Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 2943 ggr
_Charlie
7

Ignoranta uppfödare!?

Jag förstår inte… jag har nu enormt många gånger försökt komma i kontakt med flera stycken uppfödare för att antingen få hjälp med de marsvinen jag har, eller med något annat som rör marsvin/uppfödning.

Utan ens ett pip till svar.

Varför är folk så ignoranta? Varför bryr sig inte uppfödare om sina egenuppfödda djur, eller djur de sålt vidare?

Det är så fruktansvärt tråkigt, jag har nu 2 renrasiga marsvin jag aldrig kan få veta bakgrunden på eller vad som finns i generna, och ett annat renrasigt marsvin jag aldrig kan ställa ut i ras.

Det finns inte många uppfödare kvar jag vill vända mig till i framtiden, och det tycker jag är jättetråkigt. Tänk om vi kunde hjälpas åt i stället, det vore ju roligare för alla parter. Vi gör ju ändå detta tillsammans tycker jag, oavsett ras eller inriktning.

juliino
2

Tyvärr finns det ju många uppfödare som inte bryr sig om hur deras uppfödda djur har/får det. Jag har varit i kontakt med två uppfödare som bara verkade bry sig om hur bra djur dom fick fram dom brydde sig inte ett skvatt om djuren som  inte dugde till utställning/avel och dom har aldrig hört av sig och inte svarat när jag skrivit hur det gått för deras djur.

jag själv har jätte svårt att förstå sådanna mäniskor. Jag har fött upp och sålt två djur och båda köparna fick berätta om hemmet dom kunde erbjuda och jag har kontakt med båda. Jag ska eventuellt besöka ett av marsvinen som bor ganska nära mig för att se hur det går. Om mina köpare kommer med någon fråga svarar jag gladeligen på den. antar att det är vuxna uppfödare du pratar om och det gör mig helt stum.

_Charlie
0

#1 Jo då, alla är vuxna och är/har varit SMF registrerade. Just det med SMF registrerade gör att jag har större krav på att jag ska få veta det jag behöver och vill veta.

Skittråkigt är det verkligen.

Jag tog även för givet att alla renrasiga marsvin jag köpt in för avel, födda eller sålda hos registrerad uppfödare, skulle vara registrerade, men det var dom inte. Och jag har gjort allt jag kunnat för att få fram uppgifter för att registrera dom själv, utan någon som helst framgång.

Har även försökt nå ägare till kullsyskon för att ta del av stamtavlor för att själv registrera, utan framgång.

juliino
0

Fy vad tråkigt! Då blir det ju svårara för dig att avla och registrera avkommorna!Hoppas att det löser sig på något vis.

idipidi
3

Jättetråkigt om det är så! SMF-registrerade uppfödare har skyldighet att registrera ungarna i SMF om köparen önskar det. Gör man inte det så bryter man mot reglerna som finns för att få använda sitt uppfödarnamn! I reglerna står också:

"Då kraven inte efterlevs kan SMF Riksstyrelse besluta om att uppfödarnamnet ska läggas vilande och/eller att varning skall tilldelas."

Eulwen
2

En del är omöjliga att få tag på och jag står i andra änden, jag letar alltså efter djur. Jag mailar och frågar om det finns djur till salu och får till svar att det gör det och sen är det stendött när jag då vill veta vilket djur/vill komma och titta/har följdfrågor.

Vissa dagar har jag undrat om det går något dåligt rykte om mig eller nåt… Förvånad

Lyan
3

Just uppfödare har jag inte haft några större problem med (peppar peppar). Däremot vill jag gärna bli registrator och samtidigt var det en artikel i MM om hur svårt det var att hitta folk som ville bli registrator, att man nästan fick tvinga folk att bli det. Jag tog kontakt med registratorn som skrivit artikeln, en annan registrator kontaktade jag både via mail och på en utställning, skrev på SMFs facebooksida, skickade till SMF riks och hade även en annan att fråga åt mig på möten mm. INGET SVAR!!! Sedan efter X antal månader blev jag uppringd av en i Riks men hallå, kunde inte EN ENDA svara tidigare, det hade räckt med ett avvakta eller nej liksom :-/ Nu står jag iallafall som intresserad så får se om någon tar kontakt när det blir aktuellt.

