Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2040 ggr
dib_skinny
0

Doris kull J idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första Doris kullen var i augusti, sen fick hon vila och nu var det dag för andra kull. Doris är skinny, pappa är lakeland men det har kommit 4 skinny trots att det var 50% på skinny. Tyvärr två var dödfödda :( De två som lever mår bra och är pigg :)

KvirrZ
0

Vilka söta :D

- Mvh Emma

dib_skinny
0

Mamma med de

FeliciaS
0

Jisses så söta :) Inte för att vara dum…, men har du inte lite väl lite bottenmaterial i buren? Ser bara ut som hö…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dib_skinny
0

Jo under hö, spån med toalätt i hörna men de gillar hö så har de mycket hö att gömma sig eller äta :)

Abico
0

Usch så ful söta XD
Det ser ut som om dom har alldeles för mycket skinn ^^

Hanna 

dreamiz
0

Jättesöta!!

Annna
0

Söta ungarGlad… fast jag är inte så jätte förtjust i skinny bebisar:P Tycker bäst om de med päls.

#3 Reagerade också på det… ser ju ut som om de gå på bar botten och bara har lite hör under.
Tycker buren ser väldigt lite ut också:/ Hamster storlek nästan….

#4 Var är det spånet…..?

Nicey_och_Smulan
0

Vad söta bebisar… Glad Jag som inte är så jätteförtjust i skinnisar..men va söta de va!!

Packe_alicia
0

Hej Grattis till de efter längtade bebisarna.

Annna mfl: Jag kan intyga att Dibs marsvin har det bra på alla sätt, troligen så har väl honan sprätt undan spån vilket kan hända den bästa..

Dib: Angel och dom andra har det bra och stormtrivs ypperligt, rikligt bortskämda med mycket grönsaker mmSkrattande.

Tack än en gång för glädjen att ha dem här:-)..

Annna
0

Har faktiskt aldrig varit med om att mina honor som föder har lyckats få bort allt spån ifrån botten…… men det är kanske jag som har överdriver mycket spån….

Det måste vara en väldigt sprättig hona, med tanke på att hon fått bort allt spån från vänster sida av buren till höger sida….

#9 Du kan väl inte påstå att marsvinen på bilden har spån i buren?

dib_skinny
0

Packe_alicia var igår hemma hos mig så hon såg hur de har och hur de bor. Spån är vanligt från min vän. Buren är inte liten - det är inte hamsterbur.

dib_skinny
0

Hon kan påstå vad hon vill, hon var igår hos mig och såg allt.

dib_skinny
0

Mina får så mycket hö för att ha nåt att gömma sig och äta och ha mjuk.

Annna
0

#11 Hur stor är din bur då?

Packe_alicia
0

Det är en 70 bur som hon fått av mig. en marsvins bur med andra ord.

Annna
0

70 gånger vad?

Packe_alicia
0

Den innehar de rätta måtten för hona med ungar, jag lånade ut två burar i går för att Dib hade lite platsbrist för att honan skulle få lugn och ro..

Enligt denne tillfrågade uppfödare som jag konsulterar  med om det mesta sa att den var ok till detta ända mål.

Sluta vara så snasig mot vissa användare här, Dib kan sin sak och det kan uppfödaren jag snackar med också.

Annna
0

Ja, men kan du inte skriva hur bred den är då? För den ser väldigt liten ut…

Annna
0

Tror du inte jag kan min sak då?
Dib verker ju faktiskt inte ha så bra kolla alltid…

Packe_alicia
0

70* 50 45 hög

Annna
0

Vilken uppfödare är det som du konsulterat? Bara nyfiken, eftersom de säger att det är ok att ha en sådan lliten bur till ett marsvin….

Annna
0

#20 Det skulle jag gärna vilja se! Mina fullvuxna hanar som går i en 100x50 bur är inte ens så stora som skinny honan då….

Packe_alicia
0

Annna: Alla har sina fel och brister.

