[Förslag] Rastrådar
På Mus iFokus har dom gjort en grej jag tycker är väldigt smart. Dom har skapat bildtrådar för varje färg/teckning/ras och sedan får medlämmarna lägga in bilder på den specifika rasen så att det blir lättare för nytt folk att gå in och se hur alla färger osv ser ut.
Dom har sedan en tråd som moderatorn gjort där rasen/färgen/teckningen står och en länk till deras bildtrådar.
Är inte det ganska bra för nykomlingar? väldigt lätt att lära sig om färger osv då.
Vore in inte det något för marsvin iFokus?
Här ser ni deras tråd.
Låter som en superfiffig idé! Jag har noterat att de rasförteckningar som finns (bl.a. på SMFs hemsida) är tämligen bristfälliga och bilder saknas ofta. Dessutom är det intressant att se "vanliga" marsvin i de olika färgerna och inte bara de bildskönaste utställningsexemplaren som oftast är de som fotas och visas upp.
låter toppen, verkligen. innan jag fattade färgtyperna för harlequin o magpie så satt jag som ett stort ???. vadå linje? vadå rutor? så jag tycker det borde underlätta och det skulle vara intressant läsning :))))
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Låter kanon! 
Jag tycker att det verkar vara en bra idé! Hade velat ha en rasflik på min hemsida men det blir för många bilder. Fast jag tycker då att det ska vara ordentliga bilder där man ser hela marsvinet ordentligt, inte tex en suddig höhög med en utstickande nos.
Vad roligt att det inte bara är jag som tycker det låter som en bra ide. :)

Låter som en jättebra ideé 

Jag tycker att det låter som en jättetrevlig idé. Absolut något som vi ska fixa här på MiF!
Jag har lite mycket att göra ett par dagar framöver, men jag ska försöka att fixa det till helgen.
Kom gärna med förslag på hur det hela ska utformas, om det ska finnas några särskilda krav på bilderna etc.
Mitt förslag är att det enbart är tillåtet att lägga in bilder på aktuell ras/teckning (inga kommentarer eller bilder på andra), att hela djuret ska synas, att det (enligt en mall) ska framgå hur gammalt djuret är på bilden, om det är en hona eller hane samt vilken färg djuret ifråga har. Eventuellt också djurets namn, uppfödare och namn på ägare samt utställningsmeriter.
Vad tycker ni?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tänker mig någon sorts artikel.på hundar iFokus har dom Artiklar för varje hundras.fast me grisar blir de med färger också.eftersom jag inte är så dukitig på raser tar jag nonself harlequin+magpie som exempel. Om man nu gör en artikel om magpajas o harle så kan personer med bra tecknade sådana skicka in bilder som sedan används till artikeln?:-) ni kanske tänker annorlunda
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Artiklar om de olika hårlagen, med varianterna som delar i artikeln, har vi.
Långhårsartikeln är inte färdig än, men här är korthår och här är strävhår.
Inte riktigt som du föreslog, men lite åt det hållet.
Som jag uppfattat förslaget ska det vara en tråd där medlemmar själva kan lägga in bilder i inlägget, på precis den varianten/teckningen, inte bara helperfekta utställningsbilder på utställningsdjur utan även hemmabilder på sällskapsgrisar av varianten/teckningen (som då kan länkas från rasartiklarna exempelvis).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag hade tänkt mig att vi även ska ha bilder på dåliga typade marsvin så att man inte bara ser hur dom "ska" se ut utan även hur dom kan se ut om dom har texx dålig teckning eller dålig färg. Lyan har ju väldigt många exempel på marsvin som har samma färg men ändå ser helt olika ut för dom som inte är så kunniga. :)
Hihi, anade att någon skulle dra upp mina märkliga små djur :-P
Men ska det vara både ras- och färgtrådar? Tex en tråd för self, en för texel, en för rex osv. och sedan trådar med färger som golden i en tråd där man kan lägga in alla djur oavsett ras och ickeras bara de har golden på sig.
Det blir ju väldigt många trådar men jag har för mig att råttor iFokus har en megalång lista på färger och varianter så varför inte :-P
Sedan att bilderna ska vara bra då. Jag tycker att man bara ska med uppställda bilder, det går ju utmärkt att ställa upp även pet och icke rastypiska djur. Vill man ha flera bilder på samma djur så är det kanske lämpligt att göra ett kollage så det inte blir en hel radda bilder på samma djur
Tycker det låter som en jättebra ide. Man kan ju göra en artikel och sedan dela upp raserna och under raserna så finns de färgerna. t.e.x
Self
Buff (länk)
Dalmation (länk)
Rex
Golden(länk)
Osv..
#13 Fast då blir det extremt många trådar, för det blir ju en goldentråd för varje ras.
Jag tänkte mer att man under rastrådarna fick lägga in rätt ras oavsett färg. Det borde även finnas en pettråd. Tex under nonself så lägger man in alla nonselfvarianter, här tycker jag att det bara ska få vara med varianter som är godkända, tex agoutis, roan osv.
Sedan färgtrådarna. Att man under golden kan lägga in alla raser som har golden på sig. En tråd för roan och dalmation där det inte är några krav på varken teckning eller ras, så länge marsvinet är roan/dalm så är det välkommet.
Osv osv :-P
Jag tänkte lite som lyan att varje färg har en tråd och i färg trådarna spelar det ingen roll vad för ras det är. Sen har vi tecknings trådar samt ras trådar. Det är iallafall hur jag tänkt.