Mina marsvin bråkar
Hej
Jag har två marsvinshannar, den ena är ca 2 månader och den andra snart 2 år. Vi hade den lilla först tills jag läste att man inte ska ha marsvin ensamma. Vi åkte då till en uppfödare och fick prova ut en kompis till den lilla. I början gick det jätte bra, den stora tog visserligen över den lillas hus och sedan började de kivas. De hackar tänder och har rykt ihop 3 gånger. I början ville den stora rida på den lilla som hela tiden sprang undan men nu har han börjat att säga ifrån vilket jag tror är en stor del av bråken. De bråkar också om mat men accepterar ändå att den andre äter. Jagar varandra i buren. Märkligt är dock att om vi tar upp den ena och kelar så verkar dom liksom ropa på varandra, saknar de varann eller är det svartsjuka? De brukar få en godbit när vi tar upp dom för att vi ska få dem tama fortare. När de är ute tillsammans i våra knän så ska de till varandra då vill den lilla gärna kura in sig under den stora och brukar också försöka bita honom i rumpan, det har jag nu förstått är någon slags dominans beteende eller att han ska oskadliggöra den stora. Vi blir inte riktigt kloka på detta. Jag vill ju att de ska trivas tillsammans och sitta ihop och mysa men det verkar inte som om vi kommer dit :o( endast när de är väldigt rädda för något så vill de sitta tillsammans. Är det någon som har några tips och råd? Bör vi lämna tillbaka den stora och prova med en liten unge?
Mvh
Jessica
Ibland börjar än del marsvin bråka av att buren är lite liten? Kanske att du ska prova med ett nytt? Dock är ju jag ingen special tjej på det där med socialitet mellan 2 nya marsvin! :-)
Kram!