Du har säkert gjort någon miss någon gång.

Hoppas inte du blir lika förhörd då som du gör mot Dib.

Hon blir faktiskt sårad och ledsen..

Packe_alicia
0

Då måste du ha gigantiska marsvin, för min normal stora hane hade inga problem what so ever.

Och som alltid så  hänger jag inte ut någon på nätet, med namn eller annat.

Annna
0

#23 Om hon nu blir så ledsen, varför lägger hon ut sådana bilder på sina marsvins burar?
Hon får ju vara berädd att man reagerar när hon lägger upp det i ett forum!

Annna
0

#24 Jag menade att om buren nu "är" 50 cm lång så nåste hennes skinny hona vara minst 40cm långt….
Inte ens mina hanar täcker halva kortsidan när de står vid den.

Packe_alicia
0

Du har inte tänkt på att vinkeln bilden är tagen ur kan vara miss visande???

Varför fortsätta hacka på?

Packe_alicia
0

Annna För din info så är det en kaninbur…

Annna
0

#27 Tycker absolut inte att den är missvisande…
Vad är det jag hackar på? Inte dig i alla fall…. Kan inte dib prata själv utan måste ha med en "vakthund".

Packe_alicia
0

Jag lägger ner. ha de gott

Annna
0

#28 Vet inte vilken storlek kaniner måste ha på burar, men den ser väldigt liten ut för att man skulle få ha ett marsvin i den.

Annna
0

#30 Det sammaSkrattande

Packe_alicia
0

Men det är den inte har läst jordbruksverkets regler, den håller måttet.

Sandra-B
0

Vilken intressant disskusion……. Går från att titta på små söta bebisar till att prata om burstorlekar.

Men när det nu har kommit upp kan jag inte låta bli att lägga mig i.
För att reda ut det på ett smidigt sätt kan ni väl lägga ett måttband på buren och ta en bild?
Eller räkna hur många "galler" är det på kortsidan? Tycker det ser ut att vara ca 15 st……?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

dib_skinny
0

en 100x50 är en kaninbur

en marsvinsbur är 70x50

Jag vill inte prata med dig för att du är så elak och jag tycker inte att du kan mycket om marsvin.

Annna
0

Ja, om den verkligen är 50cm bred, så håller den måttet, men jag tror absolut inte den är så bred.

KvirrZ
0

Om den är en kaninbur så heter jag Alban! Minsta måttet för kaniner är 100x50x50!

- Mvh Emma

dib_skinny
0

Det skrev jag att en kanin bur är 100 cm - inte min bur!! läsa vad det står!

Annna
0

#35 Du får tycka vad du vill om mig. Men jag tror ju att jag har mer erfarenhet av marsvin än vad du har.

Annna
0

#27 Ja, de verkar inte ha riktigt koll på måtten….

KvirrZ
0

#38 Läs #28 då!

- Mvh Emma

Sandra-B
0

dib_skinny: Hur många galler är det på kortsidan? Räkna dem och berätta så kan vi ju reda ut situationen en gång för alla!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Eller ta en bild på buren ovanifrån så att alla som snackar här kan se……..

**SMF 237 Sweet Dream's 

Annna
0

#42 Ja, det hade varit det bästa:) Kanske lättare att ta en bild på buren så man kan räkna själv…

dib_skinny
0

Har ni inte något annat att göra än gnälla? Haha tror inte det.. Ni har inte eget liv… Du.. är det ok för Dig att para satin med satin? :/ Tror inte det

Jag ska inte prata med er mer.. punkt slut

Annna
0

#45 Ja, det är helt okejGlad
Varför skulle det inte vara det? Har precis parat satin med satin, och det är inga som helst problem.

KvirrZ
0

Vi vill ju det bästa för marsvinet! Varför kan du inte bara visa en bild?

- Mvh Emma

Annna
0

#47 Ja, du det kan man fråga sig…

Sandra-B
0

#47 Precis! Tar hon en bild på buren så ser ju alla vad det är och ingen behöver känna sig påhoppad om allt är som det ska. Kan väl åtminstone räkna "galler-stolparna".

