Barn och marsvin
Hej! Har just nu inget/inga marsvin. Men hade hela min uppväxt o innan jag fick barn. Tanken har nu börjat komma att kanske det ska bli marsvin sen igen.
Men tänkte kolla med er kunniga när barn kan hantera marsvin ordentligt, dvs uppskatta dom o vice versa. Jag var 5 år när jag fick mitt första marsvin (på den tiden hade man ju ofta marsvin 1 o 1) Jag minns klart lyckan i det, men samtidigt är 5 åringar kapabla att ta hand om ett marsvin? Nä, nu har vi inte tänkt köpa ett marsvin till vår 5-åring. Men jag vill ju att hon ska kunna hantera dem o vara m i vardagliga skötseln osv. Har ni tips, tankar, idéer ang detta så mottages dem tacksamt :) Kram kram
Jag fick marsvin när jag var 7år. Jag har ADD men när jag var liten betedde jag mig mer som om jag hade ADHD. Jag var vild och Hyperaktiv. Men jag var lugn med marsvinet. Mitt marsvin blev min bästa vän. Min mamma skötte städningen av buren osv jag gav marsvinet grönsaker och kelade med honom. Jag tappade honom en gång men annars var det inga missöden. :)
För mina öron låter 5år lite ungt men har du koll på barnet när den kelar med marsvinet tror jg inte det ska vara några problem.
En liten varning dock…Mitt första djur var ett marsvin och det är lätt att bli fast idag är jag 15 och äger 13 marsvin..Dem är beroendeframkallande 
Jag tycker precis som #1, att sålänge barnet inte hanterar marsvinen utan din tillsyn, och heller inte bär runt på dem utan mestadels sitter på golvet (många småbarn tappar ju tyvärr lätt djur av misstag), så borde det funka hur bra som helst!
Ett tips är att försöka hitta äldre, redan tama och lugna svin som med andra ord är lättare att hantera för din dotter. Ungar kan vara fruktansvärt sprattliga. Finns massor av trevliga omplaceringsmarsvin därute som behöver ett nytt hem :)
Så länge du är med och har översyn över det hela och hon får vara med dig med städ, mat osv så ser jag inga problem med att ni skaffar grisar. Bästa för barn är att dom får lära sig i tidig ålder.
Jag själv är uppväxt med djur sedan födsel och fick lära mig tidigt att man visar djur och natur respekt och hänsyn.

Jag har oxå en 5-åring, eller ja snart 6, och han är van med marsvin sedan födseln. Han har haft "egna" marsvin som han har pysslat med, men jag uppfattar det att han fortfarande har svårt att lyfta upp och bära sitt marsvin ordentligt. Däremot säger han till att han vill gosa lite, och då får han sätta sej i soffan och jag bär marsvinet till honom.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag har också barn i ungefär de åldrarna ni pratat om, jag tycker det är en självklarhet att barn ska växa upp bland djur, det lär dom otroligt mycket.
Mina får inte heller lyfta upp och bära omkring marsvinen, men de säger till när det är dags att mysa. "Jag vill mysa med xxx" och då plockar jag ut utvalt marsvin så de får gosa i soffan. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
aaaaaaw så mysigt <3
Mindre barn kan mysa med ett marsvin i knäet även när de är 5 år, det fick min tös göra när hon var 3 redan :) med övervakning går det fin fint, sen brukar de kanske inte vara mogna att bära själv dem innan kanske 7 -8 år ungefär.. Men det ser man som föräldrar när de är mogna att få mer ansvar. En 5 åring kan lätt ge dem grönsaker, det brukar de uppskatta för då kommer oftast marsvinen fram nyfiket och pratar.
P.s har två äldre damer som söker nytt hem :)

