Sjukt marsvin?
Hej. Jag har en marsvins hane som är nästan två år. Problemet är att han andas väldigt tungt, och piper högt. Samt rinnande näsa. Han slutade äta för lite mer än en vecka sen, men jag har försökt att svinga i honom lite mat.. Bland annat gurka (tänkte att gurka innehåller ju mycket vatten).
Tacksam för svar!
Det låter som om din lilla hane är förkyld, se till att få i honom så mycket c-vitamin och uppsikt som det går. Förkyldning kan leda till lugninflammation och då måste man åka till vet och få medicin utskrivet. Men ge mycket c-vitamin & stödmata genom spruta, med t.ex Critical Care , det finns att beställa på internet. Så tråkigt när de små liven blir sjuka :(
Det låter som han är ordentligt förkyld och kanske har han fått lunginflammation. Han borde få komma till en veterinär för att få antibiotika så fort som möjligt. Bra att du matar honom. Bra att du försöker få i honom vätska men ge honom också något med fibrer i och C-vitamin. Mata ofta och håll honom varm.
Tack för era svar. Känns som det blir värre och värre. Just nu sitter han och små nicker och piper. Men jag försöker få i honom mat iallafall. Men han hostar inte, borde han inte göra det om det var en svårare förkylning?
Jag tycker du har fått jättebra svar av #1 och #2 men vill gärna tillägga att om du själv bedömer att det blir värre och värre tycker jag att du ska kontakta veterinär så fort som möjligt, gärna direkt på morgonen imorgonbitti. Lycka till :)
#4 Ja, känner att det blir värre. Ska se vad jag kan göra.. Tack!
Jag skulle omedelbart åka in till djurakut!! Om ditt marsvin slutade äta för en vecka sedan var det akut redan då! Marsvin som inte äter förgiftar sig själva innifrån. Har du Critical Care hemma? Om du har det så skulle jag stödmata varannan timme!! En förkylning hos marsvin kräver ofta antibiotikabehandling tyvärr.
Lycka till och hoppas det går bra för din lilla gris!
#6 Vad är det som gör att marsvinen förgiftar sig själva inifrån? Har aldrig hört talas om det så det är bara ur lärosynpunkt..
Hoppas marsvinet blir friskt igen!
"Ett marsvin som inte äter blir förgiftad. Konstruktionen av deras kropp är sådan att de behöver bränsle hela tiden för annars förgiftar kroppen sina egna inre organ" återfinns i inlägget "bedside manor" på marsvinsbloggen på agrias hemsida.
Skall se om jag kan få reda på av Irene som driver bloggen hur de förgiftas.
#8 tack så mycket :D! Då förstår jag lite mer :)
hur går det för marsvinet?