**SMF 237 Sweet Dream's 

KvirrZ
0

Då gör vi såhär. Här är min 3 åriga hane i en 100x55 bur.

- Mvh Emma

dib_skinny
0
  • Satin parres med satin: Der kommer satin unger. Man skal dog være opmærksom på, at det sjældent er en god ide at parre to satin marsvin. Der kan blive problemer med at ungerne bliver meget skrøbelige, generelt er små m.m. En satin/satin - paring vil derfor heller aldrig blive at finde på min hjemmeside!!!!!! Det skal lige i den forbindelse pointeres, at jeg ikke kender særligt meget til de korthårede satin marsvin, og jeg ved derfor ikke, om man her ståe med de samme problemer, som man gør med de langhårede!
  • http://www.marsvin-von-felix.dk/paringer

Inte första gång läser jag om det att man bör undvika para satin med satin

Så jag litar inte på dig och det som du säger att du kan om marsvin

Nicey_och_Smulan
0

Nu får ni ge er. Jag förstår inte att man aldrig kan lägga upp bilder på sina marsvin och burar utan att någon ska komma och hacka…."varför har du saltsten"…."har du inte lite väl lite spån?"…."vad tovigt ditt marsvin ser ut"….

Vi är här för att vi gillar marsvin. Om jag lägger upp en bild så vill inte jag bli påhoppad….Jag är ledsen för din skull dib_skinny….förstår om du blir ledsen och sårad.

Annna
0

#50 Mina hanar är nogi samma storlek som din då:) skinny honan är alltså gigantisk.

Sandra-B
0

#50 Om du tittar på dib_skinnys bild, hur många "galler" skulle du gissa att det är på kortsidan på den buren?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

#52 Om man inte vill få negativ kritik på sina bilder får man väl antingen låta bli att lägga upp några eller ha iordning i burarna (lagom med spån, tillräcklig storlek, rena marsvin som inte är toviga osv) annars är det faktiskt något man får räkna med!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Annna
0

#51 Den texten handlar ju om långhår!!!
Å bara för att en uppfödare skriver så tror du på det? Nu drar du nog för snabba slutsatser igen….

Kan lova dig att mina satin ungar inte är små, alla ungarna vägde mellan 100-118g när de föddes, viket är en jätte bra vikt för en kull på 4 ungar!
De ökar jätte bra i vikt och alla hade passerat 300g när de var 4,5 veckór gamla.

Det enda som satin + satin parningar kan ge är att glansen blir dålig, och att de kan bli något tunna.
Detta är fakta som jag fått av EGNA erfarenheter och inte läst på någon hemsida.

KvirrZ
0

#54 14-15 kanske?

- Mvh Emma

Annna
0

#51 Om du nu verkligen tycker det är så farligt att para satin + satin. Varför avlar du då skinny, som får "ballongsjukan" titt som tätt?

Nicey_och_Smulan
0

#55 Visst om det handlar om misshandel av djuren så kan man ju skriva och kommentera, då är det ju bra atta man reagerar…men det gör det ju väldigt sällan här inne…. Det är ju inte så hemskt farligt att det verkar vara lite spån i buren på just det kortet. Och när det finns andra som säger att marsvinen har det bra. Jag tror att folk bara tycker om att ha saker att klaga på…. Så jag måste vara beredd på negativ kriktik bara för att jag lägger upp en bild?

dib_skinny
0

Som du ser Doris var parad med skinnybärare, inte med skinny.

Jag ser att kloka uppfödare parar satin med satinbärare, inte som du…

Sandra-B
0

#57 Precis, jag tycker att 15 är snällt.
Har en buröverdel i mina "bokhylleburar" som har 19 galler, den är 42 cm bred! 15 galler är ca 32 cm!!

