Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2244 ggr
Soneczka
0

Tappar päls ?

Har ett marsvin som är 6 år. Hon är en bondblandning av alla möjliga sorter och är trefärgad. Nu till min fråga; hon har börjat tappa päls. Först såg jag det i nacken, där är hon lite långhårig. Det är stort som en femkrona ungefär, jag ser inga angrepp av löss eller skadedjur. Huden är dock lite svartfärgad, men precis där går även gränsen där färgen växlar mellan svart och brunt så jag vet inte om det är svart hår som är borta eller brunt. Detta har hon haft i några veckor och det har inte blivit större. För några dagar sedan upptäckte vi att hon även tappat päls på sidan. Där är pälsen brun och huden likaså, det är ett stort ovalt område som sträcker sig ner mot magen som nu har blivit kalt. Hon verkar inte ha några problem av detta, kliar sig inte och mår som vanligt. Jag funderar vad detta kan vara, om det är något som måste behandlas eller om man kan låta det vara. /Soneczka

FeliciaS
1

Vad jag vet kan äldre marsvin bli lite kalare och få tunnare päls. Så var det med min "gamla" kille i slutet av sitt liv… Är de inget fel på de andra marsvinen behöver du inte oroa dig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Yogi
0

okej men om det blir semre så kanske du sk i lla fall ringa vätrinären och höra i fall dom känner till det!=)

Abico
0

Jag upptäckte igår att Sune har blivit "tunnhårig" strax bakom frambenen och en liten bit upp på magen. Men jag tror som #1 att det är naturligt när dom blir äldre. Men det är klart, skulle dn tös tappa all päls så bör du nog ringa till vetrinären.
Lycka till!

Kram Hanna

Hanna 

paronskrutten
0

På magen kan det vara om äggstockscystor.

Helena

idipidi
0

#4 Även på ryggen. Tecknen är främst symmetriska håravfall, alltså inte enbart på ena sidan om kroppen.

paronskrutten
0

5:Jo, precis.

Helena

[Liinda]
0

Slänger in en fråga som handlar om håravfall. Min ena hona har tappat hår i nacken alltså håret har inte lossnat utan det har gått av på hälften. Veterinären trodde burkompisen hade tuggat på hennes päls. Men hon har inte gjort det förut? Kan håret bara gå av sådär? :S

Hoppas det är okej att jag lånade tråden lite när det ändå handla om samma ämne?

Samaraz
0

Alltså, håravfall med ovala eller runda kala fläckar….kan ju vara Ringorm, eller?

idipidi
0

#8 Ja.. absolut. Jag tänkte inte ens på det.

drake3
0

En av mina marsvin har tappat nästan all päls bakom frambenen. Hon har inte kliat speciellt mycket. Så har hon sett ut i ca 2 år utan att lida av det. Nu idag såg jag att den andra tjejen ochså tappat en fläck ,men det var i"bakjumsken"?????
Det marsvinet som varit "hårlöst" i ett par år har nu fått väldigt gles päls tillbaka.Dom är go och pigga som vanligt.

Nu hörde jag någon som sa att det kan ligga skabb latent i marsvin och att det inte behöver smitta????Någon som hört om detta?

katiz
0

6år? dom flesta marsvin blir 7 så den kanske blir gammal.