Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1421 ggr
[Sandi92]
0

Urinvägsinfektion :(

Mitt marsvin har haft urinvägsinfektion i över en vecka nu och har fått baytril mot det nästan lika länge, men det har hittills inte hjälpt. Hon kissar ofta, med 5-10 minuters uppehåll, och skriker högt och hjärtskärande varje gång. (Så högt att jaghar fått sova på soffan i TV-rummet de senaste nätterna) Det är även blod i urinen. De senaste dagarna har hon verkat tappa en del av sin livslust och det är ju inte konstigt om man har så ont nästan konstant.

Är det vanligt att det tar så lång tid innan antibiotikan hjälper? Jag har haft två marsvin innan som haft urinvägsnfektion och det gick över på några dagar när de börjat få baytril, men inte på denna lilla tjejen. Hon verkar dessutom ha mycket mer ont och skriker mycket högre än vad de andra gjorde. Kanske har lägre smärttröskel?

Det är riktigt frusterande att det inte hjälper. Hon har även fått något smärtlindrande som inte heller fungerar. :(

[Tuvaelf]
0

Va synd. Hoppas hon kryar på sig!

Aneema
0

Du får säkert snart svar av de med mer erfarenhet. Det jag tänker är att antibiotika brukar ha rätt snabb effekt om man fått rätt antibiotika till den bakterien. Kanske behövs annan sort? Jag tror man borde märka effekt redan efter någon dag. Är det urinvägsinfektion eller urinsten? Eller kanske båda? Se den här länken http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713aefb9cb46222d051ed5-urinsten

Jag skulle prata med veterinären igen och tala om att baytrilen inte har effekt.

Hoppas att hon kryar på sig.

[Sandi92]
0

Vet inte om det är urinvägsinfektion eller urinsten, men jag hoppas ju verkligen på urinvägsinfektion. Vi har haft ett annat marsvin innan som vi trodde hade urinsten och opererades för det, men det var "bara" grus. Är det urinsten hon har så kommer vi nog att avliva henne istället för att operera. Hon är ganska gammal och har dessutom nån hormonsjukdom som gör att hon magrar och tappar päls.

Fy f*n vad jag är trött på sånt här nu. Gråter Det måste vila en förbannelse över mig när det gäller marsvin. De blir sjuka HELA tiden, trots att vi sköter dem så mycket bättre än många andra. Igår fick vi avliva ett marsvin som fick en gigantisk tumör i magen. Och inte nog med sorgen för henne så ska man behöva ha detta också. Vi kunde lika gärna låtit Scilla (det marsvinet vi har kvar) fått somna in i går också. GråterGråter

Aneema
0

Usch vad tråkigt!

Vet att det finns de som framgångsrikt behandlat urinsten med naturläkemedel. Se den här länken http://marsvin.ifokus.se/discussions/4e7cfbe0d4ebea4436001364-villradig-ang-operation

Finns väl också någon annan sort antibiotika om det nu är urinvägsinfektion.

Men är det så att hon är gammal och krasslig för övrigt och dessutom precis ha rmisst sin kompis så kan ju avlivning vara det bästa alternativet. Det avgör ni nog själva bäst.

Håller tummarna att hon kryar på sig.

*Styrkekram*

[Sandi92]
0

#4 Tack. Jag tror tyvärr det blir avlivning. :( Hon plågas verkligen av detta. Har aldrig varit med om ett marsvin som skrikit så av smärta förut. Hon äter knappt inte heller. Ska ringa till veterinären så fort det öppnar imorgon.

Det här är verkligen en riktig mardröm. Först mista ett marsvin och sen ha ett som skriker av plågor hemma.

emin
0

Det är så hemskt när de inte är på topp. Jag önskar dig/er all lycka till, hoppas hon blir bättre. Man fäster sig så oerhört mycket vid dessa små underbara grisar. Hemskt att hon har så ont :(

Förlorade mina marsvin i torsdags. (Skrivit om det här: http://marsvin.ifokus.se/discussions/502d2061d3b4fd2f5d000953-forkrossad-vardelos-alskade-vanner)  Mått piss och gråtit varenda dag sedan dess.

Jag håller mina tummar för er.

[Sandi92]
0

Idag fick hon somna in. :( Stackars liten vilka smärtor hon hade. Att avliva två marsvin med två dagars mellanrum har verkligen tärt psykiskt. Nu har vi inga fler och ska inte skaffa heller pga den extrema otur vi har haft.

#6 Beklagar. :( Det är så fruktansvärt ledsamt. Man blir ju fäst vid dessa underbara små djur.

emin
0

Men då var det bäst så. Om hon skrek och hade sådana smärtor så gjorde du absolut rätt. Förstår precis hur du känner. Själv har jag stått ute varje kväll de senaste dagarna och tänt ett ljus för mina små. Det är ju detta som är den stora baksidan med att ha djur - de dör ifrån en. :( Älskade små vänner. Blir tyst och tomt. 

Ta hand om dig!

Aristarcos
0

#7 vet absolut hur det är usch UVI är en hemsk sjukdom… men har inte Baytril hjälpt på en vecka så kan man inte göra så mycket mera…

Stora kramar !!

/ Anja