**SMF 237 Sweet Dream's 

dib_skinny
0

"Jag tror att folk bara tycker om att ha saker att klaga på…."

Jag tycker samma sak! Håller med Dig

Sandra-B
0

#59 Så en bur som är för liten ska man inte säga något om?
Och JA, jag tycker definitivt att man får räkna med att få kommentarer om man lägger upp bilder, båda possitiva och negativa!

**SMF 237 Sweet Dream's 

KvirrZ
0

#61 Ja, och min Chico är runt 25-26 cm lång så det kan stämma.

- Mvh Emma

Nicey_och_Smulan
0

#63 Jo visst, man kan väl lägga in en kommentar om man känner att det är nödvändigt., Men det känns som en lite häktisk disskution. man kan ju göra det på ett snällt sett, eller hur? Okey…jag kanske får hålla med om att man får vara beredd på kommentarer om man lägger upp en bild…men det jag mest tycker är jobbigt är attityderna i vissa kommentarer…..en del är så elaka och så meningslösa….

Annna
0

#60 Ja, men du har ju gjort skinny + skinny parningar innan.
Och det spelar ju ingen roll om skinny ungarna är efter lakeland + skinny, för de kan ändå drabbas av ballongsjukan.

Får jag bara fråga dig varför det är så hemskt att para satin + satin?

Något som däremot är väldigt oklockt gjort av dig är ju att para in dalmation och roan i skinny avlen, då det på vissa skinnysar är helt omöjligt att se om de är dalmation/roan.

Sandra-B
0

#63 Jag håller med om att man kan kommentera på ett trevligt sätt vilket jag tycker gjordes i början i denna tråd.

Både Annna & jag har disskuterat med dib_skinny här förr och det blev också en oerhörd tråkig stämmning i den tråden, kunskaper ifrågasattes kors och tvärs, påhopp gjordes osv. Efter många otrevliga svar, nya konton osv så visade ett återbesök hos veterinär att det jag & Annna försökt säga hela tiden faktiskt stämmde och att dib_skinny hade fel!

Jag tror att den tråden är en bidragande orsak till detta gnabb eftersom det inte var speciellt länge sen det skrevs i den.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Nicey_och_Smulan
0

#67 Ja, det är trist när det ska blil såhär jobbiga stämningar i trådar…man kan ju hålla det på lite mer trevlig nivå…men jag vet, det kan vara svårt när man pratar om vad som är rätt och fel och alla har olika info och olika erfarnheter av marsvin.

Men det är så tråkigt när man är glad över t.ex. sina nya bebisar och vill visa oss andra det och sen får en massa påhopp om buren…

Sandra-B
0

#68, javisst, men man ska ju inte ha en bur som är för liten!

Verkar ju inte som att den är mycket mer än 32 cm på kortsidan vilket faktiskt är alldeles för litet!
Se själv på bilden; tror du att den är 50 cm bred?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Nicey_och_Smulan
0

#69 nej det ska man ju inte ha…kanske buren bara är tillfälligt för att ha henne i just under förlossningen? Jag tänker inte lägga någon bedömning om hur stor buren är förens man kan se hela buren. Vill inte stöta o blöta i det där….

Annna
0

#70 Spelar ingen roll om den är tillfällig, den är endå för liten.

Dessutom så skrev de innan att hon lånat buren, för att honan skulle sitta i den så hon fick lugn och ro.

Nicey_och_Smulan
0

#71 Ok

KvirrZ
0

Och dessutom vågar hon ju inte visa bild på buren, det visar ju faktiskt att hon verkar veta att den är liten -.-

- Mvh Emma

Annna
0

Precis

Packe_alicia
0

Hejhopp buremn jag lånade ut  var 70*50 och  45 hög.

Dom måtten vet jag stämmer då kjag själv använt buren till en hane som inte tolerear andra.

Sen vet jag inte mer just nu. Buren jag lånade ut var  som sagt i rätt storlek.

