Fästingar
Ni som har marsvinen ute - hur gör ni med fästingar? Går de på marsvin? Jag ser att det finns medel att köpa hos veterinären och funderar om det är något att satsa på. Vi ska vara i Stockholms skärgård i sommar och jag tänkte ta med uteburen men är lite orolig för alla fästingar…
Mina marsvin har aldrig fått någon fästing vad jag märkt. Och i mitt område så finns det rätt mycket fästingar. Men man vet ju aldrig man ska aldrig säga aldrig:P
Man får kolla igenom dom noga efter fästingar när man tar in dom.
Jag har fått en fästing en gång på ett av mina marsvi.
Du ska nog inte köpa något medel mot fästingar, då de oftast är väldigt starka/giftiga.
Mitt bästa råd är att kolla igenom marsvinet minst 1 gång om dagen. Då kommer du upptäcka fästingarna i tid, så då hinner de inte växa sig stora.
Ingen av mina har fått fästing.
- Mvh Emma
Jag har fått plocka massor med fästingar, men något medel ska man inte ha.
Helena
Jag har aldrig stött på fästingar på mina små grisar. Men om du hittar någon är det bara att ta bort den, tror inte det är värt att lägga ut pengar på medel (antagligen mkt. dyra) som du nog inte får tillfälle att andvända så ofta ändå.
Kram Hanna
Hanna
Då det står att barn ska undvika att vara i kontakt med hunden den närmsta tiden efter dom fått fästingmedel på sej eller då sjöar kan bli förgiftade om huden tappar fästinghalsbandet i vattnet, man ska heller inte använda dom om man har katt, så skulle jag tro att det kan vara väldigt farligt att använda sånna medel till marsvin. Man får helt enkelt gå igenom marsvinen varje dag och kolla så att dom inte har några fästingar. Hinner man ta bort dom inom ett dygn är risken inte heller så stor att dom hinner bli smittade.

Skulle definitv avråda från att ta fästingmedel på marsvin. Marsvin är såpass små jämfört med hundar och katter som medlen framtagna för så risken är att de är för starka för dem. Det räcker säkert att kolla igenom pälsen på dem när de varit ute för att upptäcka ev fästingar. Marsvin har ju inte heller så svåra pälsar att undersöka (jämfört med t ex hunden i min avatar). Tycker man att det är svårt att kolla pälsen på ett långhår kan man klippa ner det över sommaren.
Haha, vovven så söt, kan inte tänka mig hur det är att plocka fästingar på honom
Helena
Vill man kan man ju använda Frontline. Det är ju många som använder den sprayen mot Ohyra, men den är ju även förebyggande mot fästingar. Även Tiguspray har jag för mig funkar mot fästingar. Båda är ju väldigt mycket använda av marsvinsmänniskor och funkar bra mot ohyran i alla fall. På katter och hundar vet jag att den är effektiv mot fästingar.
/Sandra
Men det är extremt onödigt att använda sånna medel om djuren inte är sjuka. Djuren tar mer skada av att man medicinerar dom i onödan än att det finns en chans att dom kan få fästingar. Man ska vara försiktig med att använda läkemedel i förebyggande syften. Och även på hundar om man använder nått medel så måste dom ju kollas, inga medel ger 100% skydd mot fästingar. Då är det ju bättre att göra en egen spray av vitlök eller rosmarin, eller vad det nu var som skulle hjälpa.
Bra att du tog upp den frågan Monkan! Satt och funderade på just det igår när jag hade ute marsvinen och en minimal fästing kröp på Sera (i hennes vita päls, annars hade jag inte upptäckt den). Medel på våra små marsvin är nog dock ingen idé.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack för alla svar. Jag har också funderat på hur hälsosamt det är med gift på små marsvin och ni har ju helt rätt - det är bara att kolla de varje dag och ta bort ev fästingar om de fått någon. Vi kör utan medel.