Jag var 10 år när jag fick mitt första marsvin, syrran var 6,5 ca (vi fick ett brödrapar). Mitt första egna djur fick jag som 4-åring, en guldhamster. Har en dotter på 1,5 år som är med när jag sköter om djuren, ibland får hon ha ett marsvin i knät (då sitter hon på golvet och jag är såklart med).
Min son är 15 år han har levt med marsvin i hela sitt liv. De fanns här långt innan han föddes och om jag känner mig själv rätt kommer det fortfarande finnas marsvin här när han flyttat hemifån också. ;-)
Jag tror absolut att det är viktigt för barn att leva med husdjur MEN då förutsätter det att det finns en engagerad förälder som visar hur mycket kärlek och bra skötsel djuren ska ha. Jag menar att man inte ska skaffa djur för barnens skull utan för att man själv vill ha djur för bara då kan man själv som förälder genom sina handlingar visa sina barn hur man tar hand om djur och hur viktiga de är. Är det så spelar det ingen roll om barnet är moget för husdjur eller inte det är ändå bara föräldrarnas ansvar! TS jag tycker att det låter som du vill ha marsvin alltså är din familj mogen för det även din femåring. :-)
Sen är det ju som många rtedan skrivit att femåringar inte kan bära sina marsvin själva utan behöver hjälp med gosandet och skötseln hela tiden men de får ut massor av det ändå!
Jag såg även att någon tipsade om att skaffa vuxna marsvin det är ett bra tips eftersom de inte far omkring och sprattlar som små ungar. Skaderisken minskas massor av att ha ett lugnt tryggt vuxet marsvin i ett barnknä. Barnen själva uppskattar också vuxna marsvin mer de gillar inte när de springer iväg hela tiden såm marsvinsungar tenderar att göra.
TS lycka till och grattis till ett trevligt beslut! Marsvin är underbara!
Jag tycker också att det låter som en rolig idé om du är beredd på att ta hand om dem och ge dem rätt slötsel och ev veterinärvård men då du haft marsvin innan så kan du nog det redan. Hoppas att ni hittar passande marsvin! Leta på omplaceringshemmen så får ni veta mer om persnligheten osv. Bor ni långt från Göteborg? Kolla Eragons annars! Lycka till och lägg upp bilder här sedan!

Tack snälla för alla bra svar!
Vi har inte bestämt oss helt ännu, vill tänka igenom det ordentligt så man inte bara följer sitt hjärta. Utan sunt förnuft oxå så klart! Jag har inte haft marsvin sen jag var 19 år (nu 32) så det är ju några år sedan, men jag har hela tiden saknat detta :( Det gör ont i mig när jag ser marsvin - längtar så. Men samtidigt är jag rädd att det inte ska gå bra eftersom vi har hundar o katter? Då kanske man ska undvika det? Fast å andra sidan hade vi alltid det när jag var liten. O marsvinet o katterna busade tom m varandra. Var marsvinet som bestämde där o katten hade inte en suck ;) Fast jag är rädd att katten ska skrämma lr skada ett ev marsvin.
Vi kommer dock välja ett vuxet marsvin o önskar hitta ett omplaceingsmarsvin. Dom små känns sköra och om man skaffar ett vuxet ser man ju personligheten med.(Bor i Växjötrakten om någon vet var man kan få tag i omplaceringsmarsvin där)
En fråga med. Hur är det nu, måste man ha minst två marsvin tillsammans lr får man ha bara ett? OM vi skaffar kommer vi ju klart ha marsvinet där han/hon är med oss.
Många tankar nu ;)
Kram
#11 Det är lag på minst två marsvin tillsammans. Honor eller hanar spelar ingen roll :) Dock, så funkar oftast hanar inte ihop fler än två, vilket honor gör. Marsvin är verkligen beroende av sina burkompisar, de kommunicerar ju en hel del med ljud osv.

#12 Tack! Ja det var så jag förstått det hela. Blev bara lite förvirrad för jag hittade nån sida där det stod såhär: "Marsvin är sociala djur. De behöver en flock för att må riktigt bra. Om du själv lägger väldigt mycket tid tillsammans med ditt marsvin, så kan det räcka med dig som flock. Annars är det bra att ha två marsvin."
Så jag tänkte jag kollar med er :)
#13 var hittade du det? det är ju skitsnack, man kan aldrig ersätta en marsvinskompis som människa. inte samma språk eller sociala behov. marsvin slickar tex varandras öron för att visa att de gillar varandra, tror inte någon människa väljer att slicka i öronen i marsvinet för att ha samma sorts språk.
för övrigt hänvisar jag till de vise ovan :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

#14 Hittade texten på en djuraffärs sida, här i närheten av Växjö. Vet inte om jag ska skriva ut namnet o hänga ut butiken. Men reagerade eftersom jag hört att man bör ha två (lr att det tom är lag på det)
#15 kan du pma mig det affärs namnet? blir så trött på hur missvisande djuraffärerna kan vara

#16 har gjort detta nu :) Är inte helt säker på att jag gjorde rätt, men jag tror det. Annars får du säga till om du inte får det!
på hemsidan står det även att marsvinshonorna ska vara 4-7 månader när de paras för att undvika komplikationer. va?? snälla.. #17 du gjorde precis rätt :)