Vad är detta för ras?
En typisk Gullegris, ser det ut som. Gudasöt! (men vad det är för ras har jag ingen aning om
)
Hon ser ut att likna en Texel? Är hon långhårig med växande päls, virvlar?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Vilken gullig liten gris:):) jag tror hon är pet =)
Hon har lång, fluffig päls =)
Hon är en väldigt söt blandras, även kallat Pet. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Om det inte finns virvlar på baken så ser hon ut som en Texel. ?agouti/vit
Okej, hur vet man vad hon har för raser i sig?
Hon ser absolut inte ut som en texel i ansiktet, alldeles för tunnt och lite päls för det.
#7 Det vet man inte. Men något långhår bör hon ju ha i sig. :)
Okej då vet jag!=)
Är det någon skilnad på Abbesiner och virvel eller är det samma sak (har hört olika saker, vissa säger nej, vissa säger ja)
#9 Virvel eller virveltroll brukar man kalla blandrasmarsvin med virvlar som sitter hur som helst, Abessinier är en ren ras med virvlar som ska följa standarden, så det är skillnad. :)
För jag har två Virvel/abbesiner och jag vet inte om dom är virvel eller abbesiner
#11 Men virvel är ingen ras. Det är bara något man kan kalla blandraser med virvlar. Abbysar är renrasiga marsvin.
Var har du köpt de du inte vet om de är renrasiga eller inte? Kommer de från en uppfödare?
Har du köpt dom i djuraffären är de blandraser, det finns inte många renrasiga abbysar i djuraffärer.
Den enna föddes hos grannen och den andra kommer från djuraffär…
#13 Då har du små virveltroll hemma med största sannolikhet. Alltså blandraser. :)
Tack så mycket för hjälpen!
Jag är ganska så ny när det är raser (jag har haft marsvin ca 3år men aldrig tänkt på raser, men nu tyckte jag att det blev spännande helt plötsligt)
Så tack,tack,tack!
#11 Lägg upp bilder på virvlarna så ska vi se vad det är för något.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Båda två är inte rasrena, utan två goa virvelmarsvin 
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Okej,tack för all hjälp!
#8 hon ser Absolut! Ut som en Texel. Många långhår har jättedåliga och tunna kinder som faller bort när de blir lite äldre. Även om det är svårt att bedömma efter bilden.
#21 Med tanke på att min nedklippta texel har så mycket och tjock päls att man inte ens ser hans ögon framifrån har jag svårt att tro att TS djuraffärsköpta marsvin är en texel. Med det inte sagt att TS marsvin inte är väldigt vacker, eller kanske till och med har texel någonstans bakom sig, men är det en renrasig texel måste det vara världens sämst bepälsade texel.
Tycker inte heller det ser ut som en Texel. Men söt är hon :)
Precis som Cavia säger är det blandisar, superfina! En abessinier har minst 8 virvlar (kallade rosetter) och de ska sitta i ett visst mönster (fyra i ett band över magen, fyra i ett band över rumpan, fler rosetter kan förekomma). Åtminstone Lucy har säkert aby i sig dock, hon har abyansikte med så tjusiga kindåsar. 
Gillar verkligen den typ av virvelmarsvin du har, tycker de får läcker pälsriktning över huvudet.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
22# Vilken söt!
24# tack!