Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2226 ggr
pinku
0

Tjocka marsvin

Jag är som vanligt orolig och osäker. Jag är inte säker på hur man vet att marsvinet är överviktigt.  Finns det inget lätt tecken man kan gå på?

Hittills har jag förstått att om huden är lös och hänger, t.ex under frambenen, är marsvinet överviktigt. Är det så att om huden är fast är inte grisen tjock? Kan det vara så enkelt?

Fridaaaa
0

Fast på selfar hänger lite löst skinn framtill :P Jag trodde att Lotus var tjock men dom skulle tydligen ha det så :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
0

Nä huden kan allt hänga rätt mycket utan att det är någon fara. Kolla på skinnysarna bara, där kan man ju tydligt se att huden hänger fastän marsvinet inte är överviktigt. 

Jag skulle säga att när päronformen blir alltför markant, och/eller när marsvinet är så stort och tungt att det tappar lusten att röra på sig så är det överviktigt. Men det är inte så himla lätt det där för nog kan marsvin vara bra päronformade utan att vara tjocka, vissa raser (exempelvis teddy) kan bli extremt päronformade när de blir gamla - trots att de är fina i hullet (eller snarare tunnare än de borde över skuldror).

Snarare skulle jag väl säga att om du vet om att du stoppar i dina marsvin bra mat, så är de inte överviktiga. Jag tycker inte att det är så himla lätt att övergöda marsvin som ibland hävdas… Hö och grönsaker är en utmärkt kost för de flesta marsvinen, behöver de torrfoder så finns det mycket att välja där med och man kan variera hur mycket man ska ge. Ett marsvin som lätt lägger på sig ska ju inte ha fri tillgång på havregryn exempelvis.

Hanna 

pinku
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad menar du med framtill? Under frambenen? Ska det vara så hos alla selfar? Det är inte så hos nån av mina… :O

Teddys alltså? Jag är ju inte orolig för någon av mina marsvin, utom en. Alla andra är liksom "jämna" över kroppen, men Sockan, som jag visseligen inte vet stammen på (han är en omplacering), men som är strävhårig, han ser definitivt ut som ett päron. Jag skulle kunna skapa en "Hur många ungar"-tråd om honom. Jag har försökt banta ner honom, men då blir han så fruktansvärt tunn över skuldrorna, och revbenen nästan sticker ut, men päron-formen försvinner inte.

Lägger in en bild, inte jättebra, men jag tycker man ändå ser formen.