Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2147 ggr
Dietmann
0

Sång / chirp

Hej två nätter har jag vaknat av att jag har hört mina marsvin sjunga/kvittra/chirpa det var fint. Jag undrar om någon vet vad det betyder?

Fridaaaa
3

Det är ingen som riktigt vet vad det betyder.

Vissa tror att det betyder något bra och vissa tror att det betyder något dåligt.
Jag personligen tror att det kan betyda både något bra och dåligt, beroende på dem "framför" det. Har upplevt båda.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
3

Jag blir alltid skeptisk när jag läser om chirping som låter fint, min spontana reaktion är att det inte är chirping utan ytterligare ett svårtytt ljud. Jag har flertalet gånger hört chirping och det låter, enligt mig, bara obehagligt. Sen kan man självklart uppfatta ljud olika, men jag vet att det är fler än jag som upplever att chirping låter hemskt.

Ni som hört "fint" chirping, är ni helt säkra på att det är samma ljud? Chirping låter som ett hemskt larm, skulle jag beskriva det som.

Jag tror inte att det någonsin är positivt.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

#2 Japp jag är helt säker på att det är samma. Man hörde att det var samma men olika tonlägen eller vad man ska säga?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dietmann
0

Ja men en gång lät det lite som ett varnings ljud tror jag.Det var på landet då blåste det mycket och lät mycket i stugan. Kan det ha varit det kanske?

Abico
3

Jag tycker att det är ett himla obehagligt ljud och förknippar det bara med negativa händelser. Hos mig är det bara marsvin som varit sjuka, stressade eller rädda som gjort det. Jag har nu en hona som gör det rätt ofta (någon gång varannan månad typ) och hon har en lite oklar ställning i flocken och tjafsar lite för mycket med de äldre ibland så att hon åker på uppläxningar så jag tror att det beror på det. Tror också att det är långt ifrån alla marsvin som (kan) chirpar, har haft marsvin som levt hela sitt liv utan att föra oväsen medan andra marsvin gjort det sedan de var små.

Tycker att det låter som ett massa gnissel mest. På jobbet för några dagar sedan tyckte jag precis att det var ett marsvin som chirpade men det var bara en kollega som skrev på white board tavla, så ungefär så låter det ;) Eller gummisula mot trägolv…

Hanna 

_Charlie
5

Jag har upplevt chirping 2 gånger.

- Haiya flyttade på kvällen in i ny bur, i nytt rum, med nya flockmedlemmar. Direkt då jag hade installerat alla marsvin släckte jag ner i rummet varpå hon chirpade av stress en kort stund efter. Hon slutade efter att jag lät en liten lampa vara tänd.

- Ella kvällen efter hon kom hem till oss. Hon slutade när jag tände lampan för att titta vem det var, och började strax efter jag släckte den igen. Efter att jag lät en liten lampa vara tänd slutade hon.

Det gör ont i hela mig av ljudet. Tycker man det är fint och blir glad av att äntligen få höra detta ovanliga ljud bör man skaffa sig en fågel i stället. Tigg-alarm, kutter och snack är underbart, chirping inte.

godisgrisen
2

Ja hur man kan tycka chirp är ett vackert ljud är för mig obegripligt. Utan tvekan är det det värst ljud jag vet skulle lätt be grannen bila upp sitt golv för att överrösta eländet när någon sätter igång här. ;-)

Personligen är jag helt övertygad om att det inte är ett positivt ljud. Väldigt mycket tyder på att det orsakas av stress fysisk eller psykisk och mycket illa låter det också.