Tappat tandbit
Det var så att ett av mina marsvin åkte i backen idag, asfalten av alla ställen! Självklart klarade hon inte detta utan att slå ut en liten tandbit på ca 1 mm. Hon blöder också lite. :( Krävs det veterinär eller vad ska jag göra? Stackaren blev livrädd, vilket jag förstår och vi åker på semester snart och jag vill inte att hon ska ha ont. :( Jättetack på förhand!!

Det är nog ingen fara, det kan hända att tanden lossnar om hon stött i den ordentligt, men det växer snabbt ut en ny i så fall, bara ge henne lättuggade finfördelade grönsaker.
Åh tack så jättemycket för svaret!! Blev baa så himla rädd… Hade det inte vart för att vi ska åka på lördag och att min pappa som är helt ointresserad av marsvin ska hålla lite vakt och ge dom mat och så så hade kag kunnat hålla koll på henne mer, men slutar hon att äta när jag inte är hemma… Usch är så orolig…:( men jag hoppas att du har rätt, att det inte ska vara nån fara:)
Nu har jag hållt lite koll på henne för att se om hon äter och det gör hon bara när bitarna är tillräckligt små för att ta in i munnen direkt. Med grönsakerna är det ju inget problem, dom delas bara lite extra, men hur ska man göra med höt. Eller ni som har vart med om detta, det kanske inte ens behövs att göra något? Hon kanske börjar äta som vanligt redan i morgon och att det bara är dagen-efter-ontet som gör att det är svårt att äta idag…? :)
Mitt marsvin tappade för ca ett år sedan alla sina tänder utan någon större orsak. Han klarade av att äta hö och finfördelade grönsaker rätt bra. Hamnade stödmata några gånger bara för att vara på den säkra sidan. Nu har ju ditt marsvin ennu tänder kvar så jag tror det kommer att gå bra, om det inte gör mera ont för henne :)
Jag skulle endå rekomendera att din pappa skulle ta några extra titt på henne då han tex. matar marsvinen. Bara för säkerhetsskull.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
JAg har haft ett marsvin som slog sönder och tappade tänder i ett!
Höet klarar dom av att äta utan problem, det får dom in i mungipan.
Grönsaker:
Morötter kan med fördel rivas!
Vitkål kan även rivas!
Gurka kan man hacka smala stavar av.
Paprika hackar man i småbitar.
Kålrötter ges i små bitar.
Om dom inte äter så kan man prova att ge melon eller nått annat mjukt/poröst. Äter dom det så är det inte hela världens undergång utan då gör det bara ont.
Framförallt så kan det göra ont tills att en ev. lös tand verkligen är tappad, vilket kan ta några dagar.
Annars så är det bara att hålla koll på tändera så dom håller sig jämna. Gör dom inte det så tar manen nagelfil (en med papper! inte metall) och slipar ner så dom blir jämna eller det bästa man kan för tillfället. Akta tungan och mungipan bara och det är ett hett tips att ha någon som hjäper en att hålla i grisen :)
Tack för hjälpen alla! Men det var ganska uppenbart att jag oroade mig i onödan, för hon äter som hon ska. Så jag kan nog pusta ut;)
#6 Vad skönt! =)
Tur att det verkar ha gått bra