarande kvar! Trodde de hade slutat tillverka.. kanske tänkte på nått annat foder.
Nu har jag köpt fyrkornkross från saltå kvarn. kan man ge det som det är eller ksa det blötas ?
sen köpte jag havrekli tänkte göra kligröt till den som behöver lite extra men det va ett annat märke det går väl bra det med.
#7 Det går utmärkt att ge torrt :)