Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2974 ggr
[SuZu]
2

Arken zoo

Blir så arg och ledsen på samma gång. Var ju in till Arken Zoo i Gävle för att köpa en säck med halm idag. Av ren nyfikenhet gick jag förbi alla burarna med djuren och blev så besviken av det jag fick se! :(

I den ena buren bodde det två jättekaniner SAMT två marsvin varav den ena låg och tryckte i ett hörn och såg verkligen livrädd ut! :( Kaninerna hade ett hus men inte marsvinen, visst är det inte så att marsvin måste ha varsitt hus för att känna sig trygga? Det bara kokar i mig just nu.

Marsvin ska ju helst inte bo tillsammans med kaniner också! Pga risken för nedtrampning + att de inte förstår varandra.

Det enda som jag såg positivt i buren var att jag varken såg någon höhäck eller saltsten! Höet låg på burgolvet och alla vattenflaskorna var fyllda till toppen. Pellets fanns också.

Men ändå, blev så ledsen att jag genast satte mig ner och skrev ett mail till butiken när jag kom hem!

Hann dock aldrig prata med tjejen som stod i kassan om marsvinen eftersom jag hade bråttom, vilket jag ångrar nu :/

Ska ju inte vara såhär..

Fridaaaa
1

Jo marsvin ska ha varsitt hus ELLER gömställe ;) Jag har bara 1 hus/bur men har andra gömställen istället också :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SuZu]
0

Förstår inte varför säljare på djurbutiker säger till blivande marsvinsägare att marsvinen blir tamare om dom inte har ett gömställe. Det är ju helt och hållet tvärtom!! :( Stackars marsvin, usch vad jag lider.

Okej, jag har väl två hus och 1-2 gömställen i den buren jag har nu. Blir bättre och fler gömställen sen när jag väl skaffar större bur men just nu har jag bara plats för två hus.

Fridaaaa
0

#2 Ja jag fattar inte det heller :/

Michaela-N
0

#2 MEN jag ska säga dig att marsvinen vi köpte av en SMF registrerad uppfödare sa åt oss också att vi inte skulle ha hus till våra marsvin, för att de skulle bli lättare tama.

Teddymarsvinet
0

#4 Till mig sa dom samma sak. Dock var det inte ett SMF registrerat marsvin.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[SuZu]
1

#4 Låter ju helt obegripligt för alla uppfödare jag varit i kontakt med har sagt det raka motsatta. När jag skaffade mina marsvin var det första jag gjorde att ordna gömställen och hus till dom. Mina är nu hur tama som helst.. det är en trygghet för dom.

Det är ändå helt nytt för marsvinen och tänk dig själv att bli nersatt i en helt ny bur med nya dofter och inte ha ett enda ställe att gömma sig på… stackars marsvin säger jag bara…

Teddymarsvinet
0

#6 Ja, det gör det verkligen. Men det betyder ju inte det är synd om  Michaela-N's marsvin, bara för att de inte hade hus i början. OM jag förstod rätt #4?

/p>

Michaela-N
0

Det här var 2005. Kanske var man inte så upplyst om marsvinsbehov då.

[SuZu]
0

#7 Jag känner inte henne och hennes marsvin.. jag skrev bara min PERSONLIGA ÅSIKT och det är att marsvin behöver hus i början.

Hurvida hennes marsvin mår idag kan jag tyvärr inte svara på.. men har som sagt hört av så många andra att marsvin behöver sina gömställen lika mycket som dom flesta marsvin behöver en marsvinskompis. Men tolka mitt inlägg som du vill, det är bara så jag känner.

Teddymarsvinet
0

#9 Okej, jag tycker att marsvin skall ha hus & bo 2.

/p>

Michaela-N
0

#9 Båda marsvinen är idag i marsvinshimlen. Så det är inte längre något diskussionsämne.

[SuZu]
0

#9 Beklagar men det var inte jag som drog upp detta.. inlägget handlade om hur djuren på Arken zoo har det och ingenting annat.

