Problem med Snoppen
Idag när jag skulle hämta grisarna efter dom varit ute en hel dag så märkte jag att Samsons snopp var ute och det var en massa gult hårt runt. När jag satte mig inne med honom och skulle titta närmare så är det svullet och rött och han skriker bara jag nuddar snoppen. Har sökt runt och läst om "blomsnopp"? Och det ser ut som det fast mindre. Har gjort rent med vatten och lyckats få bort det gula runt så att han får in snoppen och smörjt med Hydrokortison salva, men har ni också varit med om det här? Det luktar unket och jag vet inte alls vad jag ska göra. För övrigt är han pigg och äter som han ska. Han bor med två honor och vet inte om han uppvaktar dom så att han får skavsår där nere?
Det kan bli så ibland om det kommer in smuts eller om hår snuirrat sig runt den. Det du gjort rtedan låter bra. Tvätta noga ett par gånger om dagen så blir det antagligen bra snart.

Tack så jätte mycket, blir så orolig när det händer något med mina älsklingar. Kikade alldeles nyss och då såg det mycket bättre och han pep nästan ingenting när jag kollade. Hade jag ringt veterinären så hade dom säkert sagt att man ska avliva då dom veterinärer vi har omkring oss inte är så kunniga som ni här inne på MiF. Nu håller vi bara tummarna och får sköta om det så att han blir frisk snabbt.

Nu har det gått ett par dagar och idag när jag kikade så har det kommit tillbaka en del, när jag skulle lirka fram snoppen så pep han och har tydligen ont där nere eller har obehag av något slag. Finns det någon marsvinskunnig person i närheten av Dalarna som kanske vet bättre och kan kolla vad det kan vara? Kan jag överreagera? Det är gul/vitt klet/hårt runt snoppen kan inte beskriva det bättre.

Vi var iväg till Veterinären och hon har aldrig sett något liknande på ett marsvin förut, vi fick recept på en Bactrim-kur och sen Laktal Balans som vi ska behandla med är inne på 3dje dagen. Idag när jag skulle göra rent och ha på Laktal var han öm igen och pep, nu får han sitte i en egen bur så att jag får veta hur hans mage fungerar, hans pluttar var hälften så stora och nu ligger han mest i huset och har ingen vidare matlust. Har CC som jag stödmatar med men hur många gånger ska jag göra det?
Har ni halat ut hela snoppen? Jag hade en hane som fick något liknande och han hade en bit spån som satt halvvägs in i urinröret

Ja det hade han men han hade varit ute hela dagen när jag märkte det, han sitter i en egen bur nu för att se hur magen fungerar och han har inte kissat på 3½ h och bajsat en plutt på den tiden. Har stödmatat med CC och då äter han men det tar stopp ganska snabbt efter. Han är ganska slö men tar sig någon vända i buren, blev lite bättre fart när en av damerna hälsade på men jag måste få veta om han kan kissa.