Jag själv är seg på att svara, jag svarar men det kan ibland ta några dagar-en vecka. Inget jag är stolt över men jag får helt enkelt inte tummen ur röven :-/

Sedan finns det andra sätt att vara ignorant också. Tex att inte ta satin på allvar, mörka olika defekter, inte ens lära sig om defekter (en reggad uppfödare sedan många år avlade roan utan att ha en aning om lethal white!), slarva med stammar, inavel, "dumpa" djur som inte duger, ta massa kullar som man sedan inte kan ta hand om, Ohyra, inte veta vilket djur som är vilket osv

Tyvärr har jag hört till de som tar massa kullar, sålt till djuraffär, råkat skicka iväg ett djur med Ringorm och lite annat "smått och gott". Ingen är felfri men man får göra vad man kan för att göra så få fel som möjligt (och jag har definitivt bättrat mig!)

kodex
2

När jag letade marsvin i början på året så ringde jag runt till alla uppfödare. Då hade jag mejlat till merparten av dem redan men inte fått något svar. men när jag ringde fick jag tag i nästan alla förutom kanske en eller två stycken. Och jag ringde till många! Så ringa är ju alltid bättre än att mejla.

De uppfödare jag har nu (i alla fall 4 av 5) tycker jag svarar fint de gånger jag mejlat (bilder, uppdateringar eller filmsnuttar på grisarna) vilket jag tycker är jättetrevligt men tydligen ingen självklarhet bland alla uppfödare, tyvärr.

marsvin-90
0

Ja har med försökt få tag på en uppfödare som ja inte fått stammen på än, o ja som hade hoppats på o ställa ut hennes bebisar i nov men de går ju inte eftersom ja inte reggar dem förens ja har mammans stam.

Creation
1

Jag har köpt marsvin från tre olika uppfödare än så länge, och känner mig nöjd med två av dessa. Så fort jag sökt hjälp har jag fått svar och stöd av dem. Speciellt en av dem har hjälpt mig enormt mycket genom åren(Ida, inlägg #4, det ska hon ha creds för!).

Gällande den tredje hade jag problem att få regbevis och kontakt, trots åtskilliga försök. Efter ett tag fick jag dock stamtavlan och fick nöja mig med det. Men jag blev inte direkt uppmuntrad till vidare kontakt med den uppfödaren och den har inte tagit kontakt med mig heller.

Jag förstår inte att en del uppfödare verkar sakna behov öht att ta kontakt med den nya ägaren själv och följa upp på de sålda djuren? Åtminstone årligen måste det ju vara nyttigt att kolla hur läget är, se om djuren sålts vidare eller stannat kvar osv. Inte minst för att hålla koll på linjens hälsa ordentligt! Personligen skulle jag vilja veta att mina uppfödda djur har det bra och är friska.

Nåja, de andra två har som sagt varit bra och jag har haft kontakt med fler uppfödare som jag fått mycket gott intryck av också! Ett par dåliga erfarenheter definierar inte hela skaran, för en uppfödare är inte synonymt med alla uppfödare! Det måste verkligen understrykas. Det finns många engagerade själar där ute. :-)

#0 #2 Har du försökt att ringa? Som #7 säger så kan det ju hända att folk svarar bättre på det.

Om det inte fungerar tycker jag du kan försöka regga marsvinen ändå. Man behöver ju inte ha full stam för att kunna registrera ett marsvin. Och möjlighet att ställa ut marsvinen i ras tycker jag att du ska ha! Du får väl rätta registratorn senare ifall ny information skulle dyka upp.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

_Charlie
0

#9 Nja, jag är inte direkt den som detektivar upp nummer till folk när vi tidigare haft kontakt genom mail och jag vet att personen läser sin mail och svarar andra, men inte mig.

En har dessutom en blogg som uppdateras regelbundet där jag lämnat kommentarer där jag beskrivit att jag har flera av dennes uppfödda marsvin och behöver komma i kontakt med uppfödaren samt lämnat mina kontaktuppgifter. Trots uteblivet svar har nya blogginlägg postats.

Jag kan inte ta det på ett annat sätt än att de struntar blankt i djuren. Och i mig.

Jag har även varit i kontakt med registratorn som försökt hitta mina djur i databasen utan framgång. Och när jag inte har en blekaste aning om vad föräldrarna heter kan jag inte registrera dom själv.