Fridaaaa
1

Det är till & med lag på att marsvin ska ha varsitt gömställe/hus ;)

[SuZu]
0

#13 Tack för att du skrev det för det var det jag misstänkte ifrån början!

sandraedlund
0

#14 Det är även lag på att marsin och kaniner inte skall bo ihop eftersom kaniner(i sin natur) bär på ett virus som är dödligt för marsvin. Smittar via saliv, som att dela vattenflaska och matskål eller om kaninen tvättar marsvinet. till att höra till saken är att alla kaniner inte bär på detta virus. Men en hög procent av alla kaniner gör det. Man kan däremot inte undersöka kaninen för att se om just denna bär på det eller inte, eftersom det är helt naturligt för kaninen :)

Fridaaaa
0

Marsvin ska ha en burinredning där djuren har möjlighet att söka skydd.

Står det på jordbruksverket, men jag skickade ett mail till dem ang det och dem sa att det innebär ett varsitt skydd

[SuZu]
0

#15 Varför påpekar du saker som jag redan är medveten om?

sandraedlund
0

#17 Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall du tog illa upp =( 
Var inte alls så det var menat att läggas fram. Tog bara upp det som även en grej att berätta för djuraffären som ett bevis på att de faktiskt bryter mot en djurskyddslag :) som sagt en en gång.. Förlåt om du tog illa upp. Var inte alls riktat mot dig

[SuZu]
0

#18 Nej jag tog inte illa upp.. blev bara förvånad över ditt inlägg. Då det är saker som jag redan vet om! Jo jag tog upp det också i mailet.. har inte fått svar ännu men skriver här så fort dom på Arken zoo svarat :)

imoon
1

#15 Det är tyvärr inget i lagen som säger att marsvin och kaniner inte får gå ihop. Faktum är att det till och med står det rakt ut i L80 att kaniner och marsvin FÅR bo ihop.

Nyligen hade jag kontakt med jordbruksverket för att fråga hur det var i och med att man enligt lag inte får utsätta djur för sjukdom eller skada. Fick svaret att marsvin och kaniner får leva ihop och de svarade överhuvudtaget inte på hur de såg på riskerna som uppstår i sådan boendesituation.

Är nyfiken vad du har för källa på att skadliga bakterier kan smitta via salliv? Alla källor jag har läst menar nämnligen att Bordetella Bronchiseptica smittar genom utandningsluften, men det finns kanske andra uppgifter eller fler skadliga bakterier.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

sandraedlund
0

#19 Nej men vad bra då att du inte tog illa upp :p Det sista jag vill är att folk känner sig illa till mods över något jag har sagt. Eftersom ni tog upp lagen om gömställen så tog jag bara upp det där också som ett bevis på en annan lag de brutit mot :) Var inte alls tänkt som ett påhopp, bara så att du inte tror det :)
Hoppas att du får svar snart! :D

#20 Grejen är det att jag inte alls visste om att man inte fick ha dem ihop förrän 3e året på gymnasiet, gick på ett naturbruksgymnasium. Vi läste igenom alla lagar och regler regelbundet eftersom det ingick i läroplanen, men jag hade inte alls sätt det där. Förrän jag tog hand om min kompis marsvin och kanin(som bodde ilag) då fick jag reda på det.

Jag har för mig att jag har läst det i djurskyddsförordningarna, men det kan hända att minnet sviker också :p haha. Var som ett tag sedna jag läste det. Men jag fick iallafall lära mig på skolan att det var via saliven det smittade, men det är inte alls omöjligt att det är via utandningsluften.

Däremot det där med att de FÅR bo ihop, har jag då absolut inte läst någonstans :s Så stod det inte iallafall för fem år sedan när jag läste lagarna, det är jag nästan helt övertygad om. Men om det står det så finns det ju tyvärr ingenting man kan göra. För då bryter ju inte djuraffärerna mot några lagar :s

_Charlie
0

Jag tycker att argumentet att marsvin och kanin inte får bo ihop pga att kaninerna smittar marsvinen så de dör måste dö ut snart. Känner ni här något marsvin över huvud taget som dött av BB? Har ni läst många inlägg om marsvin som dött av BB? Eller har ni bara snappat upp ryktet och fortsatt sprida det?

