Sibel, dag 73.
Lilla Sibel som blev tjuvparad under rymning 1 är högdräktig och inne på dag 73 nu. Hon är född 13 mars och är alltså inte så gammal. Min tanke var att hon därför förmodligen skulle föda lite tidigare men icke. Hur vanligt är det att de går över så pass? Läste någonstans att magpies ofta föder på dag 68 dessutom. Kan jag ha sådan tur att hon istället blev parad under rymning 2, en vecka efter rymning 1..? Isf är hon på dag 64 istället. Och bebisarna blir magpies istället för "ensaligblandningavfärger".
Men det är väl klart att det är rymning två och att du kommer att få den bäst tecknade magpajsaren ever bara för att du inte får regga den pga mammans ålder!
Naturligtvis är det så. *suck* Det låter alltså som det är rymning 2 om gäller eller är det för tidigt att säga?
#1 Fast man kan ju få dispens i somliga fall för att regga! Har hört att andra fått det då mamman varit ung, vet inte omständigheterna då dock men en rymning borde vara okej skulle jag tro.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Jaså? Ja kommer det nåt riktigt fint där jag tydligt kan se vem som är pappa så får jag kolla upp det. :-) Men då ska det vara något utställningsbart och den chansen är väl inte så stor. Spara för avel går ju ändå även om den inte reggas. Men, får väl se vad det blir först…
Maria på Oops berättade när jag frågade om antal dagar att hon endast varit med om en födsel på dag 73 en enda gång av alla sina kullar. Så det verkar ju mer troligt att hon parades vid andra rymningen.
Är hon öppet något? Hon borde ju vara rejält öppen dag 73 annars. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har ingen aning, vet inte riktigt hur man känner det, din fina illustration till trots. ;-) Hon har blivit rätt mycket större de senaste dagarna, så det händer ju fortfarande en hel del.
Haha min fina illustration. ;)
Bakfogen:
Ta fingret på ryggen längs ryggraden och följ ryggraden hela vägen ner till rumpan. Till slut känner du slutet av ryggraden. Är hon inte öppen något känner du bara det som att ryggraden tar slut, är hon öppen känner du hur den delar sig i 2 längst ner. Du ska väldigt långt ner, hela vägen ner till rumpan.
Framfogen:
Sätt honan i knät och lyft upp hennes framdel med ena handen så hon sitter på rumpan/står på bakbenen. Ta fingret PRECIS ovanför "hönan" på henne och tryck inåt, där känner du som ett ben. Är hon öppen är det delat i 2, är hon inte öppen känner du bara det som ett enda ben.
Känner du inget, vänta lite till och fortsätt känn. Jämför också med odräktiga honor så märker du till slut när det inte känns likadant på dom längre. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ok! Ska känna efter när jag får en lugnt stund över (ingen vild ettåring som vill "klappa" marsvin).
Idag när jag var ner och tömde tvättmaskinen (tog åtta sekunder) hinner sonen klättra in och sätta sig hos Sibel och Prillan och såg jättenöjd ut i spånet. Min blivande juniorhandler. <3