golvtid
Har det lite trassligt när jag ska ta ut marsvinen. Parkett på större delen av nedervåningen som det ju blir fula fläckar på av kiss, och vill ju inte att de ska trilla ner för trappen på övervåningen och verkligen inte ha dem i sovrummen.
Så nu undrar jag var ni brukar ha den när de ska få lite tid utanför den ändå rätt lilla buren? All inspiration välkomnas! :)
kompostgaller och maaassaa filtar :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Lägger ut en jättestor fleecefilt på golvet i mitt rum. Sen tar jag ner deras kisselåda med spån i som de annars har i buren. Där kissar de även när de är på golvet. De håller sig mest på fleecen men ibland gör de utflykter på trägolvet, fast där kissar de inte. Blir kanske en 2-4 kissfläckar på fleecen per rastning (ca 4-5 timmar). Helt okej :)
Gud vilken gullig bild! :)
Billig vaxduk och galler runt ikring. Eller någon form av staket, fantasin sätter gränser på det. Jag brukar lägga ett gammalt lakan som suger upp kiss.
Har parkett precis som du. I vårt tidigare boende var det linoleumgolv som inte alls var känsligt. Då hade de hela golvet i sitt rum att springa på. men hagen kan ju göras så stor som det finns utrymme för.
Jag har köpt billigt tyg på ikea och sytt långa tygkanaler i vilka jag sen trär i kartongbitar som passar. Tågkanalerna är väl kanske 2-3 m vardera (har tre) och i dem har jag c:a 1 m långa kartongbitar. Sen knyter jag ihop kanalerna i varann med ditsydda band och så kan jag bygga en hyfsat stor hage. På golvet lägger jag ut IKEAs billigaste fleece som väl kostade en tia tror jag. :)
När de sprungit klart är det bara att vika ihop kanalerna och lägga undan. De är 35-40 cm höga ungefär.
Mina grisar är ju små än så länge, så jag kanske inte kan använda den här lösningen framöver, men vi får se. :)
Verkar som det smartaste altternativet är att skaffa någon sorts hage. Blir att kolla runt ännu några gånger i stadens djuraffärer! :)
Jag brukar oftast ta ut mina grisar i mitt vardagsrum, tar undan allt vad el-kablar heter och lägger ut en handduk där de brukar göra sina behov.
Ibland släpper jag ut dom i badrummet då jag även där lägger ut filt/handduk på olika ställen. När de har varit i badrummet och det har råkat bli kiss lite varstans så är det lätt att bara dra över med duschslangen.