Visst, det finns säkert fall där detta har hänt. Men att det är vanligt? Nej det är det inte. Då borde mina marsvin varit döda för länge sedan som inte bara delat lägenhet med kanin utan till och med rum och stundtals bur, matskål, vattenflaska och tungor. ;)

Fridaaaa
1

#21 Det är inte via salivet det smittar. Utan via luften.
Men jag har haft kaniner och marsvin ihop på golvet,plus har kaniner & marsvin i samma rum.
Så den smittan kan inte smitta så lätt eller vara direkt vanlig?

Man får ka kaniner och marsvin ihop ja men det måste vara minst 2 marsvin i vilket fall.

[SuZu]
0

#21 Ingen fara :) Ja det kanske är så att djurbutikerna inte bryter mot någon lag att kaninerna och marsvinen delar bur men jag tycker fortfarande att det är fel!

Jag är glad att marsvinen var iaf två stycken för annars hade jag nog blivit rasande på personalen, tyvärr. Men jag kommer aldrig glömma den lilla stackaren som tryckte i hörnet av buren och verkligen såg livrädd ut! :( Buren var även alldeles förliten för 4 djur!

DET gör mig verkligen ledsen.. ville verkligen köpa denna lilla plutt och ge den ett bättre liv och hem men jag vill inte stöjda djurbutikerna och "uppfödarna" av denna absurda marknad av marsvin! Ledsen men fyf*n säger jag bara :/

sandraedlund
0

#22 Jag har aldrig hört talas om marsvin som dött av sjukdomen, min äldre hane bodde som sagt med en kanin tills den dog. Har bara fått lära mig detta i skolan att av den anledningen skall man inte ha dem ilag :) Mer än så vet jag faktiskt inte.

#21 Då ber jag om ursäkt att jag spridit fel information isåfall :) Då är det säkert via luften det sprids :)

Hittar faktiskt inte heller djurskyddslagarna uppdelat så som jag hade det på gymnasiet, någon som har en länk till den? Där det står om alla djur var för sig :) Kan vara bra att läsa på och se om allting som har förnyats sedan jag gick i skolan så att detta inte upprepas igen :)

imoon
0

#21 L80 är beslutat 2005 så rekommendationen att marsvin och kanin får bo ihop har funnits sedan dess, minst. Ja har enormt svårt att tro att det någonsin varit förbud, med tanke på djurens status i Sverige.

Citat L80(http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf):

5 kap. Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar
och liknande anläggningar

2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin.

Om kaninen/kaninerna (eller marsvinen för den delen) uppvisat ett negativt beteende i form av aggressivitet exempelvis får de självklart inte bo ihop med individer de riskerar att skada.

Men om fler tar kontakt med jordbruksverket och ifrågasätta detta kanske man kan få en konstruktiv reaktion till slut. Finns ett kontaktformulär på deras hemsida.Glad

sandraedlund
0

#24 Håller absolut med om att det är fel! för tydligen så mådde ju inte den lilla nå bra och de har ju faktiskt en skyldighet att se över och ta hand om sina djur :s

Det är jobbigt i sådana lägen när man vill ta hem dem men ändå inte vill stödja djurbutikerna som inte ser över sina djur när de mår dåligt. Det enda man kan göra är ju, som du har gjort i ditt fall, prata med dem eller mejla :)

sandraedlund
0

#26 tackar och bockar för länken :D Säkert jag som inte riktigt kommer ihåg reglerna jag läst då, xD haha. Ber om ursäkt för det till alla som tagit illa vid sig av det jag skrivit ;) Skall inte upprepas!.

imoon
1

#22 Jag har faktiskt hört om en handfull fall där Bordetella bronchiseptica misstänks (observera, misstänks) ligga bakom marsvinens död. Då har marsvinet "bara dött", alltså plötsligt utan att man riktigt vetat varför. Risken finns ju att flera marsvin dött så utan att man vet det.

Men jag tror dock att det är ytterst, ytterst ovanligt att det sker.

