Allt om Utställningar
Hej!
Jag var idag på Järnas utställning och blev så sugen på att själv ställa ut min lilla Marion. Men vad ska man tänka på innan?
Finns det regler som man kan läsa igenom?
Ska man ha stamtavla osv?
tacksam för svar =)
Tack för länkarna :)
Ursäkta om jag snor din tråd lite! Men jag undrar samma saker, och vad man skall ha med sig? Skriv listor på saker man ska ta med! :)
Ingen fara :) Jag vill veta massor. Detta verkar ju hur kul som helst :)
Finns det trådar om just den rasen man har? Ja har en rensarig Lunkarya… SÅ ja undrar hur man ska göra med pälsen..
Jag brukar ha en checklista #3
TRANSPORT
polycarbonat
spån
plocka gräs
Skyltar
kammar, breda och tunna (päls)
filar (tassar)
klosax (tassar)
våtservetter (ögon, främst öron, bra att ha)
ett hekto gummiband (rullar, hö, bra att ha)
sax (bra att ha)
rullar (päls)
platt överdrag (färgat överdrag av tyg)
plattor, olika sorter
handdukar (olyckor, han har på plattan istället för platt överdrag ^^)
Lakan skydd (vattentät, skyddar plattan mot kiss, mina brukar köra egenom 4-5 överdrag pet utställning :))
Har med mig andra saker men kommer inte på det just nu :)
#4 kolla Svenska marsvinsföreningens sida, gå in på "standarden" tryck sedan på "långhår" och tillsist "Lunkarya"..
Är din Lunkarya reggad? Om inte så är det inte så mycket som lönar sig att göra med pälsen… För man kan då inte ställa i ras eller klippt :(
Det är sjukt kul att åka på utställning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Det är det lilla roliga som händer i mitt liv just nu, plugga plugga plugga..
Utställning är jättekul:-D det är hur mysig stämning som helst Första gången måste du inte vara medlem för att få ställa.det enda är att om marion är renrasig o reggad,är hon så får du ställa i ras.men inte så får du ställa i pet:-) du kan också passa på o ställa dina/ditt andra marsvin i pet. Jag vill ge ett jättetack till alla ni som ställer upp o hjälper till så att vi kan ha dessa utställningar.dommarna var jättetrevliga,ni får också en stor blombukett.o även alla ni trevliga människor som var där igår o skapade en så härlig o välkommen stämning!:-)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Helt sant ^^ :) hur gammal är hon, Marion?
Jag vill också ha tips om vad man ska tänka på när man ska ställa ut. Jag är en riktig gröngöling; så om någon kan ge de viktigaste praktiska råden för en nybörjare vore jag väldigt tacksam.
T ex undrar jag om man bör öva plattsittning med marsvinet? Och finns det något enkelt sätt att testa om djuret tål offentligheten? Alltså; att han klarar av den främmande miljön, den stundtals höga nivån på sorlet i lokalen och att bli hanterad av domarens "främmande händer".
Jag vill bara ställa ut om marsvinet trivs i situationen. Kan bara inte komma på hur jag ska testa honom. Att sonen och jag skulle tycka att det var kul är liksom sekundärt. Att jag tycker att vår english crested- yngling är stilig med sina ovanliga (åtminstone i Järna igår) färger behöver ju inte betyda att han ska visas upp till varje pris.
Finns det någon här som har ett tort´n white-marsvin ni funderar på att ställa ut?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Marion är ett halvår snart :) renrasig från uppfödare i Vagnhärad.
Är hon inte rullad kan det bli lite svårt att ställa i ras, men klippt går :D
Mitt marsvin börjar bli lite mjällig i pälsen, vilket kan ge poängavdrag i utställning! Är det någon som vet nått bra schampo som får bort mjäll? Gärna något som finns på Ica eller Apoteket! :)
Jag har klippt henne. Men de kan ju växa ut..
Långhår bedöms på pälsen och den ska då vara sparad från det att den är unge. Är hon klippt kan du därför bara ställa henne i ras-klippt långhår eller i pet.
#11 Det är avdrag för mjäll. Prova bada i vatten först, sist hon badades kanske allt shampoo inte kom av.. Halvt orelaterad fråga, jag undrar om dom som bor i Eskilstuna brukar ställa ut i Landskrona?
#14 Hon har inte badat tidigare, så det är enbart lite mjäll. INga schampo rester. ;)
Head and shoulders? Lycka till iaf :)
Aha okej.. ja var tvungen att klippa henne i somras då ja var rädd hon skulle få värmeslag. Hon har ju så tjock päls.