Nicey_och_Smulan
0

#75 Ok! =)

Packe_alicia
0

Satin + satin är inte helt ok då det bidrar till mer sjuka djur= satinsjukan,  det är sånt man ska försöka få bort inte spä på  till sist är det ju djuren som blir lidande för våran fåfänga..

Har precis börjat med min aveel och skulle aldrig få för mig att ta satin med satin när man vet hur illa det kan sluta…

Packe_alicia
0

Annna: Det ovan är inget påhopp gent emot dig  så du inte blir ledsen det är bara min tanke..

Såg sen att jag kanske skulle ha formulerat mig bättre..

Nicey_och_Smulan
0

Man kan trycka på "hantera inlägg" och ändra i det man skrivet…. =)

Packe_alicia
0

79 det missa jag fullkomligt..

Annna
0

#77 Att para satin + satin, bidrar absolut inte till satinsjukan. Det är något som drabbar rättså många satins, vare sig de är efter satin+ satin parningar eller inte.

Jag skulle absolut inte göra parningar där det finns risk för marsvinens välbefinnande.
Om du är så rädd för satinsjukan, så ska du inte avla på satins överhuvud taget, eftersom risken finns att det kan dyka upp.

Jag är väl medvetan om att det är många satins som drabbas av satinsjukan, men där är en sak man kan göra skildnad med sitt avelsarbete.
Jag avlar bara på friska satins!! Alvarligt talat så har ingen av våran satins genom åren drabbats av satinsjukan, vad jag märkt. Men det är kanske bara jag som haft tur…. för jag är absolut inte blind då satinsjukan syns tydligt!

Om det nu är satin¨+ satin som ger satinsjukan, vilket det inte är, varför inte förbjuda det då som man gjort med dalmation/roan parningar?
Jo, för att det är bara en myt att satin + satin parningar ger sämre ungar och satinsjuka.

Du har ju precis som du skrev, precis börjat avla, så du kommer att lära dig att en massa saker man hör är bara rena myter.

Packe_alicia
0

Eftersom jag läst på en heldel om det jag gett mig in på så vet jag att satinsjukan  kan komma först senare i livet på marsvinen. Så du ska ju inte ropa hej riktigt ännu.

Chippers
0

ursäkta att jag lägger mig i, men den buren kan omöjligt vara 50 på kortsidan, jag har en bur som är 70*45, och den är mkt längre på kortsidan än den buren! Den buren ser verkligen ut som en hamsterbur … 5-10 cm längre så hade mamman varit lika lång som kortsidan .. nä. Du som lånat ut buren måste mätt fel? Hm. Aja. Vill inte vara elak på ngt sätt men jag måste hålla med de flesta härinne .. hoppas de bara är de tillfälligt, medans ungarna är väldigt små ..?

Söta ungar föresten dib_skinny !!

Annna
0

#82 Var har jag sagt att mina satins som jag har nu inte kommer att insjukna?
Jag sa bara att de satins vi HAR HAFT (7st tror jag det är…) har ingen insjuknat i satinsjukan.

Jag vet mycket väl att satinsjukan oftast visar sig när marsvinet är mellan 12-18 månader, men de kan även komma tidigare och senare.

Men om du nu läst på så mycket om det, varför sitter du då och säger att satin + satin parningar är inte okej för det bidrar till satinsjukan?
Det är ju inte sant!!!
Eftersom du själv har satins och avlar på dem, så tycker jag att det borde vara en självklarhet att veta om sådant… eller?

Våran satin som blev älst dessutom var efter en satin + satin parning, hon blev  4år och 11mån. Våra andra satins har blivit 3-4,5 år. För utom en som dog i toxicos.

Jag har ingen aning om varför inte mina marsvin inte insjuknar i toxicos(har bara hänt en gång år -99) eller varför mina satins inte har insjuknat i satinsjukan……kanske haft en jävla tur.
Men förmodligen för att jag sköter om dem på rätt sätt och bara avlar på friska och sunda djur.