[SuZu]
0

#27 Det jag inte heller förstår är för att buren precis bredvid så hade dom iaf en 5 st marsvin tillsammans. Varför låta dom andra två marsvinen bo med kaninerna och sen ha en annan bur full med marsvin?

Jag blir inte klok på alla djurbutiker. Tycker mycket om Arken zoo då dom är jättebra med allt som har med djur att göra. Är man t ex intresserad av att "köpa" marsvin så prackar dom ALDRIG på en saltstenar, mineraldroppar eller höhäckar utan det är korrekt information man får. Fler sådana butiker.. MEN ändå så ser man sådant här hjärtskärande :( Jag hoppas verkligen jag får svar annars får jag åka in och prata med någon av personalen, någon förändring måste ju ske…

Fridaaaa
0

#30 Olika kön kanske?

sandraedlund
0

#30 Sådana affärer borde det finnas fler av precis som du säger! Affärer som ger rätt information iallafall. Däremot är det ju tråkigt att en av dem inte mår bra som du säger.

Kan det vara som så att det var olika kön på marsvinen? Isåfall kan man ju förstå varför två av dem gick själv medan de andra 5 satt i en egen bur :)

[SuZu]
0

#31 Ja iofs.. men ha inte marsvinen hos kaninerna då utan dela av den andra buren istället så alla marsvinen får vara "tillsammans" eller iaf se varandra. Men det är bara min åsikt..

#32 Det var det nog säkert, tyvärr såg jag ingen information kring marsvinen, om det var honor i den ena och hanar i den andra buren. Jag är verkligen jätteglad över Arken zoo, handlar jämt där och blir alltid bra bemött och får korrekt information oavsett vad för djur det gäller!

Men tycker att djurskötseln kunde ha varit så himla mycket bättre!

_Charlie
0

#29 Marsvin får ju lunginflammation av BB och dör ju inte knall fall, så det är nog snarare tillfälligheten att marsvinet bott med kanin och dött av andra orsaker, tex hjärnblödning eller annat som gör att de dör snabbt.

Med det inte sagt att kaniner aldrig smittar marsvin, men jag ser ofta hyperhysteriska inlägg om detta, som att det förr eller senare alltid smittar marsvinet. Det är tvärt om extremt ovanligt. Risken att marsvinet lika gärna får lunginflammation av andra bakterier är antagligen ännu större än att få det av en kanin. :)

Fridaaaa
0

#33 Men buren kanske inte blir laglig om dem delar av den?

[SuZu]
0

#33 Då GÖR MAN OM BUREN så den blir laglig helt enkelt! Jag tycker att om man jobbar i en sådan djurbutik så ska man försöka göra allt för att marsvinen eller vad det är för djur i djurbutikerna ska ha det så bra under den tiden djuren bor där. Iomed brist på engagemang så lider djuren, så fel som det bara kan bli och jag kan inte bara se på. Det går inte :(

Ta inte min kommentar som något riktat personligen mot dig. Jag är bara så himla ledsen just nu för det enda jag tänker på är det lilla marsvinet som uppenbarligen far illa.

imoon
2

#34 Håller med i det du skriver, även om jag är en av de som kan påpeka risken (för även om det är en minimal risk borde man nog vara medveten tycker jag).Glad

_Charlie
4

#37 Ja absolut ska risken finnas med i argumenten, tillsammans med de andra orsakerna. :) Men det kan vara bra att veta att risken är mikroskopisk, alla kaniner bär inte på bakterien, väldigt få gör. Så att skriva att kaniner har en bakterie som smittar marsvin så de dör är lite hyper, men ryktet säger ju så så då är det klart att det sprider sig.

Fridaaaa
0

#36 Tyvärr tänker inte många djuraffärer så.

sandraedlund
0

#38 Ber om ursäkt för mitt missvisande inlägg :)
Säkert jag som bara lärt mig fel. Men skall absolut lära mig av mina misstag, bara några få kaniner bär på det och inte alls "en hög procent" som jag skrivit :) Tack för informationen! :D

Sandra-B
3
Angående Bordetella bronchiseptica

Marianne Tornvall, som av många anses vara en av Sveriges kunnigaste veterinärer gällande marsvin skriver bland annat följande på några olika sidor på Internet angående Bordetella bronchiseptica, kaniner och marsvin.

