Stödmatning på ungar
Vi fick en kull på 4 varav 2 klarade sig i lördags.
Mamman gör sitt och mår bra.
MEN.. ena ungen vill inte riktigt gå upp i samma takt som sitt syskon och tappade så mycket som närmare 10gram första dygnet. Jag har studerat dom en del och h*m verkar inte riktigt ha orken att böka sig in under mamma varje gång utan ger upp och sätter sig brevid och trycker.
JAg matar mamman i nuläget varje kväll med gröt gjord på vete och kruskakli tillsammans med persilja.
Ska jag ställa in gröten i hopp om att småttingarna provar och får i sig lite extra, eller ska jag bara skita i allt och hoppas på det bästa?
Annars har jag Gyllenmust hemma (havremust) som jag kan koka upp och ge.
Vad tror ni?

Grattis till ungarna!
Tio gram är inte nödvändigtvis någon extrem viktminskning, det beror ju dock givetvis på hur mycket de vägde när de föddes?
Det tar normalt ett par dygn innan de börjar vända och ytterligare någon dag innan de är uppe i sin födelsevikt igen. Eftersom det bara är två ungar så borde de normalt klara det själva, det finns ju plats för båda två att dia precis när de vill utan att behöva 'bråka' med syskonen.
Att du upplever h*n som slö är dock inte bra och ett tecken på att den lille kan behöva få lite tillägg. Det kan räcka med att ge i någon dag, bara så att h*n kommer igång med att äta och får lite energi.
Du kan absolut ställa in gröten, ungarna lär dock troligtvis inte å i sig något direkt av det än.
Jag är av åsikten att jag hellre börjar stödmata ungar (/dräktiga honor) en gång för mycket än en gång för lite, så hade jag varit i din sits och varit tveksam hur jag borde göra hade jag troligtvis börjat att ge tillägg.
Jag matar alltid mina ungar med fortimel (skogsbär) som finns att köpa på apoteket. Fortimel innehåller allt de behöver och de brukar tycka att det är väldigt gott (de första matningarna kan de dock krånglalite).
Jag använde aldrig spruta/pipett när jag matar ungar. De ska ha i sig så lite per "tugga" att jag inte vågar sitta och trycka med det. Jag använder mig av en tesked som jag häller lite fortimel på och varifrån ungarna sen slickar i sig maten. De brukar lära sig oerhört fort hur de ska göra. Första gången/gngerna brukar jag ha ett stadigt (men mjukt) grepp runt huvudet på dem, de brukar vara väldigt hungriga och bli rejät ivriga så håller man inte i dem kan de slänga sig över skeden och få in maten i näsan.
Att mata på tesked innebär tyvärr att en del går till spillo eftersom det slabbar mer än spruta/pipett. Riskerna att de ska få ner maten i lungorna minskar dock drastiskt och därför tycker jag att det är värd slabbet.
Det är dock väldigt viktigt att man torkar av dem ordentligt när de slabbar på sig själva, med en fuktig trasa eller liknande, annars klibbar pälsen och lossnar vilket gör ont på dem.
När man handmatar är det ocks viktigt att man 'duttar' dem i rumpan så att de kissar och bajsar i samband med matningen eftersom risken finns att mamman inte tvättar dem ordentligt då de inte äter hos henne.
I den här artikeln om avel finns lite info om stödmatning (sista stycket), likaså finns här en artikel som enbart handlar om stödmatning.
Lycka till med dina små!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Problemet är att få tag på Fortimel. Försökte förra veckan men dra mig baklänges. "Det ingår inte vi vårrt standardlager" var vad jag fick till svar och dom kunde ta in det till mig men då skulle jag få vänta i 1-2 veckor
Men vågar man ge lite havremust gjort på vatten istället för mjölk? Har inte havremjölk hemma och jag kommer inte till en affär förnsän sent ikväll eller så.
Det är hanen (vad jag tror att det är) som är mindre och när dom står intill varandra så ser man verkligen skillnaden. Han ser ju fasiken mager ut mot sitt syskon.
Skulle kännas så surt om man förlorar alls hanarna i samma kull :(
Vikterna vid födsel (lördagkväll) och idag:
Troligen hona: 73g(f) och ca 70g(idag)
Toligen hane: 71(f) och knappa 63gram (idag) han har gått upp ca 2 gram sen igår. Vilket jag känner är lite lite med tanke på hur liten han är.
Jag har sett några gånger nu ikväll hur han är där och bökar. Men får han inte tag direkt i mamman så sätter han sig och ruskar lite på huvudet och sen kryper ihop. Tar jag upp honom så är han inte alls lika på alerten som honan för hon försöker verkligen rymma tillbaka till mamma.
Deras kullsyskon som dog vägde hela 79 resp 85g.

Ja, det kan vara lite knepigt att få tag på fortimel, speciellt skogsbär, då få apotek har det hemma. Två till fyra (var)dagar brukar man få vänta här, men bara det är egentligen för länge om man behöver det till matvägrande marsvin.
Har du provat att ringa till de olika apoteken som finns i närheten av dig?
De drivs ju av olika bolag nu och där verkar vara olika policy för om fortimel finns hemma eller ej.
Jag tycker inte att hanens viktnedgång är alarmerande, har han dessutom börjat öka (om än lite och sakta) i vikt så skulle jag avvakta innan jag satte in stödmatning. Det är ju trots allt både bäst och även lättast om de fixar det själva. Man får dock hålla noga koll och skulle det bli någon negativ förändring gäller det att börja stödmata direkt. Men som sagt, börjar han att öka i vikt så får han ju bevisligen i sig något och då borde det gå bra även utan stödmatning.
Jag fick en kull med fyra ungar för sex och en halv vecka sedan, de gick ner mellan nio och arton gram i vikt (de vägde 83 till 99 gram när det föddes) innan de vände och började öka (på dygn två till fyra), uppe på födelsevikten igen var de på dygn fem til sex.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!