Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1418 ggr
Lindblom7
0

Ut på golvet?

Hej! Köpte mina 2 marsvinshonor i lördags, dom ät fortfarande lite rädda.. Så jag undrar om dom ska vara i buren tills dom blir mer tama eller kan jag ta ut dom på golvet? :-)

_Charlie
0

Jo då nu är det lagom att börja vänja dom vid hantering och aktivera dom utanför buren. :)

kodex
0

Ta du ut dem, lägg en fleecefilt på golvet eller något annat som du inte är rädd om (marvsin kan ogilla hala ytor) och sätt ut hus och andra gömställen. Det kommer ta tid i början och man hinner tänka "Är det verkligen lönt att ta ut dem? De gör ju inget!" Men de tinar upp om man har tålamod och fortsätter sätta ner dem på golvet. Servera deras grönsaker på golvet så blir det också roligare :)

Lindblom7
0

Jag tog ut dom en liten stund nu, det gick superbra, även fast dom inte vågade kolla runt.. Men de får ta den tid det tar. :-) Jag plockade in lite gräs så dom fick lite sysselsättning :-3. Ist för fleece så lade jag ut några handdukar så det täckte golvet :-D En annan sak jag undrar, hur mycket mat ska dom ha? Jag brukar ge mina grön paprika, vitkål, broccoli, morot & blomkål.. Broccoli, vitkålen & blomkålen brukar vara kvar (?!), dom gillar tydligen inte de.. :/ Men eftersom jag vet vad dom gillar & inte så brukar de oftast bli paprika, morot & vitkål (även fast dom inte gillar de så mycket). Jag brukar ge dom morgon och kväll samt lite gräs när jag kommer hem från skolan… Är det för mycket? (även fri tillgång till hö) Så frågorna är alltså: Hur mycket mat ska dom ha? (ger jag dom för lite/mycket mat) Vad brukar era marsvin tycka om? Ska man ge både morgon & kväll? Tack så mycket för svaren ovan :-D ^

Fridaaaa
0

Jag brukar ta ut mina ganska fort i hagen :) Vänja dem helt enkelt vid rutiner osv.
Brukar gå bra :P

Brukar ha gömställen, tunnlar mm i hagen.

#3 Morot är mer godis.
Men övriga nu nämde är bra! :)
Mina får 1-3grönsaker/dag, lite olika, nu sommartid när dem får mycket gräs och maskrosblad har det bara blivit 1 grönsak/dag eftersom maskrosblad innehåller mkt c-vitamin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lindblom7
0

#4 så du ger tex en hel paprika? Owo ( till 2 marsvin )

Fridaaaa
0

#5 Nejnej en hel paprika delar jag till 6 marsvin :)
Paprika kan ge munsvamp så det ska man ej ge stor mängd av eller för ofta.

Lindblom7
0

Pust, tänkte jag också. Okej, så inte så mycket paprika.. Ska tänka på de :-)

Fridaaaa
0

#7 :) Jag ger lite varierat men har vitkål som bas, sedan får dem paprika, broccoli eller blomkål i regel vissa dagar/vecka (inte allt på samma gång då hehe)
Sedan på helgen får dem t.ex gurka eller äpple eller morot som extra som godis ;)

Lindblom7
1

#8 okej. Men ger du bara en gång per dag? Ska nog knäppa och ladda upp här på mif vad dom får, om det är för mkt/lite :-D

Fridaaaa
0

#9 Grönsaker får dem 1-2gånger/dag, lite olika :)
Sedan har dem då fri tillgång till hö.
Vissa får även pellets & Havre för att hålla vikten :)

Lindblom7
0

#10 okej! Tack så mycket för hjälpen :)

Mirinda
1

Om du är osäker på vilka grönsaker och hur mycket du bör servera kan du ta reda på vilka grönsaker som innehåller mest C-vitamin. Humlans marsvin (har hemssida på nätet) har gjort en jättebra tabell över hur mycket näringsämnen det finns i olika grönsaker.

Vuxna marsvin behöver minst 10 mg C-vitamin varje dag (per kilo i kroppsvikt).

Växande marsvin och dräktiga honor behöver 30 mg C-vitamin per kilo varje dag. Även honor som har diande ungar ska ha 30 mg/dag. (enl Mia Winge i boken Mitt husdjur marsvinet)

Marsvin har lite olika favoritgrönsaker. Vårt ena marsvin är tokig i paprika. Det andra har broccoli som älsklingsgrönsak. Båda gillar morötter (som visserligen inte har så hög C-vitaminhalt men dock innehåller andra nyttigheter). Den ene äter gärna vitkål (innehåller rätt mycket C-vitamin och är både billigt och hållbart) medan den andre försöker rata vitkål om det finns nå´t godare att smaska på. Man kommer rätt snart underfund med hur man ska göra.

Vi började med att väga bitar/blad av de olika grönsakerna, så att vi visste ungefär hur mkt vi skulle servera för att fylla C-vitaminbehovet enligt Humlans tabell. Sen kombinerade vi grönsakerna på ett sätt som sammantaget gav rätt dos av det viktiga C-vitaminet. Fick de morötter och vitkål till frukost blev det t ex röd paprika (mkt C-vitaminrikt) och broccoli till middag. Vi kom på att om vi gav vitkål först och väntade en stund med att lägga morötter eller paprika i skålen, så åt de glatt sin kål genast. Lade vi i allt på en gång hände det att vitkålen blev liggande medan de kastade sig över t ex morötterna. Marsvin är ganska lätta att finta lite.

Persilja är rena "C-vitaminbomben", men får inte serveras i allt för stora mängder eftersom det innehåller väldigt mycket kalcium.

