Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2305 ggr
Mollsan
0

Placering av bur?

Hej!

Under hösten kommer jag ÄNTLIGEN bli marsvinsmatte igen som det verkar:)

Det jag funderar lite på är detta med burens placering. Vart är det bäst att ha marsvinen? Vi har två alternativ. Vardagsrummet eller sovrummet. Fördel med sovrummet är att där kan dom få var i lugn o ro. Man KAN stänga till dem om det är stimmigt. Man kan även stänga när man går hemifrån o därmed minimera risken att någon av de andra djuren (hund o katt) försöker sig på ngt när vi inte e hemma. Nackdel är att de kanske blir lite "utanför" o inte får vara med lika socialt? Man är ju inte lika mkt i sovrummet som i vardagsrummet.

Fördel med vardagsrummet är att de alltid är med sas. Man kan lätt o smidigt ta upp dem o gosa när man sitter i soffan o tittar på tv tex. Det enda som jag oroar mig för egentligen med att ha dem i vardagsrummet är att våra två minsta barn kan bli lite väl högljudda allt som oftast. Dom leker inte alltid uppe på sina rum o då blir det lite stimmigt i vardagsrummet (min mamma säger att marsvin är superlättstressade o kan dö om barnen tex skriker - stämmer detta?)

Egentligen VILL jag ha dem i vardagsrummet tror jag, för då är de mer en del av familjen på ett NATURLIGT sätt. Vad tycker ni? Hur tänker ni i detta? Fram med tankar o ideér:)

Kram

[copicaddicted]
2

Jag har mina i vardagsrummet. Vi har ljudanläggning till tvn som används ofta, jag har ibland upp mot 7 barn här samtidigt i samma rum, jag dammsugas med min monster proaqua i samma rumoch höga c är ynkligt mot vad en av mina döttrar kan uppnå. Dom lever än, möjligen går in i sina gömställen. Så nej dom dör inte av barnskrik, möjligen att dom behöver vänja sig vid det.

Mollsan
0

ÅH Tack! Har haft sååå ont i magen för detta. Min mamma påstod att våra hundar skulle döda marsvinen bara av att titta på dem o att mina flickors skrik skulle få dom att ligga med benen i vädret inom en dag. (Fast misstänker att det är en strategi för att hon tycker inte vi ska skaffa marsvin - min mamma har mkt åsikter gällande mkt)

[copicaddicted]
0

Ojsan, har vi samma föräldrar tro? Mina brukar bete sig så med och jag fick höra det ena och det andra när jag skaffade marsvin…!

En hamster reagerar nog mer på ljud än ett marsvin.
Många har nog "förutfattade" meningar om marsvin om att dom luktar illa, kostar mycket och dör för minsta lilla. Men faktumet är ju mer tvärtemot.

Visst, viss musik har jag reagerat på att mina grisar inte gillar. Men gör jag igång nått lite rockigare eller nått som dom verkligen är van vid så bryr dom sig inte. Dom sitter där i sin bur och tuggar hö.

För några veckor sen så hade jag en bekant med sin hund på besök. Han var LIVRÄDD för marsvinen och stog och stirrade på dom och tills lut drog han av ett skall rakt in i Charlies bur. - Charlie lyfte inte ens huvudet utan sov vidare Skrattande

Fridaaaa
0

Jag har mina marsvinsburar i vardagsrummet av den enkla anledningen att där är det mest plats haha Ingen tv osv där inne, ganska lugnt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peterlina
0

Vi har vår bur i ett rum med stor dörröppning så att det i stort sett sitter ihop med vardagsrummet. Det enda var ju att de reagerade på höga ljud i början, men nu verkar de rätt vana (3 veckor har de bott här) och reagerar inte alls så längre. De springer dessutom gärna fram till gallret om jag eller dottern går förbi. De andra livsfarliga varelserna i det här huset gömmer de sig fortfarande för, men det är för att de aldrig brytt sig om dem. :)

[Maijah]
1

Jag skulle ha dem i vardagsrummet om jag vore du.. Mina alla grisar bor i vardagsrummet, där står det ofta på musik på hög/låg volym och det blir endel liv emellanåt. Men marsvinen verkar inte bry sig nämnvärt, och de har blivit väldigt toleranta genom att hela tiden utsättas för olika sortes ljud :)

Mirinda
0

Vi har buren i vardagsrummet, dels för att det är mest plats där och dels för att jag läst att de trivs när de får vara där vi människor är.

Vi var väldigt försiktiga med ljud i början, då de skulle vänja sig vid sin nya miljö och sina människor. Jag dammsög inte i vardagsrummet under den första tiden, utan sopade där. Och sopa fick jag göra…. Det blev ju spån och hö på golvet nära buren hela tiden. Vi stängde dörren mellan köket och vardagsrummet när vårt "högljudda tröskverk" till diskmaskin var på. Men de hörde ju ljuden dämpat genom dörr och vägg. TV:n var jag jättesträng mot sonen om. Såg till att volymen var låg. Inget skrikande/hojtande fick heller förekomma i vardagsrummet då.

På så sätt vande sig vära nyinflyttade marsvinspojkar vid våra röster, lukter och alla andra ljud i vårt hem. För nu kan jag dammsuga intill buren utan att de bryr sig och ibland är det rätt mycket fart och fläkt här hemma. Den mest nyfikne och framåt grisen hoppar upp på hustaket för att kolla vad vi gör. "Är det möjligtvis marsvinsmat de skär därute på skärbrädan?" Den lugne killen är rätt så bekväm av sig. Han ligger kvar i huset och gäspar tills han ser vad som vankas och om hans fartiga burkompis tar för sig. Det enda som kan få Gozo (storkillen) att skynda sig ut ur huset är ljudet av balkongdörren. Vi brukar förvara gräs och maskrosblad därute.

Eftersom marsvinen väsnas lite på nätterna ibland, så är det lika bra att de inte bor i sonens rum. De har en förmåga att klirra sina skålar mot varandra eller bestämma sig för att knapra på knäckebröd mitt i nätterna. Den stora nackdelen med att ha buren så centralt i lägenheten är att spånet sprider sig mycket värre än om de bott inne i sin husses rum.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[copicaddicted]
0

Ett tips på att göra att spån inte sprider sig: STOR matta under buren. Lätt att bara dammsuga av vid behov.

Sen det där med att väsnas om natten finns inte här iaf. Eller ja, nån gång har det chirpats. Men annars så håller våra grisar samma dygnsrytm som oss :)