Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2364 ggr
ciss
0

Lottie

Jag har funderat på att köpa Lottie till mina marsvin. En av dem är lite knubbig, hihi, och den andra är mer i normalvikt. Har hört att en av smakerna är bra för pälsen, en annan för överviktiga marsvin och den tredje smaken vet jag inte. Är det sant?

Vilken smak bör jag då köpa? Som sagt är ett av marsvinen lite överviktigt.

Är Lottie ett bra pellets till marsvin? Har hört att kaniner ofta äter det också.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Diana61
0

Använder inte detta foder så jag kan ej svara på din fråga, men jag vet att det finns flera här som använder det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ciss
0

Tack för ditt svar Diana!

Någon som använder Lottie som kan svara på mina frågor?

www.frihetenskaniner.se

Ync
0

Jag använder Lottie, men vet ej vilken som gör vad.

[MatildaW]
0
  • Lottie - havre och vetekli är för t.ex utställnings marsvin som ska hålla hullet.
  • Lottie - maskros och linfrö är för pälsen.
  • Lottie - morot och äpple är för tjocka marsvin eller för sånna som har lätt att gå upp i vikt.

Hoppas svaret dög Glad

ciss
0

Fanny: Har du Lottie till dina marsvin? Vi har de ju till kaninerna, men visste inte att du hade det till marsvinen, för när jag frågade dig i stallet om du hade det sa du nej. ;P

MatildaW: Tack för svaret! Då blir det Morot & Äpple för mina då, haha.

www.frihetenskaniner.se

AbsolutMarsvin
0

Jag använder inte Lottie, men skulle vilja testa. Vart finns det att köpa? Har nämligen inte sätt det i det förr.

AbsolutMarsvin
0

opps, blev lite fel^^ Har nämligen inte sätt det förr*

[MatildaW]
0

#5. Var så lite så :)

#6. Det finns att köpa på Granngården (Lantmanna tror jag det också kallas?) sen går det att hitta på vissa zoon :)

AbsolutMarsvin
0

okej, tack för svaret! :)

[MatildaW]
0

Vsg Glad

FeliciaS
0

#6 Det finns att köpa på Granngården/Lantmännen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

GroaLover
0

tycker inte att lottie är bra, marsvin och kaniner har inte samma behov av vitaminer och mineraler

FeliciaS
0

#12 Det stämmer, de har inte samma näringsbehov. Men Lottie är bättre än många andra sorts kraftfoder. Men egentligen behöver inte marsvinen ha kraftfoder… De får i sig allt genom grönsaker, rotfrukter, frukt och hö som de ska få nytt av varje dag :)

Mvh Felicia

GroaLover
0

mina får havre och lite pretty pets

GroaLover
0

har bytt till Oxbow nu, och havre. fick ngt på utställningen idag också

GroaLover
0

växande marsvin behöver kraftfoder

FeliciaS
0

#16 Det är ju bra, men inget måste… Ska man ge kraftfoder ska man ge rätt sådant.

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

Eftersom dom olika sorterna av Lottie är till för olika saker, vad rekomenderar ni att man ger till helt normala sällskapsmarsvin utan övervikt och sånt??

FeliciaS
0

Morot och Äpple, därför att de två andra sorterna innehåller för mycket fett. Morot och Äpple är för fet för tjocka marsvin, även om den har ett lågt energiinnehåll och minst mängd fett av de tre sorterna just därför. Men alla marsvin ska ha foder med lågt energiinnehåll och mycket kostfibrer. Lottie innehåller även för mycket protein också, tyvärr…

Mvh Felicia

Annna
0

Jag ger mina marsvin Lottie havre & vetekli och är jätte nöjd med det, och de har verkligen inte blivit feta av det.
Å de får endå rättså mycket av det, just bara för att behålla vikten och växa bra.

Thea-Cazzy
0

#19 Tack för svar Glad

Jag förstår inte varför dom lägger till protein i marsvinsmat, det är ju en av de saker som dom behöver minst av!

FeliciaS
0

#21 Vsg :) Ja, det är väl lite underligt. Fast lite protein är bra, det hjälper till att skydda njurarna. Men 3,% fett är onödigt! Som det är i Lottie Havre & Vetekli. Men i Maskros & Linfrö är det 4% fett! I Morot & Äpple är det 3% men 25% kostfibrer, vilket är bra. I de andra sorterna är det 20% kostfibrer.

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

Nu fick jag reda på lite näringsvärde och sånt med ;)

FeliciaS
0

#23 Jupp :) Hihi… Men har du möjlighet så bör du köpa marsvinspellets från märket Oxbow. Den innehåller allt marsvin behöver i rätt mängd. Gjord för endast marsvin och inte för kaniner också, vilket är bra då kaniner och marsvin inte alls har samma näringsbehov.

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#24 Jag ska se om jag hittar oxbow…..Glad

GroaLover
0

finns hos vetten :)

växande marsvin BEHÖVER pellets, havre och hö (vatten)

fulfisk
0

Lottie är alltså inget jag bör köpa? Vart köper man Oxbow? Verkar dock lite väl dyrt :/

[MatildaW]
0

#27. Alltså, det där är efter tyck och smak. Lottie är ett av dom bättre kraftfodrena, det rekommenderar jag om man inte har råd med Oxbow.

Jag har Lottie, har haft det många månader nu, och det fungerar fin fint :) Men visst är jag väldigt nyfiken på Oxbow, så jag ska väll åka till vetrinären och titta vad det är för något (närmare titt alltså)..