Det kan verka svårt att lära sig om marsvinens näringsbehov, men man lär sig rätt så snart att hitta en balanserad kost till sina kelgrisar.

Viktigast av allt är ändå vatten, hö (är ju huvudfödan som alltid ska finnas i buren) och massor med tålamod.

Marsvinen vänjer sig vid nya smaker om du serverar en ny grönsak flera gånger. Så här års finns det ju så mycket grönt ute. Vägen till våra marsvinspojkars hjärtan heter maskrosblad. Så fick vi dem handtama när de var nyinflyttade. De kan bara inte motstå maskrosor och det dröjde inte så lång tid innan de stod i händerna på min son, som är husse, och smaskade i sig. De klättrade t o m upp på hans underarmar för att se om det fanns mer gott att äta där.

Lycka till med dina marsvinstjejer!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lindblom7
0

#12 TACK SÅ JÄTTEJÄTTE MYCKET! :-D Ska börja väga maten mer så dom får i sig rätt mängd c-vitamin :)

wingren
0

Får jag bara flika in en fråga, kanske främst till dig då #12 (Mirinda) Hur många gram vitkål behövs det till 1kg marsvin? Bra att veta då jag har det som bas ^^

#0, Lindblom7, mycket bra frågor du kommer med! :) När jag hade mina marsvinstjejer ute i början (och även nu) så har jag dem i deras rum och har ett kompostgaller vid dörren så de bara kan röra sig fritt i det rummet. Och om man går iväg en stund eller pillar med något annat utanför rummet, exempelvis titta på tv eller hänga upp tvätt så när man kommer tillbaka så har de oftast flyttat sig. Alltså att de vågar röra sig mer om de är själva. I början brukade jag sitta på en kudde på golvet och läsa medan de var ute och när de kom nära gav jag dem/den en bit godis :) (inte sånt onyttigt som finns i affären utan någon bit nyttig pellets eller grönsaks-/fruktbit)

Förresten så vill vi ju se bilder på dina sötlimpor! :D

Lindblom7
0

#14 jag har tagit ut dom i hallen då dom inte får vara på vårat parkettgolv där vi har buren, utifall dom kissar.. (blir fläckar) Jag har suttit med dom innanför kompostgallret och som du sa, gett dom lite gräs/maskrosblad när dom kommit fram. :) vill helst inte lämna dom ensamma eftersom vi har 2 vääääldigt nyfikna katter :3 (vet aldrig vad som kan hända… :s ) Hihi, ska försöka knäppa lite bilder med kameran. Har endast knäppt med mobilen hittills :-) Det betyder jättemycket att ni svarar på frågorna jag ställer, känns så skönt att kunna fråga er om det är något jag funderar över! :))

wingren
1

#15 Ja det förstår jag, min katt är inte så intresserad och har två galler på höjden ut ifall att han skulle få för sig något. Och han är inte så… atletisk om man säger så så kan vara ganska lugn ^^

Om du inte sett eller fått tips om Lyan, som bygger superfina hus och _Charlie, som syr fina mysgrejer så borde du kolla in dem. Perfekt för dem som har tummen mitt i handen! :)

Mirinda
0

#14 Om det gäller ett vuxet marsvin, dock ej dräktiga honor etc (se mitt inlägg ovan), så bör en bit på c:a 30-35 g täcka hela dagsbehovet för ett marsvin på 1 kg. 100 g vitkål innehåller 36 mg C-vitamin enl Humlans tabell.

Kunde jag bara den sköna konsten att lägga in en länk här så hade jag lagt in en till Humlans marsvins hemsida. För där finns även andra bra råd om marsvin. Annars var Mia Winges bok Mitt husdjur marsvinet vår "husbibel" innan vi skaffade oss marsvin. Den kan man låna på biblioteket eller köpa på Adlibris (nätbokhandel). I början är det skönt att ha något att luta sig emot. Snart nog kommer man på det själv. Jag behöver inte längre väga grönsakerna. Vet ju ungefär hur stora bitar det ska vara.

Vad bra att du tipsar om Charlies och Lyans prylar! Det kan vara svårt att hitta lämpliga grejor i djuraffärerna. Och vilka priser de tar sen….Rynkar på näsanJag har köpt myspuffar av Charlie. Våra kelgrisar älskar dem.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lindblom7
0

#16 Jag har varit och kollat in _charlies sida. Blir mer & mer sugen på att beställa nått. Jag tog katternas gamla korg, som dom brukar få ligga i när dom är utanför buren :) det gillar dom iaf :3. #17 humlans marsvin har jag varit inne och kollat på, superbra sida! :) Igår tänkte jag att vi skulle skippa dom "goda" grönsakerna (eftersom typ paprika ger munsvamp), så jag gav dom en hel skål vitkål & blomkål. Dom åt ingenting utav de.. :-/ så till kvällen fick dom gräs, morot, paprika & gurka. Någon som vet något annat nyttigt, dom äter ju varken vitkål, blomkål eller broccoli.. Sa åt mamma att hon skulle köpa persilja & grönkål (?), brukar era små grisar gilla de? :)

wingren
0

Paprika behöver du inte ge så mycket av eftersom det innehåller mycket c-vitamin så om du ger lite varannan dag eller något tror jag inte det skulle vara jättefarligt. Mina gillar inte alls paprika så inte helt säker ^^ Persilja gillar mina dock ska de ju inte äta för mycket. I mataffären kan du ta bladen från blomkål, bladen brukar vara mer uppskattade än själva blomkålen. Sedan brukar det vara gratis med :)

Lindblom7
0

#19 okej, tack för tipsen (: