Sjuka marsvin..
har jag tyvärr stor erfarenhet av. :( Har haft marsvin sen 2005, totalt fyra st och alla har varit sjuka, mer eller mindre.
Sjukdomar/andra åkommor som de haft:
*Tumörer
*Ohyra
*Svamp
*Lös eller spänd och gasig mage
*Urinvägsinfektion
*Urinsten
*Njursjukdom
*Tandproblem som lett till återkommande varbölder på halsen
*Förkylning/andningsproblem/rinniga ögon
*Hormonsjukdom som lett till stora cystor, håravfall och avmagring
*Livmoderinflammtion
Och säkert mer som jag inte kommer på just nu..
Två av marsvinen har varit från djuraffär och två från uppfödare och alla har som sagt varit sjuka.
Jag är så trött och så ledsen på detta. Det har förstört hela glädjen med att ha dessa underbara och sociala djur. Jag älskar marsvin, men jag har fått vara ledsen för dem nästan konstant, med bara korta uppehåll. Därför kommer jag aldrig mer att skaffa några fler när dessa har fått somna in. :(
Kände bara att jag behövde skriva av mig lite om detta. Ett av marsvinen har nu en stor cysta som har växt i rasande fart. Vi kommer troligtvis att få låta henne somna in nästa vecka. :'(
Men usch vad hemskt :/
Du har haft otur du..
Jobbigt om ni måste låta henne soman in, lider med dig!
Du är otroligt saknad! <3
Vad tråkigt :( Vilken otur du haft! Min lista är nog ungefär lika lång som din, men jag har å andra sidan haft bra många fler marsvin än dig under mina 12-13 marsvinsår…
Hanna
Baklagar.. Har en marsvinstjej här hemma som med får somna in pga snabbväxande äggstockscystor.. Vet hur det känns, kram till dig!
Ibland får man låta alla sår läka och ta en paus från djursorten. När mina råttor fick tas bort efter bara 6 månader så dog allt, jag orkade inte mer och jag ville inte ha råttor mer. Kan fortfarande inte vara inne på råttor.ifokus och tårarna är nära så fort jag ser bilder eller minns. Hoppas att du hittar en lösning så du hittar tillbaka till de underbara djuren
Tack för era svar. Imorgon ska jag ringa detta jobbiga samtalet. :'(
#3 Jag älskar dem, men jag är helt bestämd att jag aldrig mer ska ha några. Jag orkar inte gå igenom detta mer. Ska inte ha några djur öht på länge. Mår inte bra psykiskt av andra anledningar och att behöva vara ledsen för sjuka djur hela tiden gör det inte bättre. :(
#4 känner igen mig i att inte vilja he fler djur.. ska avliva min ena tjej imorgon, knappt så jag orkar vara inne på iFokus..