nya marsvin
hej jag har skaffat två små marsvins som är 3.4 månader gamla. jag har varit superförsiktigt runt dem, men dem vägrar lämna höet. jag tror det är för att det luktar somd eras gammla hem (fick med en höpåse). villl verkligen få dem tama och inte så rädda för mig. buren är i mitt rum och preciss så att jag kan se dem från vilken plats som helst i rummet. jag har ovkså en gammal hund. han bits inte han vill bara nyficken, men hur vänjer man dem till hundar?
Låt marsvinen vara ett tag, det tar det en tid det tar helt enkelt för att de ska känna sig trygga. Tyvärr vet jag inte hur du ska vänja din hund med marsvinen. Våran har fått nosa på mina marsvin ett par gånger och det har räckt för honom! Ibland står han på soffan och tittar in i buren men han gör ingenting. Fast självklart beror det på vad för ras din hund är, vissa kan bli lite väl ivriga och nafsa om man inte är försiktig så ta det lugnt när eller om du vill låta hunden få hälsa på marsvinen. Det bästa är väl att låta hunden få vara i närheten av buren också och hålla koll. Fler tips än så vet jag inte riktigt 
tack för tipsen!
vår hund har nosat, men han är bara nyficken över hur dem ser ut för dem gömmer sig hela tiden. marsvinen bodde med en katt innan dem kom till oss så jag undrar om det blir lättare eller svårare för marsvinen att vänja sig?
Hur länge har du haft dem? Det kan ta ett bra tag innan de vant sig vid omgivningen ordentligt. :-) Har de hus förresten?
Ang. hund + marsvin, man ska vara lite försiktig med det. Det kan gå jättebra, som det har gått för många i den här tråden(där kan du läsa mer om hur det är). Men jag vet också exempel där det gått riktigt illa. Man får läsa av hundens beteende. Är det någon ras som är känd för sina jaktinstinkter är det nog bäst att låta bli att låta djuren träffa varandra.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.