Färgbestämningen på allihopa har varit rent åt skogen, trots att de är från registrerade uppfödare. Alla färger de skulle ha varit är omöjligt med tanke på färgerna ungarna har gett.

Jag tror att jag hittat en kullbror till mitt ena marsvin, och har försökt få kontakt med ägaren till denna för att få ta del av hans registrering för att på så sätt få uppgifterna jag behöver för att registrera marsvinet själv, men fick inget svar därifrån heller.

Den uppfödaren har självklart ingen skyldighet att svara mig, men jag tycker det tillhör vanligt hyffs att hjälpas åt när man håller på med samma "hobby". Det går ju snabbt att trycka på svara-knappen, bifoga registreringsbeviset, skriva "varsågod, hoppas det hjälper" och klicka på skicka.

Många har mailat mig när de har haft frågor som rört uppfödning, sjukdomar, behandlingar, symptom etc, trots att jag inte är en registrerad uppfödare har jag gladeligen hjälpt till så gott jag kunnat med att svara på personernas frågor, alternativt länkat till andra sidor/människor att kontakta om jag själv inte vetat.

De 2 marsvinen jag inte vet någonting om deras bakgrund om ger jag upp nu. Den ena har tagits ur avel och den andra är på jäsning av sin sista kull nu, så det få vara med dom.

Den tredje är dock ung, inte ens året, och kommer ingå i min avel ett bra tag. Det vore väldigt roligt för mig att få honom registrerad, dels för framtida ungars registrering, och framförallt eftersom jag ämnar föda upp just hans ras ville jag kunna ställa ut honom i ras för att själv få en uppfattning om vilka just hans svagheter är. På så vis är det ju enklare för mig att se vilka honor han passar ihop med.

Det enda dessa vibbar ovanför ger mig är misstänksamhet och oro över vad marsvinen gått igenom egentligen. Vad är det som undanhålls för mig. Varför är renrasiga avelsdjur inom SMF inte registrerade? Hur många kullar har dom egentligen haft? Misstankar om att de farit runt som bebissprutande "saker" är stora, och ingen ger mig någon anledning att tro annat. Tyvärr.

carsbo
2

Varför är du otursförföljd charlie? Jag har köpt av två uppfödare,godisgrisen och arinah,båda är jättesnälla och svarar på mina många frågor.ibland glöms det lite men det gör alla;-)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Mirinda
1

Vi måste ha haft en väldig tur. "Vår" uppfödare har verkligen levt upp till mina förväntningar, med råge. Har fått allehanda bra tips och konkreta råd i olika frågor. Det har varit ovärderligt att kunna fråga "gamla matte" Stina på Isoldes när vi haft nybörjarundringar. Fick faktiskt bättre hjälp av uppfödaren än av veterinären när vi misstänkte att den ena grisen hade urinvägsinfektion. Han hade frossat väl mycket paprika och morötter! Skrattande Så kan det vara när en veterinär letar sjukdomar och man själv inte vet så mycket. Det gick några mail fram och tillbaka och sen hade vi sparat både tid och pengar. Vår morots- och paprikafantast var väldigt lättad när gåtan med det brunröda kisset var löst.

Finns det ingen på SMF som kollar upp hur de registrerade uppfödarna sköter sig? Att inte skicka stamtavlor…. Förvånad Det borde väl ändå vara ett minimikrav???

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

pinku
2

Usch vad tråkigt att det ska vara så, jag håller med dig _Charlie, i samma hobby borde man vilja hjälpa varandra!

Jag har iallafall haft tur med de fyra uppfödare jag köpt ifrån. Nu har jag inte direkt haft några problem med nån utav dessa grisar (har inte haft dem så jättelänge heller) men jag känner fullt förtroende för alla "mina" uppfödare, som jag allihop har hittat här! Det är roligt, eftersom man kan följa varandras trådar, och de får lite extra uppdateringar :)

Lixim
0

Jag har varit med om en hel del sådana uppfödare, reg beviset dröjer, marsvinet har varit för litet för att flytta, vi har fått med Ringorm, skann svamp magra och sjuka djur. Tyvärr.

