hur ofta kullar/hona
Hur ofta tycker ni man kan ta kullar på en hona? Frågan är främst till de som avlar men ni andra får ju gärna komma med era åsikter :) Vet att många tar ca 3 kullar per hona o sedan får de gå i pension så att säga, men med hur stort mellanrum bör kullarna äga rum?
Har inga planer på att avla men intressant att veta då jag inte är insatt i avel
Det är så olika. Olika uppfödare resonerar olika. Mest beror det på honans skick förståss.
Jag brukar ta kullar med lite drygt ett halvårs mellanrum men det blir olika eftersom jag bedömer hur snabbt honorna hämtar sig efter kull och om de "hotar" att bli feta kan jag skynda mig lite eller om de håller sig smärta då låter jag det ta längre tid. Annars planerar jag förståss in kullarna så de kommer när jag vet att jag är hemma och kan ta hand om dem.
Hur många kullar folk tar på sina honor varierar också lika mycket. Vissa tar bara en kull på varje hona andra tar betydligt fler så att säga att de flesta tar tre kullar tror jag inte riktigt stämmer.
Jag tar aldrig mer än fyra kullar på mina honor men oftast blir det färre än så. Om jag tycker att jag fått något att spara efter tre kullar finns ingen anledning att ta en fjärde kull tycker jag. Om honan har något problem under dräktighet, förlossning eller med att ta hand om ungarna så tas de genast ur avel. Självklart avlar jag bara på hnor med perfekt hälsa. Jag säljer absolut ingen hona för vidare avel någon annanstans.
Jag parar aldrig honor under åtta månader väldigt sällan under tio månader första gången och absolut ingen som väger under 800g. En hona som fyllt tre år ska det inte avlas på tycker jag då risker för komplikationer ökar med åldern.
Det är inte så smart tycker jag att använda samma djur för mycket i aveln det gäller i första hand hanar. Alla raser mår bra av en bred avelsbas därför är det bättre att måmga djur får bli föräldrar åt några få kullar än att samma marsvin får 20 kullar det är helt galet enligt mig.