Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1131 ggr
Teddymarsvinet
0

Hjälp mig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag behöver hjälp med Humlas beteende!

Jag har lyft upp Humla & ''gosat'' & matat henne med godis med henne varje dag nu, men hon blir inte tam! När hon är inne i buren sringer hon glatt fram & hälsa & tigger godis. Men när jag ska lyfta upp henne ur buren så springer hon in i sitt hus & så fort jag närmar mig henne med mina händer så springer hon iväg.Jag gnuggar alltid in spån & deras mysgrejer i händerna för att dom ska lukta likadant som deras bo. Har hört att de känner sig tryggare då. När jag väl har lyft upp henne så ligger hon & darrar, trycker sig i min famn & vill inte äta sitt godis. Men när jag stoppar tillbaka henne med sitt godis går hon glatt fram & mumsar på det!

Hon blir ett helt annat marsvin när hon kommer ut ur buren! Jag ska ställa ut henne om 1 vecka & hon kommer att vara likadan på uttällningsplattan.Jag vill ju gärna att hon ska vara glad & utåtriktad på utställningen… :/

Så hur ska jag få henne tamare? Som sagt är hon ju social inne i buren men utanför blir hon livrädd. Tänkte även höra om man kan ta med ett sällskap till utställningen till Humla? Sällskapet skall inte ställas ut, utan bara vara där så att Humla ska känna sig lite tryggare.

Det är ganska akut, så jag vill ha massor med tips & svar på mina frågor!

Humla i sin trygga bur… :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

jezzijezz
0

Kan bara säga att det e många marsvin som INTE gillar att bli upplyfta ur sin bur där dom har sin trygghet! Jag har 5 marsvin å ingen av dom gillar att man lyfter dom.

Även att bära omkring dom upplevs som otryggt. Med mina har jag gjort som så att jag har en bit fleece som jag lägger mot bröstet å sen lixom sveper om marsvinet. Det brukar lätta lite…sen att ha dom uppe mycket å gosa med dom = )

Min superbitch Fendi gnäller ganska högljutt när jag tar upp henne å blir stel som en pinne å gillar inte att bli runtburen…men jag lägger mig i soffan å har henne på bröstet nära halsen å hon älskar det! Efter en liten stund känner man hur hon slappnar av i famnen. Det e ren lycka! Kyss

Fridaaaa
0

Mata inte med godis, då kommer hon bli tjock :) Erbjud en god nyttig grönsak istället, det är bättre,

Alla marsvin blir inte helt tama och vissa tar mycket längre tid, man får ha tålamod :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Snuttegris]
1

Jag har exakt samma problem med mina tre abbysar. Så jag säger bara tusen tack för tipsen. Skall i veckan sy en myspåse som jag kan ha när jag tar upp och kelar med dessa tjuriga terrierabbysar Tungan ute

Ps, mina grisar dissar godis och äter hellre vitkål. Där är man stolt grisägare

Teddymarsvinet
0

#1 Tack så mycket, jag får väl ta & tvätta en myspåse nu då! :) #2 Hehe, det jag kallar godis är gurka, får väl försöka att hä tålamod. ;) #3 Åh, abbysar är ju så söta! Lycka till då :D

/p>

[Snuttegris]
0

#4 Ja abbysar är söta, men mina har ett jäkla temperament Tungan ute Men samtidigt roligt att se olika raser och deras beteende Skrattande

Fridaaaa
0

#4 Okej vad bra :) Bättre att du skriver det då, så det inte blir mer missförstånd :)

Teddymarsvinet
0

#5 Ja, eller hur! :D

/p>

Teddymarsvinet
0

Finns det någon som även kan svara på frågan om utställnings sällskap?:)

/p>

Fridaaaa
0

#8 Marsvin sitter var för sig i transporter på utställning helst.
för det kan bli stressigt för dom i ny miljö och då kan dom bråka med kompisen om man har otur så det bästa är att ha dom åtskilda

Teddymarsvinet
0

#9 Okej, tack så mycket! Då får sällskapet stanna hemma :)

/p>

carsbo
1

det enda tipset jag kan ge är att spendera all din hemmatid med henne. när du pluggar, när du läser, när du kollar på tv, nästan hela tiden. alla våra marsvin är supertama o goa o vi fångade deras hjärtan genom kel o värme än genom magen :)

gammal forskning visar att trygghet kommer ifrån mjukhet o värme än mat. :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Teddymarsvinet
1

#11 Tack så mycket för det bra svaret! :) Jag har redan märkt reaultat sedan jag startade tråden. Jag lyfter upp henne flera gånger om dagen nu & myser med henne länge i en fleece filt. Hon somnade nästan i min famn & låg helt avslapnat i sin fleece. Man blir ju helt varm i hjärtat när man ser att hon kan lita på mig. :)

/p>

jezzijezz
0

# 12

Va härligt det låter! Glad lite fleece…å massor av kärlek gör mycket! ; )

Teddymarsvinet
0

#13 Ja det gör det verkligen! Dock tror jag inte att hon kommer att vara särskilt lugn på lördag, då utställningen är. Men huvudsaken är ju ändå att hon kan vara lung & trygg hemma! :D Hon är så go, den lilla flickan! Fast så liten är hon ju inte längre, en stor 4 månaders tös ;) Men skillnad till 2 åringen är hon ju en liten fjutt ;D

/p>

Fridaaaa
0

#14 Säg inte det, 2 av mina marsvin som är lite rädda i buren, var cool lugna på utställningen :)

Teddymarsvinet
0

#15 Vad skönt att höra! Då fick man lite hopp! :)

/p>

Fridaaaa
0

#16 Man vet inte hur ett marsvin kommer bete sig på en utställning förrän man väl är där. Man kan bli paff ;)

Teddymarsvinet
1

#17 Hehe, ja! Men nu har jag fixar transportburen lite & ska lägga in hennes trygga mysgrejer & spån :) Men jag har ingen liten vattenflaska, bara 320 ml men tror du det går bra ändå? Så har jag klippt av en mjölkkartong botten o sätt fast som matskål på dörrens insida ! Haha, det må se knasigt ut, men praktiskt att ha grönsakerna i ;)

/p>

Fridaaaa
0

#18 Ja det räcker, marsvin dricker i regel inte så mycket under utställning:
Ha med lite gurka mm och ge efter den ställts, för alla marsvin vågar inte dricka ur flaska på utställning :)

Teddymarsvinet
0

#19 Okej, tack så mycket ! Detta blir min första utställning, så jag är osäker på vad man ska ha med sig till marsvinet osv. Typ om jag ska ha med mig tonvis med grönsaker, borste , havre , hö & så! Vad brukar du ha med dig? :)

/p>

Fridaaaa
0

#20 Nej havre behöver du itne ha, lite hö och grönsaker.
Borsta/kam är bra.

När jag har varit på utställning har jag haft med mig:

Grönsaker
Utställningsplattan
Handdukar eller annat underlag till utställningsplattan
Borsta/kam
Kloklippare
Vattenflaska
Tops
Våtservetter (ej parfymerade)
Mat/fika/dricka till sig själv 
Nagelfil

Det är det jag kommer på nu :P

Teddymarsvinet
0

#21 Tack så mycket! Jag skriver ner det med desamma, det är alltid så bra med checklistor innan man åker. Hihi ;)

/p>