Men än så länge trivs jag bra med att ge dom Lottie, jag ger dom max 2 msk var/dag och blandar ut det med 6 msk havre, sen får dom så mycket hö dom vill, vatten, grönsaker, ja allt som dom behöver, så jag tror inte att den lilla mängd Lottie jag ger gör sån stor skillnad. Ibland käkar dom upp havren och låter lite pellets vara kvar, så dom väljer själv i skålen om dom vill ha pelletsena eller havren, eller både och. Och eftersom mina grisar trivs med pelletsen nu och äter faktiskt upp det lilla dom får oftast, så fortsätter jag med Lottie tills vidare. Det är inget foder jag anser skadar marsvinet, inte om man utfodrar dom rätt.

Innan ni ger kommentarer/kritik, läs igenom mitt inlägg noga, så det inte blir något missförstånd.

GroaLover
0

bra att du ger havre, det har jag också, ungefär samma mänd som pelletsen

fulfisk
0

Ja, de kommer absolut inte få mer än 2 msk per dag då de är lite runda. Kanske 1 msk var, 2 sammanlagt alltså. Eller kanske 2 var varannan dag. Just nu får de bara sådant någon gång ibland och jag satsar på att ge dem mycket grönsaker av olika sorter ist.

Förresten, jag har en marsvinsblandning som heter "kalasmat" och kommer från zooman som jag fick av en kompis då hon var här med sitt marsvin på marsvinskalas. Är det okej att ge dem det någon gång ibland tycker ni? De har nämligen bara ätit av den på kalaset än så länge :P Wait, ska kolla lite på innehållsförteckningen. Hmm… Låter inte alltför bra.

Råprotein 12,5 gram
Råfibrer 11,0 g
Aska (?!) 5,0 g
Råfett 3,5 g 

Alltså, kanske ska "sverka" den då. Göra som Sverker Olofsson i Plus ^^

Men… Vad bör ett bra marsvinsfoder innehålla? Vet någon någon bra sida där man kan läsa om detta? Känns ju lite bättre om man lär sig att avgöra själv.

[MatildaW]
0

#29. Japp, det är bra :)

#30. Nån gång ibland lär ju inte dom ta skada av. Men det är mycket fett i sånna blandningar, så se upp med det om du har små knubbisar hemma FlörtSkrattande Appropå bra hemsidor om det, www.humlan.just.nu , har en ganska bra beskrivning :)

fulfisk
0

Tack :) Ska kolla in den sidan, väldig snygg sida btw. Jag tänkte göra en marsvinssida och hade tänkt mig just rosa och vitt :P

[MatildaW]
0

#32. Gör det :) hon som äger sidan är verkligen duktig!  Jag mejlade med henne ett tag tidigare :) hon är verkligen snäll och tillmötesgående :)

GroaLover
0

oxbow´s Cavy Cuisine innehåller: (dom jag kan översätta skriver jag på svenska, hjälp till och översätt :)   )

Crude Protein (min) 14%

Crude Fat (min) 1.50%

Crude Fiber (max) 28%

Acid Detergent Fiber (min) 25%

Vätska (max)10%

kalcium (min)0.35"

Kalsium (max)0.85%

Fosfor (min) 0.25%

Salt (min) 0.25%

salt (max) 0.50%

Vitamin A IU/kg 20.000

Asksorbin syra(?) (C-vitamin) mg./kg. 400

Vitamin D, IU/kg. 880

Vitamin E, IU/kg. 140

Koppar, mg./kg. 20

[MatildaW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Lottie morot och Äpple :) bifogar en bild på förpackningen och på pelletsen :)

[MatildaW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden på pelletsen :)

GroaLover
0

vad innehåleler dom? Kan du skriva som jag gjort? för att jämföra, liksom

[MatildaW]
0

Visst visst x)

[MatildaW]
0

Innehåller: Lucern, Havre, Korn, Vetekli, Soja, Morötter, Äpple & Mineraler.

Näringsvärde:

• Protein 15.0%
  • Fett 3.0%
  • Kolhydrater 50%
  • Kostfibrer 25%
  • Växttråd 14.0%
  • Mineraler (aska) 7.0% (kalcium 1.1%, fosfor 0.6%, vatten 11%).

Berikningsmedel:

• Vitamin A - 13275 IE
  • Vitamin D - 1103 IE
  • Vitamin E - 55 mg
  • Vitamin K3 - 6 mg
  • Vitamin B1 - 2.3 mg
  • Vitamin B2 - 6.5 mg
  • Vitamin B6 - 5.4 mg
  • Vitamin B12 - 0.02 mg
  • Pantotentsyra - 22.8 mg
  • Folsyra - 5.2 mg
  • Niacin - 52.4 mg
  • Biotin - 0.2 mg
  • Vitamin C - 261 mg
  • Selen - 0.1 mg

Det är precis vad som står på Lottie - Morot och Äpple :)

GroaLover
0

soja är inte så bra :/

[MatildaW]
0

#40. Det innehåller inte mycket soja :) det som finns i sojan är inskrivet i berikningsmedlena :)

GroaLover
0

okej :)

[MatildaW]
0

#42. Jappjapp :D

Limpan
0

jag har gett mina marsvin det nån gång ska någ köpa det i gen  :D det e ett bra pellets

Gabbies
0

Jag har 3 marsvin hemma, 2 st är fullvuxna och ett är 4 mån kan man ge dom allihop Lottie Morot & Äpple eller ska den lilla ha någonting annat? Dom två fullvuxna är lite överviktiga..

Yogi
0

jag använder inte lottie

Yogi
0

jag ska börj att använda lottie

ElinM
0

Vad kan jag ge för mat till mina marsvin som är 7 veckor?

Yogi
0

nu så har jag provat det och han älskade det! jag sja börja att använda det nu=)