Personligen tycker jag att Marianne Tornvall påstår rätt mycket gällande marsvinens skötsel som inte är korrekt, men när det gäller det veterinärmedicinska så har jag rätt stort förtroende för henne eftersom jag tror att hon får se rätt mycket (har strukit under det som jag anser vara mest relevant för diskussionen här).

Agrias hemsida skriver Marianne Tornvall (och Gunnel Andersson, även hon legitimerad veterinär) bland annat:

"[…] Symptomen på lunginflammation omfattar svårighet att andas eller stötig andning, flöde från näsa och ögon, slöhet och bristande aptit. I vissa fall ses plötsliga dödsfall utan några symptom.

Kaniner kan naturligt ha en bakterie i sina luftvägar (Bordetella bronchiseptica) som är sjukdomsframkallande på marsvin. Det är orsaken till att man bör vara försiktig med att ha kaniner och marsvin tillsammans.

Infektionen kan sprida sig till mellan- eller innerörat. I dessa fall ses även symptom som vinglighet, vriden hals, cirkelgång åt ena hållet, eller att marsvinet rullar runt runt. […]"

Veterinären.nu skriver Marianne:

"[…] De vanligaste sjukdomsframkallande bakterierna på marsvin är Bordetella bronchiseptica, Streptococcus zooepidemicus och Streptococcus pneumoniae. Andra något mindre vanliga bakterier är Haemophilus spp och Streptobacillus moniliformis. […]"

Mälaren Småndjurskliniks hemsida kan man läsa:

"[…] Det är också viktigt att tänka på att marsvin kan få lunginflammationer av en bakterie som heter Bordetella bronchiseptica. Denna bakterie finns som normalflora i kaninens näshåla. Av denna anledning avråder man ifrån att hålla kaniner och marsvin tillsammans trots att de i allmänhet fungerar väldigt bra ihop socialt. […]"

Jag tror inte att det är extremt vanligt att Bordetella bronchiseptica smittar från kanin till marsvin och orsakar bekymmer, men jag tror heller inte att det är väldigt ovanligt med tanke på att Marianne Tornvall listar Bordetella bronchiseptica som en av de tre vanligaste bakterierna som orsakar sjukdom hos marsvin. Att det är en myt tror/tycker jag verkligen inte.

Angående lagarna

När det gäller djurskyddslagen och författningssamlingens villkor samt allmänna råd kan det vara bra att känna till att det är djurskyddslagen som är lagen, inte författningssamlingen (exempelvis L 80).

L 80 är dock en "fördjupning" kan man säga, som berättar hur djurskyddslagen ska tolkas och det är utifrån L 80 (och dess motsvarigheter) som det utgås ifrån om det exempelvis görs en anmälan.

Om det i författningssamlingens villkor (exempelvis L 80) står ska, måste eller liknande så är det ett krav, likställt med att det är olagligt att inte göra detta. Om det istället står bör eller liknande är det en stark rekommendation.

De allmänna råden kan man se som ytterligare en "fördjupning" till hur man ska/kan uppfylla villkoren, det är dock inte helt bindande utan om man kan hitta alternativa lösningar som motsvarar vad som står i råden så är det okej. Lösningarna får dock inte innebära att det blir sämre för djuren, endast bättre eller likvärdigt. Djurskyddshandläggare kan vid behov utfärda föreläggande till djurägare som gör de allmänna råden tvingande, om det anses vara nödvändigt.

Eftersom det föreligger risk för att kaniner kan smitta marsvin med Bordetella bronchiseptica (vilket kan göra marsvinen väldigt sjuka), att djurarterna kan stressa varandra och att kaniner kan skada marsvinen genom att exempelvis stampa/sparka dem så kan man tolka Djurskyddslagen (SFS 1988:534)

2 § "Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom […]" att man inte får hålla kanin och marsvin ihop då det föreligger risk för både sjukdom och onödigt lidande.