Annna
0

#83 Det kan i och försig inte vara en hamster bur i häller, då mellan rummet på gallert är för stort….
Men det spelar ingen roll, den är alldeles för liten för att ha de godkända måtten för ett marsvin.

Spelar ingen roll om den är tillfällig eller inte.

Packe_alicia
0

Annna: Då har du väl haft tur då. Men turen kan vända. Och då   blir det nog inte lika kul.

Buren jag skickde  hade godkännda mått.

Chippers
0

86

Okej, men även om måtten var godkända på buren är den väldigt liten .. tycker de minsta godkända måttarna på smådjursburar är på tok för litet!

Annna
0

#86 Ja, jag är väl medveten om att mina satins kan drabbas av satinsjukan.
Jag tar absolut inte förgivet att mina framtida satins inte kommer att insjukna bara för att mina föregående inte har det, hoppas verkligen inte du tror det.

Men satinsjukan är ju en sådan sak man tyvärr får räkna med när man föder upp satins i dagsläget.
Förhoppningsvis så kommer det att bli mindre problem med satinsjukan i framtiden, om uppfödare hjälps åt och endast avlar på friska och sunda djur.

Packe_alicia
0

Annna Det har du rätt i. Bara friska djur.

Jag har ju haft turen att få köpa in djur från en  uppfödare med bra djur. Vilket jag är super glad över.

Usch synd bara att Dibs tråd blev som den blev i bland får man faktiskt hålla igen lite på kritik av andra.

Föresten du hade väl Emils ena dotter?

Packe_alicia
0

Man kan inte vara överens om allt här i världen:-)

Annna
0

#89 Japp, "lilla" Tinkerbell är efter Emil:)
Stor som ett hus är hon nu när det är mindre än 3v kvar till hon ska ha sin kull, vägde precis 1500g igår.

Sen är Tinkerbell även halv syster till din Soxs, de har samma mamma:)
Såg nu att Katie är halvsyster till Duetten's Polly:P
Så vi har många släcktingar till varann.

#90 Nej, precis. Alla tycker/tänker olika.

[Theriss]
0

#81 Satin + satin går bra, det är en myt att det ger små och sjuka ungar och OD, men vad jag vet är det endast satiner som drabbas av OD och det borde kanske egentligen vara anledning nog att inte avla satiner…

Har läst nånstans att en och annan marsvinklubb i andra länder förbjudit eller ska förbjuda satiner pga OD. Om OD skulle visa sig höra samman med själva satinanlaget tycker jag det är helt rätt, men än så länge tror jag inte att det finns några "bevis" på var det kommer ifrån (nån som hört nåt annat?) Så tycker nog inte att det borde föbjudas i Sverige, men alla med satiner som visar OD ska helt klart avsluta den linjen direkt, annat tycker jag är ansvarslöst. Har själv haft en satin som jag fick avliva pga OD och jag kommer nog inte skaffa fler satiner, för det var hemskt att se honom bli sjuk. Vill inte vara med om det igen!

Annna
0

#92 TACK!! Äntligen någon annan som håller med om att satin + satin är en mytGlad

Ja, jag tror faktiskt bara att det är satins som drabbas, men jag tycker absolut inte avel på dem ska förbjudas.
Utan det jag tror är det bästa, är om man hjälps åt och försöker få fram en stark stam satiner.
Blir det ett förbud på satin avel, så bör man nog kolla över andra raser också….

Förmodligen så hör ju sjukdomen ihop med satingenen, eftersom de är de enda som drabbas…
I den studien som gjorts var det några som inte hade satinsjukan… så man kan ju inte säga att alla satins drabbas.
(Atikel om studien stod i MM för ett tag sedan)

Precis som du säger man ska absolut ta bort de marsvin som visar symtom på OD.

Packe_alicia
0

Annna: Ja just det Tinkerbell var det ja homn är ett sött marsvin…

Väntar en kull efter Emil igen hoppas på en hane som ska kunna ta över hans roll då jag funderar på att pensionera honomSkrattande.

