Tappar päls
Hej!
Jag är ny här.
Vi har haft Marsvin i ett halvår nu och vi älskar dom små liven.
Vi skaffade en liten kille för några veckor sen och han bor ihop med en 1årig hanne. För ett par dagar sen så har han tappat lite päls på baken och även en liten fläck på nosen. Han kliar sig inte nåt nämvärt och är pigg för övrigt.
Det större marsvinet hade en liten fläck (troligtvis svamp) på örat för ca 1,5 vecka sen. Det är under behandling med salva och nästan läkt.
Se bifogad bild.
Väldigt tacksam för svar!
Jag har nu ringt djuraffären och dom visste inte vad det var.
Var inom den lokala Veterinären och visade bilden på han för biträdet som gick för att prata med Veterinären men han hade inte tid.
Skulle ringa på jourtid imorgon bitti.
Kollade lite till på nätet och åkte sen till apoteket.
Dom sålde VetriDerm, en slags klorhexidinlösning som ska sprayas på.
Om det inte blev bättre inom en vecka så skulle jag uppsöka Veterinär.
Ytterligare svar mottages tacksamt.
#5 Veterinären. Då får man medicin plus att man måste sanera väldigt noga.
Ja kan smitta till människor och andra marsvin, Även till andra djur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag läste det här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm
I den artikeln så står det att det är väldigt nog att sanera för att undvika att få tillbaks Ringorm.
När jag pratade med veterinären idag så sa hon att det bästa med Ringorm är att man kan bara få det en gång.
Gäller bara detta ifall man har väldigt många marsvin. Jag har ju två och kommer behandla bägge.
#7 Det är verkligen inte sant. Har själv haft Ringorm på marsvinen två gånger, och jag vet flera som har haft det om och om igen. Det krävs noggran sanering för att bli av med det.. och alla marsvin ska behandlas, även de utan symptom. För marsvin, likaså katter, kan vara symptomfria smittbärare och alltså smitta andra djur/människor med Ringorm utan att det bryter ut på dem själva.
Förtydling.
Veterinären sa att man bara kan få Ringorm en gång. Det stämmer tydligen. Kruxet var bara att det fanns ca 72st olika arter som följde ett visst schema.
Vissa kunde smitta kor, andra människor osv..
Just den arten som man hade haft kunde man inte få igen.
Både små tutorna är nu under behandling och det ser genast bättre ut 
Tack för era svar!
#10 Nej det stämmer inte. Den veterinären vet inte vad han pratar om.
Finns flertal, bland annat här inne, som fått det.
Jag hade bytt veterinär, eftersom den du går till verkar inte veta vad den talar om.
Men skönt att det ser bättre ut. Vad behandlar du med?
Se till att sanera med t.ex virkon med överallt. Speciellt buren.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.