Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 2082 ggr
Lyan
0

Skit också!

Har inte kollat på Chaches tjeckiska stamtavla så noga eftersom det är lättare att läsa den svenska men gick igenom den inatt när jag ändå inte kunde sova och ser att hennes pappa är satin :'(

Jag var jättenoga med att poängtera för säljaren att hon absolut inte fick vara satinbärare och jag tvekade på att hon hade satin i tredje led, men eftersom hon verkade ha ett så trevligt temperament valde jag att köpa henne ändå (det är svårt att hitta trevliga gråa långhår). I den svenska stamtavlan står pappan som ickesatin.

Jag har varit så glad att jag köpte henne för hon har så många bra egenskaper som jag vill ha in i min avel men nu är dte helt uteslutet att avla på henne.

Känner mig så lurad :'(

godisgrisen
0

Nä! Jobbigt! Förstår dig. Tröstkramar!

Är du säker på att det är rätt? Kolla med uppfödaren om det kan ha blivit något fel. Hoppas det är fel.

Lyan
0

Tack. Detta är tredje gråa honan som inte går att avla på, förutom två som var/är satinbärare, en pga dåligt temperament, en pga cystor och så nu Chache (dyr var hon också). Känns som att det inte är meningen att jag ska avla på grått :-(

Har mailat säljaren, får se vad han säger. Ska maila uppfödaren också beroende på vad han svarar

[Snuttegris]
0

Förstår att du känner dig lurad. Men kanske det har blivit något fel i stamtavlan. Hoppas på det i alla fall. Tröstkramar.

EvaLuna
0

Beklagar  :-(

jezzijezz
0

Hoppas att det står fel i stamtavlan!

Hon e ju så fruktansvärt vacker å det hade säkert blivit underbara bebisar efter henne…men jag håller tummarna!

tantnett
0

Håller tummarna att det blivit fel, du påpekade ju speciellt för säljaren om just detta med satin så förhoppningsvis stämmer det inte.

Vi får hoppas på det bästa. Kram

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Lyan
0

Tack!

Har inte fått något svar ännu. Ska ta mod till mig och maila uppfödaren men är så hopplöst dålig på engelska.

Jag älskar ju Chache lika mycket även om hon skulle vara satinbärare men det blir ju ett rejält bakslag i aveln :-( Såg verkligen fram emot ungar efter henne, hon är så underbar i sitt temperament och med otroligt vackra ögon och bra kropp

Aristarcos
0

Hej Lyan, vad tråkigt att du råkat ut för en sådan sak… om du vill kan du pm: a texten du vill skriva så kan jag nog översätta den hyfsat bra..

Lyan
0

#8 Tack!

Jag skrev ihop en text och tänkte se vad ni tycker? ad ska jag skriva som hälsning? I vanliga fall brukar jag skriva Mvh Emmy

"Hi!

I have bought Trumpeta Garnet and I have notised that her original pedigree and her swedish pedigree don't match. In her swedish pedigree it says that her father is a texel but in the original pedigree it syas that he is a satin texel. I just wonder what is right? The person i bought her from have not answered my mail. I bought her for breeding and I can't use her if her father is a satin.

I am very fond of her, she is a very beautiful, nice and mischievous cavy and I will keep her till she dies even if I can't breed her"

_Charlie
3

Best regards

Emmy

Glad

Aristarcos
1

#8 Det ser mycket bra ut, sa du att du inte kunde engelska ?? :skriv

Kindest regards eller Best regards. Best regards är mer formellt än Kind eller Kindest regards.

Lyan
0

Använder nog best regards då eftersom jag inte känner henne. Tack :-)

#11 Tog en timme med hjälp av google translate att plita ihop den lilla texten :-P Det ser grammatiskt rätt ut då?

Aristarcos
1

#12 det viktigaste är ju att de förstår vad man skriver, men jag kan inte se några direkta fel … huvudsaken är att man förstår.. och det gör man med lätthet vad du menarSkrattande men Kind regards är mjukare, hade nog valt det då det ändå är lite mer privat än vanliga företagskontaker.

Lyan
1

Det blev

Kind regards

Emmy and Chache (which is what I call her)

Får se vad uppfödaren svarar nu. Hoppas verkligen inte att pappan är satin!

Lyan
0

Snabbt svar och pappan är satin :'( Känner att här hade det behövts svordommar faktiskt! Jag kommer ALDRIG mer köpa djur från honom jag köpte Chache av! Så ***** illa av en så stor uppfödare att ljuga mig rakt i ansiket!

Jag kommer ju inte älska Chache mindre bara för att jag inte kan avla på henne men ändå rinner tårarna nu. Hade så stora förhoppningar med henne ju :'(

Lyan
0

Nu är tårarna slut och ilskan har tagit vid istället. Jag har skickat ett mail till han som jag köpte Chache av och sagt vad jag tycker. Jag kommer inte skriva ut på forumet vem det gäller men är någon nyfiken så är det bara att slänga iväg ett PM

kodex
0

Usch! Fy vad elakt av en person att göra så!!

Aristarcos
0

#16 ysch så dåligt..

[Maijah]
0

Riktigt, riktigt lågt gjort. Skulle också vara rasande ifall jag vore du!

Fridaaaa
0

Dåligt av honom att göra så. Frågan man just om det är satin i släkten pga att man ska avla, då ska ju han svara ärligt på det :/ Sanningen kommer ju alltid fram

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Nu har han svarat, var tydligen inte så lätt att låta bli att svara när man blev utskälld. Han tycker att det är dåligt att jag förutsätter att han har ljugit utan att han har svarat men jag skickade till honom i fredags och jag vet att han har läst det. Eftersom detta var väldigt viktigt för mig valde jag att skicka direkt till uppfödaren när jag inte fick svar

Han menar på att han var "ouppmärksam" och därför glömde det, var mycket ledsen för det och att om han nu tänkte ljuga så var det inte så smart att skicka med bägge stamtavlorna. Nej, det kan jag hålla med om, inte särskilt smart, men hade hon varit rätt reggad så hade inte ens detta hänt! Fast hade jag sett det så hade jag definitivt kommenterat hur extremt dumt (och faktiskt olagligt!) det är att avla på garanterade bärare. Och som sagt, jag var väldigt tydlig med att jag inte ville ha bärare i min avel!

Han erbjöd sig att köpa tillbaka henne och menade på att det löste problemet men hon kommer ändå att vara satinbärare oavsett hur många gånger hon måste flytta! Eftersom hon såldes som avelshona så är risken väldigt stor att hon kommer att sättas i avel om jag säljer tillbaka henne. Jag är också väldigt förtjust i henne, hon är en helt underbar gris som jag inte vill skiljas från.

Jag har inte tyckt att denna uppfödaren är oseriös tidigare men jag tycker det definitivt nu

Lyan
0

Har pratat mer med säljaren och han säger att han inte visste att hon var bärare, att han hade missat det när han reggade henne. Han har bett om ursäkt och jag har accepterat.

Tyvärr gör ju inget av detta att Chache slutar vara satinbärare men det går inte att ändra på det som redan har hänt

pinku
0

Usch vad tråkigt! Tur i oturen iallafall att du upptäckte det… Även om det är en klen tröst… :/