Han börjar ju hmm bli lite till åren..

[Liinda]
0

Får jag bara fråga vad är satinsjukan? Och vilka syptom har den?

Blondi3
0

Jag får gratulera till de små liven :) Jätte söta :)
Lycka till nu !

Kram Sanna

paronskrutten
0

Satinsjuka typ kalkar ur skelettet, eller har jag fel?

Helena

FeliciaS
0

#35 Att en bur på 100*50 cm är kaninbur är fiasko! SMF rekommenderar minst 120*60 cm och på många andra marsvinssidor står det 140*70 cm….!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chippers
0

#98 Precis ..

Packe_alicia
0

Burar och bur storlek står klart och tydligt på jordbruksvärker vad som gäller så lägg ner. tycker jag..

Sandra-B
0

#100 Precis, på jordbrukverkets hemsida står minimum måtten, kortaste sidan på en marsvinsbur måste vara minst 40 cm vilket buren på bilden inte kan vara!

Har haft ett satinmarsvin (vars mormor var satin+satin), hon blev knappt 4 år, mamman blev också knappt 4 år och mormodern blev knappt 5 år. Kanske bara tur?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Packe_alicia
0

0,3 m2 till ett marsvin eller 0,4 minst till hona med kull.

Nu är det så att jag känner en djurskyddsinspektör, som  varit hit och kollat upp mina burar på min begäran  och alla burar har hållt måttet.

Även de två dib fått låna..

Annna
0

#102 Ja, de m2 är minimum vad ett marsvin ska ha.
Men den kortaste sidan av en bur får inte vara mindre än 40cm. Vilket buren på bilden inte är, den buren är max 35cm.

Är du säker på att det är din bur på bilden då?

Annna
0

#102 Vi säger om buren nu är 50x70cm, vilket är högt otroligt, så får man ju endå inte ha ett marsvin med kull i buren då det bara är 0,35m2.
Så då spelar det ju ingen roll för buren är endå för liten!

Blondi3
0

Hur mår MARSVINEN ? :)

fulfisk
0

#38 Nej, det står på deras hemsida att en bur på 100x50 passar utmärkt till två marsvin.

Packe_alicia
0

Marsvinen mår skit bra. Hemma hos Dib.

Chippers
0

Det gör dom säkert :)

dib_skinny
0

Mamma med de

dib_skinny
0

"Dib" Joy

dib_skinny
0

"Dib" Jesper

dreamiz
0

De e supersöta!!!

fulfisk
0

Oh, jag tror jag är kär i Jesper :$

Blondi3
0

#113 Håller med dig ! Blev med kär :P

Verkligen jätte söta :) Kul o höra att de mår bra :D

MikaelaH
0

å så söta

[MatildaW]
0

Ojoj, här ryker det!

Måste bara få lirka in en grej ang. burstorlekar, under Länkar här på sidan så finns det en länk om just burstorlekar, där kan man trycka och sen skriva in måttet på sin bur och se hur många marsvin man får ha i den osv. Det är en sida som är gjord utav Jordbruksverket, och jag tycker det är toppen att dom gjort den, på så vis kan man skaffa en bur som passar till så många marsvin man har utan att det är fel. Alltså, om man skriver in sitt mått där och man har t.ex 4 marsvin, och det visar på den sidan att man enbart får ha 3 marsvin i en sån bur, ja, DÅ har man en för liten bur, ser man tvärtom att man får ha 5 marsvin i buren, ja då är den då rakt inte för liten :)

Jag tänker inte säga något om diskussionen då jag inte vill ha några kommentarer osv.

Mvh - Matilda, Medarbetare på marsvin.ifokus.

dreamiz
0

#116 Jag tycker också den sidan är jättebra! Även om det är minimimått så ser man ju lätt vad man får ha enligt lagen o sen har man ju gärna större. *ler*

Diana61
0

Nu stänger jag detta så att vi kan lugna ned oss ett tag.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer