Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 845 ggr
Mollsan
0

Marsvin och andra djur?

Hej! Jag undrar lite över marsvin och andra djur. Är det tänkbart att ha marsvin när man som vi har katt o hund innan? Eller är det helt galet?

Vad har ni för kunskaper/ erfarenheter av detta? Dela gärna med er så vi får lite mer att gå på (står i funderingar att skaffa marsvin)

Mvh

Michaela-N
0

Jag har marsvin utan lock/galler på buren och en hund. Har aldrig hänt något, hunden vet att marsvinen är förbjudet område så jag är inte oroad ett dugg.

[emelie94]
0

Jag har nästan alltid marsvinsburarna öppna då jag har 2 katterna och dem har aldrig försökt skada dem utan dem försöker mer skydda dem och ligga och vakta dem.:)

_Charlie
0

Jag har öppna burar till marsvinen med endast 17 cm glas framför, och 2 katter sedan innan. Katterna har aldrig ens varit intresserade av att hoppa i, dom är otroligt rädda för allt som är litet och rör sig. ;) Så här funkar det fint!

[SuZu]
0

Inga problem här heller! Glad Har både hund och två katter och har aldrig varit med om att varken katterna eller hunden varit intresserad av grisarna!

Vovven våran och ibland ena hankatten kan stå vid soffan och lyssna när grisarna "pratar" och leker men ingen av dom har visat beteende på att vilja ta sig in i buren!

Då är ändå vår bur gjord av en billybokhylla utan tak och med ca 20 cm högt kompostgaller på kanterna som extra skydd Skrattande

Och som _Charlie skrev är mina katter  OCH hunden hehe.. är också rädda för grisarna xD Så det finns ingen chans att nån av dom skulle vilja göra grisarna illa!

saksaken
0

Har en katt och två marsvin.

Litar på katten men har ändå en hemmabyggd bur med nät så att dom inte kommer åt varandra :)

Katten skulle aldrig skada dom men när dom är ute tillsammans och hon somnat så blir hon rädd när marsvinen kommer fram och vill nosa på henne, då hoppar hon till och vill inte att varken katt eller marsvin ska bli stressade av detta. Annars funkar dom bra ihop och katten har nästan adopterat dom som hennes bäbisar! När dom kommer fram till henne så börjar hon göra rent dom :)

Fridaaaa
1

Jag har både hund,katter och kaniner plus marsvinen då (och höns hehe)
Och det fungerar superbra :) Har gallerburar, plus översikt hela tiden under golvtiden/i hagen. :)

Man ska aldrig lämna dem utan uppsikt utanför buren:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
0

Här hemma har vi en hund. Han är super go med marsvinen och när jag har dom ute på bete sitter alltid Kito (hunden) med och vaktar dom. När en katt kom väldigt nära burarna blev han fly förbannad och efter att ha skrämt iväg katten lade han sig vi burarna och va sur för att en katt kommit så nära hans grisar. Tungan ute

Min erfarenhet av hund med marsvin är bara bra men det beror ju helt på hur hunden är.

blessa
0

Mamma har en hund. Da hun hadde marsvin, kom hunden og ville vaske marsvinene. Hun var bare god med dem.

Her hjemme har jeg to katter. De er heller litt redde når marsvinene nærmer seg. Er ikke redd for at kattene kommer til å skade grisarna :)

kodex
0

Har en bur som är lite upphöjd men inget tak. Har både hund och katt. Katten är totalt ointresserad men hunden tycker att de är roliga och skulle gärna vilja mig låta henne jaga dem. Annars är hon duktig :)

amanduss
0

har en hund, en katt och marsvin då :) 
hunden och katten är livrädda för dom , när man kommer med ett marsvin och sätter ner framför katten så kollar hon förskrämt och sen poff iväg in till husse och gömma sej där tills svinen är inne i buren igen, hunden likadan ;) medans marsvinen bara är nyfikna och vill klättra på katten och hunden ;) 
När jag hade min förra hund så gosade marsvinen med henne - megagulligt ^^
Såklart kollar jag hela tiden så det inte händer ngt när dom är utanför buren :)

Du är otroligt saknad! <3

Mollsan
1

Tack för alla svar! Låter ju väldigt positivt i allafall :) Självklart har man koll på dem, men nu kanske man vågar skaffa i allafall .)