Kastrering
Hugo ska nu kastreras på torsdag. Min fråga är då- Finns det en risk för att det kan finnas spermier kvar efter kastrering och hur stor är risken i så fall att det blir bebisar? Han ska ju gå ihop med mina tjejer och jag är lite orolig att det blir bebisar.
Om det finns risk för att spermier finnskvar, hur lång tid tar det då innan dom är döda? Vill ju inte att Hugo ska behöva sitta ensam längre än till fredag. Tacksam för svar.
Hoppas jag har lagt i rätt tråd nu. Annars kanske ni kan hjälpa mig att flytta.
Minst fyra veckor har jag för mig rekommendationen är att man väntar innan man sätter honom med honor efter en kastrering.

Jag är ingen expert på kastraktion men vad ja läst e väl att de finns kvar i 2-3 veckor? Är inte 100% säker på de men tror ja läst de någonstans.
Annars har ja en hane du kan få låna fram tills han kan sitta med flickorna om du vill. =)
Hade väl gärna lånat en hane, men anledningen till att han är hos mig och ska kastreras är just för att han inte gick ihop med sin förra burkompis. Skit nu börjar jag få panik och vet inte hur jag ska göra nu. Han kan ju inte sitta ensam i tre veckor.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men har du möjlighet så ha alla i samma bur men dela av buren på mitten, med plexiglas eller något annat så att han kan se tjejerna men inte träffa dem. På så vis har han ju sällskap :)
Visst, det finns ju en viss risk att han blir så till sig att se tjejerna att han tar sig över men har du tillräckligt högt och håller lite extra koll så kan det kanske gå! Sedan när veckorna har gått kan du ta bort det så får han vara med sina tjejer! :)
Det var bara en tanke jag fick nyss.. sett många som gjort såhär i samband med kastrering och det har fungerat helt ok. Kanske kan vara värt att testa?
Jag hade ställt hans bur intill flickornas så att de kan se och prata med varandra utan att träffas :)
#5 Det skulle ju också kunna vara en lösning men beror ju helt på vad för bur han bor i just nu också! :)
Hugo bor i en stor gallerbur för tillfället och tjejerna bor i en bokyllebur. Jag skulle kunna flytta över två tjejer till en gallerbur och ställa intill Hugo så länge. Tur att man har flera reservburar 
Tack för snabba svar och bra råd 

Men ja har en liten bebis o bebisar brukar inte vara några problem =)
Vart bor du marsvin-90? Kan tyvärr inte åka längre sträckor med buss eller tåg då jag lider av panikångest, och har vi tur så kan jag och sambon låna bil någon gång ibland och då får sambon köra då jag inte har körkort.
Jag själv bor i Skruv (utanför Lessebo) cirka fem mil söder om växjö.

#9 Det är mig du mejlat med la till mig på fb, du va intresserad av skinnysar ;) Bor i Lessebo
Men daaaaa gud så dum jag känner mig nu
Ja Gina jag lånar gärna en hane av dig 
Ja det är ju ett bra alternativ att låna en kompis så länge :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jätteskönt med att marsvin 90 bor så nära, nästan granne 
Tycker att det låter bra att ha honom i en bur bredvis. Så har han ju sällskap ändå fast de inte delar bur.
En annan fråga, är de riskabelt att kastrera och hur dyrt är det?
#14 Självklart finns det ju alltid risker med att operera. Dock säger min vet att dom har nya metoder så sövningen brukar dom klara fint. Dock är det ganska vanligt att hanarna får varbölder efteråt. Har kastrerat flera hanar och dom flesta har fått varböld men det har löst sig efter en till operation.
Idag har jag en kastrat han klarade första operationen superbra, men han fick en böld efteråt. Han opererades igen och allt gick lika bra. :)
När jag ser Hubbe så glad med sina flickor tycker jag att allt var värt det. :)
När Oskar kasterades fick vi rådet att vänta i två veckor innan han kunde sättas ihop med honor, men jag väntade i tre för säkerhetens skull. Under tiden fick han sitta i samma bur (stor hemmabyggd bur) fast med galler mellan så han kunde pussa och prata med sina honor ändå =)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Snuttegrisen - Jag fick rådet att vänta i 4 veckor så att det absolut inte fanns några livsdugliga spermier kvar. Har flera honor som jag absolut inte vill riskera att få dräktiga och får bara hanarna höra och känna dofterna av honorna så klarar dom sig fint. :)
Ska marsvinen kastreras inom en viss ålder? så de inte har några "Lustar" kvar?