Tittar man däremot på Djurskyddsmyndighetens författningssamling (DFS 2005:8 Saknr L 80) om villkor för bland annat hållande av kaniner och gnagare som är avsedda för sällskap och hobby kan man  i 4 kapitlet (som rör allmänt hållande av alla de olika djurarter som berörs av L 80)

1 § läsa att djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska få sina behov tillgodosedda.
I de allmänna råden till paragrafen talas det om artfränder.

i 2 § kan man läsa att djur som konstant eller vid upprepade tillfällen visar exempelvis aggressivt beteende som gör att djuret själv eller djuret det bor hop med riskerar att bli skadat eller stressat får djuren inte hållas ihop.

I 8 kapitlet (som enbart rör kaniner och gnagare) kan man i

1 § läsa att gnagare, utom guldhamster, ska hållas i par av samma eller motsatt kön, eller i grupp, om inte särskilda skäl föreligger.
I paragrafens allmänna råd kan man läsa att kaniner bör hållas i par eller grupp när det är möjligt.

I 5 kapitlet (som speciellt berör zoo-butiker, grossistanläggningar etc) kan man i

2 § läsa att kaniner får hållas ihop med marsvin.

Det gäller dock att marsvinen (eller kaninerna för den delen) inte riskerar att utsättas för "onödigt lidande eller sjukdom", vilket är vad som står i lagen.

Här på sajten finns en artikel om hur man ska tolka en del av vad som står i lagarna/författningssamlingarna. Den artikeln hittas här.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

imoon
0

#41 Bra inlägg!

Gällande kanin och marsvin ihop mejlade jag Jordbruksverket och frågade hur det egentligen var med tanke på alla risker som finns. Jag nämnde specifikt Bordetella B. samt att kaniner ofta är revirhävdande (jag nämnde inget om utfodring/näringsbehov), svaret jag fick var:

"I författningen som reglerar bland annat kaniner och gnagare, L 80, står det i 5 kap. 2 § att kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin. I 8 kap. 1 § L 80, står det att gnagare, utom guldhamster, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön eller i grupp. Det finns alltså redan ett krav på att marsvin ska hållas tillsammans med andra marsvin. När det gäller kaniner så bör man hålla dem i par eller i grupp. Det finns alltså ingen uppmaning att hålla kaniner och marsvin ihop, men man kan få göra det om de fungerar väl tillsammans.

Är djuren aggressiva så får de naturligtvis inte hållas ihop. Kan man inte hantera utfodringen så att djuren får den näring de ska ha eller att de blir sjuka, så kan man inte heller ha dem ihop. Något direkt förbud att hålla kaniner och marsvin ihop finns inte med i planeringen inom den närmaste tiden."

Jag tolkar det lite som att Jordbruksverket inte tar hänsyn alls till sjukdomsrisken som finns. Personen som svarade var Djurskyddskontrollhandläggare på avdelningen för djurskydd och hälsa. Jag anser mig inte kunna göra annat än att se svaret som representativt för Jordbruksverkets inställning i frågan. Tyvärr.

Sandra-B
0

Tyvärr (och märkligt nog) kan de svar man får från Jordbruksverket variera rätt rejält beroende på vem man får kontakt med, vilket gör sådant här med tolkningar väldigt osäkert…

När jag skrev artikeln om vad lagen säger om marsvin mailade jag därför samtliga länstyrelser i Sverige samt till jordbruksverket (han som då var ansvarig för djurskyddsenheten samt någon mer) och ställde en hel del frågor som jag därefter sammanställde i artikeln. De allra flesta svarade i princip samma sak (mer eller mindre) men det fanns skillnader i en del svar. Det här med marsvin-kanin var en av de frågorna, det gick inte att få ett kklart svar (mer än att marsvin ska bo med artfrände och det får inte föreligga hälsorisker, när jag då pressade en del lite mer med om man då kan säga att det är förbjudet så fick jag väldigt svävande svar) så därför kom det inte med i artikeln.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

imoon
0

#43 Ja, det är ju minst sagt problematiskt.