Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3348 ggr
[SeZret]
0

Marsvin hostar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mina marsvin hostar och nyser rätt ofta. Det är tre tjejer. Det är mest när dom äter grönsaker. Det är bara dom äldre syrrorna som nyser och hostar. Mitt ena 3åriga marsvin nyser när hon äter hö. Det andra marsvinet hostar i bland i famnen men alltid när hon äter grönsaker eller gräs. Jag själv är jätteorolig men dom mår bra och äter och dricker som vanligt.

Marsvinet som hostar när hon äter gräs har en knöl bakom örat också. Vi tar hand om två andra hanar som ägs av min kusin, och dom har en knöl på vardera sida av örat. Har dom smittat henne, eller hur är det? Knölen är lite vass, eller "taggig" på ena sidan.

Tack i förhand!

Sara och piggarna!

Creation
0

Är det bara vid dessa tillfällen de nyser/hostar? Att de nyser när de äter hö kan bero på att höet är lite dammigt. Hostningar när de äter grönsaker/gräs kan bero på att de sätter maten i halsen, t.ex. pga att de äter för fort. Det kan vara helt ofarligt. :)

Men hur stora är dessa knölar du pratar om? Går det att fota, så att man får se en bild på det?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[SeZret]
0

Ibland hostar dom i famnen. Dana, som hostar mest, hon blir alltid hes eftre hon har hostat. Det är också hon som har knölen bakom örat. Just nu när hon satt i knät nös-hostade hon. Jag ska försöka så gott jag kan att fota knölen. Hon är så kelig och vill slickas hela tiden :D

/Sara

Ellajz
0

Teddy nös jätte ofta förrut o jag gick och funderade på det ett tag tills jag kom på att han var allergisk mor damm. så jag bytte ut spånet mot toa-lätt och dethjälpte  han slutade nysa och nosen rann inte mer :) testa de det kan ju vara dammet  som orsakar hastandet o nysandet

[SeZret]
0

Okej. Då vet jag det. Jag ska testa det! :D

IFOKUSlinnea
0

Marsvin kan vara allergiska mot saker. Och dina kanske är allergiska mot någon sorts grönsak?

Ellajz
0

hur har de gott ??

[SeZret]
0

Vi testade, men jag tyckte att Toa-lätt blev så luktande när marsvinen kissar. Det suger upp jättebra, men det luktar ganska illa efter ett tag.

Här om dagen köpte vi kutterspån. När vi öppnade förpackningen så var det mögligt. Då slog jag upp kutterspån på internet, där det stog att det var för dammigt för att vara lagligt och att det kan framkalla cancer. Stämmer det? Att det bildas för mycket amoniak när spånet träffas av urin. De flesta kutterspånstillverkare tillverkar spånet av tallträ. Och tydligen kan det framkalla cancer.. Om det gör det, vad drabbar det då? Marsvinen eller människor? Eller både och?

carsbo
0

#7 i dagens samhälle drabbas vi av cancer från allt. kött, chips, listan är oändlig. jag vet inte hur mycket spån du måste bada i för att få cancer ifrån det, däremot skulle jag vilja veta mer vad de besprutar/behandlar spånet med. de finns ju inte direkt innehållsförteckning

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[SeZret]
0

Det står att det är dammfritt.. då vet jag ju inte om det är så bra. Det är skönt att det inte dammar men jag vet inte om det är så bra.

Jag skriver namnet på det när jag minns det.

Fridaaaa
0

#7 Man får använda kutterspån. Det är inte olagligt. Och det finns inte 100% dammfritt kutterspån. Jag har kutterspån med halm ovanpå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SeZret]
0

Nu har vi äntligen fått Hampaströ! Det har vi använt i några månader och det funkar utmärkt! Granngården hade slutat sälja Hampaströ, så vi fick gå in på djuraffären och fråga om dom kunde beställa hampaströ bara för oss. Det kunde dom och nu är alla lyckliga! jag och marsvinen :D