Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1850 ggr
amanduss
0

Hanar som bråkar.

Hej 

nu känns det som om jag har gjort allt för att mina två pojkar ska sluta bråka, de har en stor bur (dubbel tillochmed) flera gömställen, två av alla tillbehör så dom inte ska börja bråka om något..
Men trots det bråkar dom (dom slåss minst en gång/dag)
Uppfödarn till ett av marsvinen har sagt att om det inte funkar så ska vi testa med en annan hane.. (de är 15 resp 7 månader)
Men undrar om ni hade testat med en annan eller kämpat mer för att dom skulle funka ihop? Känns nästan som att det inte funkar när man plockar upp dom efter en fajt och kollar på dom , alltid sår på dom..:(

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Du är otroligt saknad! <3

pinku
0

Jag har samma problem, men jag vågar inte ha dem tillsammans längre, när jag såg såren idag blev jag alldeles förskräckt! Och, inte för att jag har jättekoll, men jag tror att om de är så osams är det svårt att nånsin få dem att samsas… :(

amanduss
0

#1 tack för svar! 
usch, det är så jobbigt att hitta sår på sina små..
har funderat ett bra tag nu om det inte är bäst att "byta" (usch byta låter så fult , och jobbigt :( ) ut den yngsta mot en annan då det ofta är han som startar bråken .. (funderar på vrf)

pinku
1

Ja, vem vet vad som sker i deras små huvuden. Men visst är det tråkigt och upprivande. :(

amanduss
0

Slutade med att jag ringde uppfödaren och frågade - hon tyckte inte att jag skulle lämna tbx iaf , men i olika burar :)

[copicaddicted]
0

Kan vara så att dom är lite för nära varandra i åldern. Mina 2 pojkar gick inte ihop heller och Charlie såg rejält tilltygad ut ett tag. Så nu har en av dom flyttat och bor med en ännu äldre herre och jag funderar på hur jag ska göra med Charlie tills vidare.

amanduss
0

#5 Aa, kan ju vara så, men innan jag fick Robert prövade jag att sätta ihop bertil med en 4 åring, men Dom bråkade oxå.. när jag berättade allt för uppfödarn tyckte hon att Bertil är för snäll , så hon funderade på om bertil inte kan gå ihop med nått marsvin över huvud taget , eftersom han visar sig så svag för alla han har gått med.. Va jobbigt för dig… Hoppas det löser sig..

[Maijah]
0

Den yngre hanen är antagligen i riktiga "slyngel-åldern" just nu. Då är de flesta hanar som mest bråkiga och utmanande mot sina burkompisar. Det kan faktiskt lugna sig, eller så funkar inte kemin mellan dem alls..

Ryker de ihop till en boll och bråkar och verkligen flyger på varandra så skulle jag sära och sätta ihop dem med en ny unge vardera, alt sälja en och skaffa en ny till den ena ifall du inte har möjlighet till två burar.