Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 963 ggr
djurälskarenFlorentina
3

Dåliga böcker om marsvin

hej, för ett tag sen gick jag till bilblioteket för att kolla efter marsvinsböcker (även om jag vet att ni har mest erfarenhet så är det så att ibland får jag inte rätt svar, men tack ändå!) och de var fulla av fel!!

*marsvin är flockdjur, men om du kelar och pratar med den varje dag så klaraar sig ett marsvin på egen hand*

hela den meningen är fel!! sen..

*det bästa att ge marsvin är blokål, persilja,banan,paprika och purjolök (?!?!?)*

de här böckerna borde inte finnas!! dem ger barn och vuxna helt fel information!! ni kanske inte håller med, men jag tycker att det bara är dåliga böcker!!!

Inlägget och rubriken är redigerat av moderator då ovårdat språk är förbjudet enligt nätverkets (§01) och sajtens (§02.B) regler, tänk på detta i fortsättningen.

mopsen12
0

Jag har också läst flera av s*** böcker som verkligen väglett med fel information. Riktigt tråkigt att sådana finns på marknaden…

djurälskarenFlorentina
0

ja tänk på människorna som fåt nya marsvin och har inte iFokus? dem tror detta är sant och det gör inga lyckliga.

Hanna
2

Berätta för dem på biblioteket att du anser att det är felaktig fakta?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

djurälskarenFlorentina
0

gjorde det, emn dem sa att dem inte kunde göra något? inte kunde göra något?!

dem driver ju stället bara lägg dem i soptunnan.

Fridaaaa
0

Finns bara 1 bra marsvinsbok, alla andra jag har läst har inte varit bra :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eulwen
0

#5 Guinea pig lopaedia? =)

Fridaaaa
0

#6 Den har jag inte läst, enbart läst svenska :)

Eulwen
0

Kan rekommendera den! =)

Fridaaaa
0

#8 okej! Får testa att läsa den :) Inte bra på engelska direkt men värt ett försök ;) Har en pojkvän som är duktig på engelska annars hehe

Virvlan
0

men skulle marsvin äta lök?

Hanna
0

#10 Lök är väl giftigt?

Fridaaaa
0

#10 Lök ska dem inte äta, boken har fel :S

Virvlan
0

Ja det vet jag. Men skulle dom ens gå fram och nosa på löken om de fick ner de i sitt bo? ja tror inte de. de skulle nog rygga undan.

Hanna
0

#13 Ett marsvin en jag känner har fick tag på en liten mängd lök. Men allt gick bra.

[copicaddicted]
0

En rättelse till en början. Det står PURJOlök i TS och sen har det ändrats till lök efter vägen hit ner..

Marsvin är individer precis som oss, dom gillar olika saker. Jag betvivlar inte för en sekund att marsvin kan gilla PURJOlök då den är väldigt mild i smaken och nästan lite mot det sötare hållet. Innehåller dessutom mycket C-vitamin.

Ta ett exempel. Katter = bra luktsinne, det vet de flesta.
En av mina förra katter flydde om man skalade en vanlig lök i köket, medans han älskade purjolök!

Sen har nog den mesta infon i bäckerna blivit tagen lite varstansifrån på nätet. Och om man kollar på Eragons sida så har hon en tabell innehållande både purjo OCH potatis. Vilket säkert kan missuppfattas.
MÅnga bäckar små blir en bok full med missuppfattningar!

Linnet
0

#15 Men purjolök är ju lök, det är väl inget som ändrats, lök är ju bara själva växtarten, sen finns ju en massa olika sorters lök, men marsvin ska inte äta nån sorts lök över huvud taget.