Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2324 ggr
[_annaH]
2

Passar marsvin

Hej!

Ett par vänner har nu åkt utomlands och vi ska passa deras sons 2 marsvin. Vi har ingen erfarenhet utav marsvin utan bara kanin.

Dom har en godkänd bur, det har jag kollat upp, men dom får marsvingblandning  som mat och saltsten och mineraler i vattnet som extra c-vitamin. Vad jag förstått så ska dom inte ha nått utav det. Hus har dom inte heller :/ Dom ska vara borta 3v till men vad ska jag göra? För hus måste dom ju ha, ska jag ta bort stenen?

De är väldigt rädda marsvin dessutom då killen som äger dom är väldigt hårdhänt och så med dom.

Jag vet inte hur mycket grönsaker de får men enligt min syster så brukar dom få äpplen o morötter ibland. Ska vi ge dom något och hur mycket kan man ge så de inte blir dåliga i magen?

Alla tips är välkomna :D

[linneasandberg]
2

hårdhänta med sina marsvin? Hur menar du? Om dom skadar marsvinen borde dom inte ha marsvin, eller djur överhuvudtaget.

Men om du inte har nått hus hemma som du kan använda så kan du göra hus av en kartongnlåda. Ta bort saltstenen och hanvänd inte C-vitamin i vattnet utan ge dagligt med lagom mängd kål och så kan du ge lite andra grönsaker som paprika eller morot, gurka osv. Marsvinen kanske inte är vana med grönsaker så du kanske borde vänja in dom med kål först. Men kontakta ägarna och berätta att C-vit och saltsten inte behövs också så att dom vet om det!

Lycka till!

[linneasandberg]
0

Juste, gnagarblandning är inte heller bra, säg att dom ska använda ren pellets :) Läste inte det med grönsakerna så ah. Du fattar ;)

Renor
0

Om du ska ge dem ny mat så gör det succesivt. Börja med jättelite och öka lite varje dag, typ unde 5 dagar för at vara på den säkra sidan!
Om man inte vänjer dem långsamt riskerar man i hög grad att de blir problem med mag- tarmsystemet… INTE BRA!!! Glad

Linnet
1

Men om dom nu har skickat med mat så är det väl bäst om du ger dom av den maten som dom är vana vid, sen att det inte är ett bra alternativ av mat det får du väl upplysa dom om. C-vitamin i vattnet är ju inget som skadar dom men bättre att ge C-vitaminrika grönsaker och nu på sommaren så är det ju bara att gå ut och plocka grönt utifrån, maskrosblad, gräs och annat. Saltstenen kan du ta bort. Men när jag passar marsvin åt andra så brukar jag ge dom det som dom skickar med, även om det kanske inte är det bästa valet.

[_annaH]
0

Jag vill inte ge dom något nytt foder utan deras tillstånd, vill inte heller ringa då dom är utomlands. Jag tänkte visa dom det fodret jag ger ren pellets både till kanin och marsvin sen när de kommer hem :) Saltstenen är borta och dom har fått varsin liten bit morot. Kål köper vi in imorgon och ger dom. Men äter dom inte upp kartong huset då :/?

Asså killen som äger marsvinen är ca 11-12 år och har adhd, han lyfter dom snabbt och håller dom konstigt och sådär :/ Fick även reda på varför dom inte har hus, och det är för att då kommer dom bara vara i huset och kommer gömma sig för killen.

Jag har sjä'lv väldigt stor kaninvana och det kanske är något liknande med marsvin?

Idag var det faktiskt första gången jag träffat ett marsvin :o Så synd att dom är så rädda bara :/

godisgrisen
3

Marsvin blir räda av att inte ha hus. De behöver någonstanns att gömma sig för att känna sig trygga.

Fridaaaa
2

#5 Då får du informera dem sen, att det är lag på att marsvin ska ha ett varsitt gömställe i buren:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp ska allt informera dom sen när dom kommer tillbaka :) Förhoppningsvis är jag här då annars så gör mina föräldrar det :)

Dom va väldigt rädda först när dom kom men nu har dom även börjat äta morötter ur handen och kommar fram för att hälsa :) I början trängde dom ihop sig i ett hörn o va livrädda :o

Här är dom :) Den ena synd mycket mer, den andra har mycke längre päls o är grå/vit och 'ven han har virvelpäls :P

[_annaH]
0

Hur är det med klorna? Jag tycker deras åker inåt som ni kanske ser på bilden :) Ska dom klippas ?

juliino
0

Jag tycker det ser ut som dom behöver klippas.

[_annaH]
0

Okej, jag får klippa dom  lite då :)

Hur rastar man marsvin? Är det bara att låta dom springa i rummet eller hur ska man göra :P? Vår kanin är frigående här o hans aktivering är ju att hoppa upp o ner på soffan oså :P Men vad gillar marsvin?

Kan de äta maskrosblad? Vilka träslag kan de äta?

Fridaaaa
0

#11 Jag har mina i hage med tunnel osv när dem rastas :)

De äter maskorsblad ja och samma slags grenar som kaniner kan äta :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
0

OKej :)

Men har fixat ett kartonghus nu men dom biter liksom på det, antar att dom ska se vad det är för något, men äre farligt om dom får i sig lite kartong?

saksaken
0

Det är inte farligt så länge dom inte äter överdrivet på det :)

Kanske kliar lite i tänderna på dom? Har du frukt träd kan du lägga in lite kvistar som dom kan gnaga på då kanske dom låter huset vara Flört

[_annaH]
0

Okej :) Har inga fruktträd jag kan ge just nu. Men vilka andra? hassel och rönn träd har vi =)

Men hur är det med deras läten? Ibland när man kommer så brukar ena "vissla" lite snabbt, och sen låter dom när man klappar dom oxå, vad är det för läten :P?

Aristarcos
1

Om de tjuter när man kommer tigger de mat, och lågt kvitter när man klappar dem betyder att de gillar det !

[_annaH]
1

Jaha men dåså :) Jag trodde dom kännde sig hotade eller så hehe :P

Gud va underbara marsvin är! Nästan så man blir sugen på att skaffa egna sen :P

Aristarcos
0

Här är en tysk sida översatt till engelska med olika ljud som marsvin kan ha !

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=de&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.meerchenwelt.de%2Fverhalten%2Fsprache.html

Aristarcos
0

http://www.meerchenwelt.de/verhalten/sprache.html

Märkte att det var svårt att få fram ljudet på översättnings sidan, här kommer den tyska orginal sidan som var översatt.

[_annaH]
0

När ägarna kom och hämta marsvinen så informerade jag dom om vad de skulle äta osv och att dom MÅSTE klippa klorna på dom!  Dom verkade ta del av informationen och sa att dom skulle byta foder och ta bort saltstenen.

För 1 vecka sen åkte vi dit på besök och jag gick såklart och kolla hur marsvinen hade, ja dom hade inget hus, fortfarande saltsten och en helt nyinköpt marsvinsblandning! Klorna var rätt långa. Vitaminer i vattnet hade dom också. ååh så besviken man blir :(

Trodde dom lyssnade men så fel man hade :(. Dom berättade även att nästa sommar så ska dom sälja marsvinen eftersom sonen är inte intresserad av dom längre och tillbringar ingen tid till dom utan mer till tv-spelen. Men vadå nästa sommar?! Ska dom seriöst lida 1 år till innan dom säljer marsvinen? Jag förstår verkligen inte, är sonen inte intresserad alls så kan dom väll sälja marsvinen direkt istället?

Dom har även sagt till sonen att dom ska sälja dom men han verkar inte bry sig alls. Åh blir så lessen att få höra ngt sånt :(

Aja förhoppningsvis kommer dom till ett bra hem när dom säljs!

thildatessie
0

TS du kan inte ta dem? Om du var sugen? Stackars grisar:(