Lockiga?
Finns det marsvin som har lockig päls? Jag har det några med krisig päls men lockig, finns det?
Om det finns så vill jag gärna se bilder på representanter…

Det finns långhåriga lockiga marsvin, texel, merino, alpaca och lunkarya.

Här kommer en lunkarya. De lunkaryor som ställs ut på utställningar idag brukar ha lite längre päls och ännu större lockar.
Texel, alpaca och merio har krusig, smålockig päls. Lunkaryan har vågig päls som gör att den blir storlockig. En lunkaryas päls ska kännas sträv när man tar i den. Jag vet inte riktigt hur de andra lockiga långhårspälsarna ska vara, eftersom jag inte haft några djur av de raserna.

#3 Gud så söta<3
Gulligt! 
Finns det någon där ute med korkskruvar (Smålockigt) också?
Jag vill ha en CH-teddy<3
Helena
Gu så söta de är alla tre!!!

# 6
föder upp CH-teddy. Uppfödningen finns utanför Göteborg. Det finns några uppfödare till, men hon kan säkert hjälpa till dom du vill ha CH-teddy.

http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/
klicka på information om marsvin och raser så finns det bilder på de olika långhårsraserna, utkammade och tjusiga.
Det ska jag kolla upp! :)
8: tack, men jag får inte fler^^
Helena
#11 Gu så underbar!! Är pälsen svårskött?
nej inte särskilt. på vissa alpacor måste man bosta varje dag. men på denna honan som är rätt ung så behövs det bara en gång i veckan. men jag tycker det är viktigt att kolla så där inte är några tover i pälsen. men jag tycker att alpaca, texel och merino är dom långhåriga marsvinen med lättast päls. men det är ju min uppfattning. min sheltie är jätte killig och det var hans mamma också. och pälsen blir lätt tovig så den måste vara rullad. Eftersom att jag ställer ut så klipper jag ju inte dem.

Hur mycket klipper man ner ett lockigt långhår efter utställningskarriären?
det bestämmer man själv hur mycket man vill klippa den. men under utställningskariären är det viktigt att kolla öronen ofta för de får ofta öron svamp av värmen från pälsen. men jag har bara klippt min ena alpaca en gång och det var när jag fick henne för hon hade sånna tover och var typ aldrig borstad. jag fick henne av min moster som fåt henne från några som inte ville ha henne. och min moster föder upp teddy och släthår. hon vill inte ha långhår.
Huh? Svamp? Det har jag aldrig varit med om.
Man väljer såklart själv hur mycket man vill klippa dem. Det är mycket enklare att få dem fina när man klipper dem än det är med rakhåriga långhår.
Min kamera är inte hemma just nu, men vid tillfälle ska jag fota och visa att det verkligen finns riktigt lockiga marsvin, jag har flera styckern i marsvinsrummet. ;)

Många peruaner och shelties klipps ju ganska kort.
#18 Min Sheltie är riktigt kortklippt Fast nu är pälsen 3-4 cm men ska klippa den imorgon eller nästa helg.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
men jag har faktiskt bara varit med om att en av mina alpacor har fått svamp. och ddet var min första och älsta alpaca så jag vet ju inte riktigt vad det beror på men jag har fått konstaterat från domare på utstälnning att det var svamp hon fått pga värme av pälsen.