Men att såga en uppfödare för att ha sagt /reggat fel färg kan jag inte hålla med om. Det är inte alltid så lätt att veta den exakta färgen. T.e.x vår A-kull så såg Asterix ut som en solklar buff och amy en cream. Nu i vuxen ålder ser Amy ut som en buff och Asterix som en cream.Det är inte alltid så lätt att lista ut. Och då frågade jag mååååååånga andra om vad dom tyckte om färgen. Man ska inte vara alltför kvick att döma folk.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
0

Jag tycker att det är en självklarhet att man vet vilka färger marsvinen man säljer har. Har man även själv fött upp dom är det inte så svårt att lista ut färgen. Jag har tex ett som skulle vara goldenagouti, som omöjligtvis kan vara golden eftersom hans tass är cream. Det finns inga andra alternativ än lemonagouti på honom, även att han är mörk.

Och kan man inte färgerna så tar man ju antingen reda på det, eller erkänner att man inte kan färger och meddelar att man endast tror marsvinet är golden.

Jag tycker man har en skyldighet som uppfödare, registrerad eller inte, att lämna så rätt information man bara kan om djuren man säljer vidare, SPECIELLT när man vet att saludjuren ämnas användas i avel.

_Charlie
0

Jag vill bara klargöra att jag inte är ute efter att hänga ut någon/några specifik/a person/er med informationen jag skriver här. Även om jag diskuterat dessa erfarenheterna privat med en del här inne. Jag vill bara dela med mig av erfarenheterna jag har, och hur jag känner för dom.

Lixim
2

Jovisst ska man ha en grund uppfattning om genetik. Men ta som exempel min a-kull både buff och cream är möjliga och eftersom det är strävhår är dom absolut inte färgavlade. Det är helt omöjligt att se, det man får göra isåfall är att test para men det är lite svårt om ungarna flyttar vid 5 veckor. Sen får man ju informera nya ägaren om man inte är 100 på vilken färg dom har.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Lyan
2

Just på färgerna så tycker jag att man ska ha grundläggande kunskap iallafall. När både buff och cream är möjligt så förstår jag att det inte är lätt men då ska man informera att färgen kan vara fel.

Jag vet uppfödare som reggar djur som buff när det är totalt omöjligt att de är buff. Det är liksom inte hjärnkirugi att kolla upp när det inte går att få buff. Tex min Aitlin och Rufsi var/är "solklara" buff, bara det att det inte var möjligt att få buff efter deras föräldrar. Alltså var Aitlin golden och Rufsi cream trots att fenotypen säger buff

Uppfödare som har noll koll på roan och dalmation är inte heller alldeles ovanliga.

Chaches uppfödare envisas med att regga sepia som zobel trots att flera har sagt till henne att zobel/cream inte går. Chache har även en i sin stamtavla som är argente trots att ingen av föräldrarna är det, antingen är någon fel färgbestämd eller så är den ena föräldern inte alls förälder till argenten.

Många tycker säkert att färger inte är så viktiga men för den som färgavlar, och dessutom inte säljer djur man har köpt in, så är det nära nog katastrof om stammen inte stämmer

Lixim
0

#18 jag tycker färgen är väldigt viktig. Och man ska säga till om man inte vet färgen till 100%.

Jag kollade med många andra uppfödare innan jag satte de färgerna jag satte på a-kullen, och köparna visste om det.

Att uppfödare inte tar reda på roan/dalmation parningar är något jag inte kan förstå.. Det hemska lidandet man kan skapa bara för att man inte läst innan man avlar.

Jag tycker det är viktigt att man har en grund kunskap i genetik, jag har försökt lära mig det mesta eller så vet jag hur jag kan kolla upp det. Om inte så vänder jag mig till dom som är bättre på genetik.

Det var tur jag hade Lyan till hjälp annars skulle jag inte kunnat lära mig den genetiken jag kan

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Mirinda
1

I mitt förra inlägg i denna tråd ställde jag en fråga:

Är det någon på Svenska marsvinsföreningen som kollar upp om de registrerade uppfödarna "sköter sig"?

Nu har jag ett par frågor till:

Vilka är kraven för att man ska bli registrerad på SMF´s lista?

Kan en uppfödare bli "avregistrerad"? om SMF upptäcker att de inte håller en viss nivå på uppfödningen och informationen till köpare?

Vill bara tillägga att marsvinsuppfödning är en verksamhet som inte direkt gör någon rik. Det krävs ett stort engagemang och jag tror att man verkligen måste "brinna" för marsvin. Jag har läst en hel del i trådarna om uppfödningens vedermödor och förstår nu bättre än jag gjorde när jag först läste på Humlans marsvins hemsida att hon avråder från att starta uppfödning. Har man inte satt sig in i vad som krävs och har någon att fråga till råds (se #19 ), så kan det gå galet.

Jag är inte någon marsvinsexpert, men förstår mig på människor. Viktigast är väl vårt gemensamma intresse; att marsvinen vi har har ett bra och lyckligt "grisliv".

En av mina bästa deviser (har en samling "onödiga kunskaper" i bakhuvudet) är denna på latin:

ERRARE HUMANUM EST = att fela är mänskligt.

Låt diskussionen fortsätta, för den är viktig.

godisgrisen
2

#20 Ja det är viktiga frågor. I egenskap av reggad uppfödare och ledamot i riksstyrelsen ska jag försöka svara.

Nej det finns väl ingen direkt som är satt att kolla uppfödarna men det är inte så himla många aktiva egentligen så alla har nog rätt bra koll på de flesta. Om det kommer till riksstyrelsens vetskap att någon inte sköter sig förmodar jag att någon kommer att "tala alvar" med personen i fråga. Men detta är inget som händer så ofta så det har krävts några regler hittills men det kan hända att det behövs. Kanske styrelsen borde skicka ut påminnelser om hur saker ska skötas då och då (egen fundering).

Alla reggade uppfödare får ett uppfödarnamn och nummer de får själva välja om de ska var med på listan på hemsidan. För att bli reggad ska man ha varit medlem en viss tid (minns inte hur länge) man ska ha fött upp minst fyra djur som godkänts på rasutställning samt två uppfödargrupper med minst två djur av samma ras i varje, det får vara samma fyra djur. Samt att man ska skriva ett uppfödarprov/kunskapstest.

Ja om en uppfödare misssköter sina djur blir de av med sitt medlemskap och kan inte längre registera sina djur i SMF eller ställa ut hos oss. När det gäller info till köparna finns inga sånna regler vad jag vet men de är skyldiga att regga renrasigadjur om köparen vill ha dem reggade.

Abico
2

Tycker att det är tråkigt att det finns en del uppfödare som inte tar sig tiden att hålla kontakt med sina marsvinsköpare. Tycker man inte att det är trevligt med uppdateringar och koll på sina djur så borde man ändå anse att det är av betydelse att följa upp marsvinen för att se så att linjerna är friska och utvecklas bra.

Jag tycker att jag har bra kontakt med alla mina marsvinsköpare, på lite olika vis och olika regelbundet. Det är både trevligt och nyttigt för mig och min avel. Men så har jag också fantastiskt trevliga marsvinsköpare, jag råkar vara en sån som går rätt mycket på personkemi när jag säljer mina ungar. Vill inte behöva ha kontakt i upp till 8 år med en människa jag inte kommer överrens med ;) Jag har nekat marsvinsköpare för att jag inte tyckt om personen ifråga, det sett som hen bemött mig o.s.v. Det är ju en rätt som alla uppfödare har. Därför tycker jag att det är rätt konstigt att uppfödare kan med att sitta och beklaga sig över jobbiga marsvinsköpare (jo, jag har hört sådana klagomål ett par gånger) eller undvika all vidare kontakt efter att marsvinen flyttat. Trots allt var det ju ett aktivt val att sälja till just den personen. Marsvinsuppfödning är nog inte rätt hobby om man inte vill prata med människor, förutsatt att man inte behåller alla djuren själv.

Hanna 

Mirinda
2

#21 Tack för ditt utförliga svar! Du har rätat ut mina frågetecken.

Det jag gillar allra mest med MIF är att man kan ställa hur "dumma" frågor som helst och ändå få väldigt snälla svar.

Att vissa diskussioner går skyhögt över huvudet på mig och andra marsvins-nybörjare gör ingenting. Jag kom ju in på MIF ett halvår innan vi skaffade marsvin för att lära mig så mycket som möjligt. Resten jobbar våra tålmodiga marsvin på att lära mig. Jag är ju bara en tafflig människa som de gör sitt bästa för att dressera.Skrattande

tantnett
0

Trodde nästan att det bara var jag som haft oturen att råka ut för oseriösa "seriösa" uppfödare.

Precis som många här skrivit så har man ofta stött på uppfödare som trots upprepade försök svarar varken på telefon eller e-mail. En uppfödare som jag köpt marsvin från svarade efter enträget ringande och lovade dyrt och heligt att djurets stamtavla skulle levereras, det är cirka ett halvår sedan! Obestämd Djuret är idag 1.5 år gammal.

Jag hade även otur med en uppfödare som jag avtalat leverans av ett djur, men vid flertal tillfällen vi bestämt att han kunde hämtas ringde hon och avbokade, hon hade den ena konstiga ursäkten efter den andra.

Sista gången jag trodde mig skulle få hem honom hade vi kommit överens om att träffas på cirka halva vägen, men vad tror ni inte hände då vi var på väg iväg till mötet? jo jag får ett sms att hon inte kunde komma. Tyvär dog detta marsvin kort tid efter fick jag höra. Men många tårar hann man fälla över detta marsvin som man inte ens en gång fick hem.

Jag skulle kunna skriva en hel del här även om vissa hemförhållanden hos ett par smf reggade uppfödare men avstår.

Nej nog tycker man väl att som uppfödare borde man väl vara glad över engagerade köpare? och varför skall det vara så svårt att ha färdiga papper på djuren som säljs? Mer än en gång har man sagt till sig själv att nu skiter jag i struliga uppfödare och köper hädanefter mina djur från djuraffärerna.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Lyan
0

#24 Är det D du menar?

Eulwen
4

Hm, den här tråden är hemskt tråkig egentligen att läsa och jag känner bara att jag vill lyfta fram att det FINNS bra och tillmötesgående uppfödare också! Jag tror att ett sätt att hitta dessa är att gå på rekommendation och jag rekommenderar gärna de jag själv tycker är bra till andra marsvinsköpare.

Bea3ce
0

ja tycker de e hämskt att uppfödare gör så

tycker man ska anmäla det till smf!!!

tantnett
0

#25 Ja det är den ena av dom.

#26 Jag håller med att detta är tråkigt och ledsamt att läsa, men jag tror det är mer utbrett än vi tror av oseriösa som vill kalla sig"seriösa" uppfödare som tyvär inte sköter sig korrekt.

Jag tror ändå denna tråden är bra då vi som råkat ut för dessa uppfödare, förhoppningsvis kan känna tröst i att vi inte är ensamma. 

Men även jag har trots allt faktiskt också haft förmånen att få träffa på underbara uppfödarna, så något marsvin från djuraffär blir det nog inte. Skrattande

Lyan
0

#28 Misstänkte det. Där är ju situationen lite annorlunda eftersom det handlar om ren vanvård och en sjuk människa :-( H*n är anmäld men jag har inte hört något trots att det är längesedan anmälan gjordes.

Kom på att jag var ju med om en inte så rolig sak med en stor, "seriös" uppfödare. Chache visade sig ju vara satinbärare och h*n som sålde henne hade ingen aaaaaaning om detta trots att det var den personen som reggat henne i Sverige. Vet inte vad jag ska tro om det utan det jag tyckte var värst var inställningen till att avla på kända satinbärare.

Jag vet även flera "seriösa" uppfödare som avlar på kända bärare vilket inte är ok!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
godisgrisen
4

Nu vet jag ju inte vilka ni menar och så och jag har väldigt lite info men måste ändå inflika att det kanske inte alltid är meningen. Det kan bli missförstånd och det kan vara saker som ligger bakom detta som inte handlar om att uppfödarna är slarviga med djuren.

Nu vet jag inget om andra men kan säga att jag inte skickat en stamtavla den skulle skickas med mejl… men jag kunde inte läsa mejladressen… Det gillar jag inte för den lille pojken tappade jag kontakten med.

Sen vet jag att det är jättesvårt att få tag i mig på telefon. Jag har ingen fast telefon och glömmer gärna medvetet min mobil för att slippa prata i telefon. Jag ringer aldrig upp okända nummer. Överhuvudtaget tycker jag att det är obehagligt att ringa folk, tycker alltid att jag stör. Har blivit lite skadad efter att ha haft en sjuk anhörig som ringde mig typ tio gånger om dagen i tio år det var inte illa ment men jag gillar inte när telefoner ringer längre liksom… Ändå hoppas jag att jag är snäll mot mina marsvinsköpare för det är viktiga människor de har ju mina bebisar. (mejl svarar jag alltid på).

Det jag menar är att man klanske ska vara lite försiktig med att döma folk om man inte vet varför de gör som de gör.

Eulwen
0

#32 Jag skyller på mobiltelefonerna för det! Förr när man ringde hem till folk så svarade de när de kunde, nu när man ringer är det som att folk känner sig tvingade att svara även fast de egentligen inte kan prata och så slutar det nästan med att man ber om ursäkt för att man ringde.

Jag äääälskar att ha dagar då mobilen är avstängd. Skrattande Jag hör av mig när jag surfar ytan igen, ungefär.

Mirinda
6

#32 och #33 Håller med om det där om telefonerna.

Den här diskussionen började bra, tycker jag. Men tänk på en sak; Det tittar in blivande marsvinsägare här och om de inte ännu fått kontakt med någon uppfödare, så finns risken att de blir väldigt osäkra. Tänk er att ni läser tråden med deras ögon!

Om de tvivlar på att det går att lita på en registrerad uppfödare, hur ska de då tänka? Hur ska de som inte följt trådar här länge och inte är det minsta insatta i hur det ser ut i Marsvins-Sverige kunna välja en eller flera uppfödare att kontakta?

Jag hoppas att vi kan hålla diskussionen på en allmän nivå och inte gå in på person. Om ni som känner till någon oseriös uppfödare kontaktar SMF och berättar, så kan de kanske se till att kolla upp personen/personerna i fråga. På så sätt kan era erfarenheter komma andra till godo.

Jag har fått uppfattningen att marsvinsuppfödare som varit med länge och som ofta är på utställningar känner/känner till varandra. Stämmer det? Om marsvinsvärlden är liten, så borde "branschen" vara självsanerande. Men det känns trist när några få diskuterar en person som vi andra inte vet vem den är. Den här personen har inte fått möjlighet att bemöta kritiken, vilket inte heller känns OK.

Ni må ha rätt i sak, men som eulwen säger i #26 så finns det självklart bra uppfödare. Låt inte diskussionen kantra! Det ser inget vidare ut om uppfödare gör ner andra uppfödare här.

Om ni, som vet vem som är vem inom uppfödarvärlden, tipsar om bra uppfödare ni har erfarenhet av här på MiF, så vore det guld värt för dem som ännu inte bestämt sig för vart de ska vända sig.

_Charlie
2

Jag vill be om ursäkt om jag fått någon uppfödare att tvivla på sig själv. Det var absolut inte min mening, och jag hoppas att så inte är fallet.

Jag ser att en del uppfödare vill förklara sig lite, eller försvara sig om man hellre vill säga så, och det är helt okej. Men jag vill inte att någon ska tvivla på sig själv.

Vet du om att du gör ditt bästa för att vara en så bra uppfödare du kan, så räcker det oftast längre än behövligt faktiskt.

Jag ska nu förklara helt och fullt vad som hänt mig, och OM personerna detta rör på något vis känner igen sig, ta inte åt er och försvara er inte i tråden, utan svara hellre på mina kontaktförsök jag gjort under all denna tiden.

Som sagt är jag INTE ute efter att hänga ut, snacka skit, ljuga eller svartlista någon alls. Det enda jag vill är att förklara varför jag känner så här.

- Köper 3 marsvin med SMF registrerade uppfödares prefix bakom namnet.
- Jag väljer genom mail ut 3 marsvin (de ovan) med olika färger för att få en bred avelsbas.
- Det visar sig att marsvinen inte alls har färgerna de skulle vara. Alla tre har samma färg.
- Det visar sig också att ingen av dom är registrerade, trots att uppfödarprefixet skrevs framför namnen i mailen, antagligen för att låta mer attraktiva.
- Att 2 av dom inte är reggade får jag veta efter att registratorn äntligen hjälper mig att kolla efter.
- Jag mailar säljaren för att få den tredje reggad som ska gå genom henne, och vill även ha info om de andra 2 för att regga själv. Får svar att treans reg är på väg, och att de andra 2 ej hittas info om.
- Jag letar upp den ursprungliga uppfödaren till ettan och tvåan och hittar mailadresser, jag mailar flera gånger och ber om info för registrering. Inget svar öht.
- Jag hittar ursprungliga uppfödaren till ettan och tvåans blogg som fortfarande var aktiv, lämnade kommentarer med mina kontaktuppgifter samt varför jag ville ha kontakt med henne. Inte ett pip till svar.
- Fortsätter maila säljaren och påpekar att jag behöver regget till trean som borde vara klart, inget svar. Mailar igen… igen… igen.
- Mailar säljaren och berättar hur kullarna gått för marsvinen jag köpte av henne, tänkte det kunde vara roligt att höra, inget svar.
- Hittar av en slump en kullbror till trean, där en annan uppfödare står som uppfödare, trots att säljaren sa att det var hon som var uppfödare till trean. Mailar denna andra uppfödaren och frågar om jag kan få ta del av regget för att regga trean. Inget svar.
- Hittar av en annan slump en annan uppfödare som nu äger kullbrodern till trean, mailar henne och frågar om jag kan få ta del av regget för att regga trean, inget svar där heller.
- Sms'ar säljaren av marsvinen och förklarar att trean ska ställas ut i ras i oktober och ber om regget, inget svar. Sms'ar en gång till dagen efter, fortfarande inget svar.

Jag förstår mer än väl att saker och ting kommer emellan. Man drabbas av saker, man går igenom saker, ja vad som helst.

Jag begär inte att någon ska slänga tillbaka mail/sms i en ryslig fart till mig och alltid vara tillgänglig. Absolut absolut inte. Det är helt okej om det dröjer en dag, flera dagar, en vecka, TVÅ veckor innan jag får svar. Men man svarar åtminstone. Någon gång! Denna resan har pågått sedan januari 2012. Det är alltså 8 månader jag försökt nu. Och att inte NÅGON av dessa människor svarat?!

Hade inte ni också reagerat med besvikelse över att det inte blev som man blev lovad från början?

Sedan finns det SJÄLVKLART uppfödare som är helt otroliga på att hjälpa till!! ;)

Lyan
3

Borde inte mitt inlägg #31 plockas bort eftersom inlägget jag svarar på inte finns kvar?

Kan även säga att uppfödaren som vanvårdar sina djur inte längre är aktiv så ingen behöver bekymra sig om att de riskerar att köpa djur därifrån. Är man ändå orolig så är det bara att skicka ett PM.

Det bästa för att veta om en uppfödare är bra eller inte är att prata med många olika människor och inte bara lyssna på en. Alla har olika erfarenheter och krav och ibland är det även så att man helt enkelt inte kommer överens med personen, då är det lätt att överdriva om hur dålig uppfödare den personen är.

Jag vet tex att många tycker väldigt bra om h*n som sålde Chache till mig. Även jag gjorde det innan detta och tyckte att personen var seriös trots det stora antalet djur. Det räcker alltså med så lite för att man helt ska ändra uppfattning.

Jag vet även att det finns flera som tycker att jag är oseriös, jag vet också att det finns ännu fler som tycker att jag är seriös. Beroende på vem man pratar med så kommer jag antingen framstå som snäll, hjälpsam och pedagogisk eller som en skitsnackande, provocerande besserwisser och egentligen stämmer bägge eftersom det är verklighet för personerna som tycker så.

tantnett
1

#35 Förstår fullständigt att du säkert är både arg, besviken samt ledsen. Detta låter helt fruktansvärt.

Ja varför köper man då djur från erkända uppfödare? Är det inte för att man vill ha bekräftelse på att man vet vad man köpt?

Man betalar mer för dessa djur än vad man fått betala i en djuraffär, men får man inte reggpapperna har man ju inga garantier för att djuret är det man tror sig köpt! Vad har man för garantier att djuret inte är en tjuvparning? eller något annat?

Summerar man all tidspill samt trassel och som i mitt fall tårar, då kunde vi som haft oturen att råka på dessa klåpare faktisk lika gärna köpt våra djur från en djuraffär. Det hade besparat oss mycket och någon skillnad är det ju inte på djuren, för som sagt vi har ju lika lite garantier på vad djur vi köpt vare sig vi tar dom från en djuraffär eller "seriös" uppfödare.

Sen vill jag bara göra ett tillägg här då det tydligen spekuleras mycket i vilka dessa uppfödare är. Dom oseriösa uppfödare jag träffade på finns inte här på iFokus och har heller aldrig mig veterligt funnits här.

Denna typ av uppfödare tror inte jag har något intresse samt engagemang att vara inne på detta forum. Jag tror fullt och fast på att uppfödarna här på iFokus har ett brinnande intresse både för sina djur samt eventuella köpare.