Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1279 ggr
juliino
0

Matnings tider

Har lite funderingar. Min mor och jag gnabbar just nu kring marsvinen då hon anser att jag matar dom för sällan medans jag anser att om jag matar dom oftare med grönsaker osv blir dom tjocka. Tänkte höra med er vad ni tycker.

08:00-09:00 beroende på om det är skola får mina marsvin ett rejält lass med hö och jag kollar så att alla har vatten samt så fyller jag på skålarna med havregryn.

12:00 slutar jag skolan och då får marsvinen ett nytt lass med hö och ibland en bit paprika eller grönkål att mumsa på.

15:00 får marsvinen hö igen.

17:00 kommer min mamma hem och marsvinen börjar tjoa som vanligt och genast ropar hon att dom är hungriga och ska ha mat. Hon ropar till jag kommer ner och ger dom.

Under kvällen gång så ropar min mor ett fleratal gånger att marsvinen är hungriga då dom "skriker som vilddjur" Även om dom kan ha fått mat för en timme sedan.

Om jag fick bestämma skulle jag vilja att kvällen fortsatte så här:

18:00 marsvinen får hö igen

21:00-22:00 marsvinen nattas med ett lass hö och grönsaker sen fyller jag på tomma skålar med havregryn.

Jag har försökt förklara för min mamma att man inte kan ge marsvinen mat så fort dom skriker, Det skulle ju sluta med att man hade överviktiga marsvin.
På det fick jag svaret att men dom skriker ju som galningar dom är ju jätte hungriga.
Kan inte ignorera min mor för då går hon in till svinen och matar dom.

Hur långa pauser har ni mellan matningarna?
Tycker ni min dag ser bra ut?

Fridaaaa
0

Jag ger havregryn, havregrynsgröt och ev pellets plus hö & vatten på morgonen. Sedan fyller jag på höet mitt på dagen om jag är hemma och på kvällen får dom mer hö, havregrynsgröt (dom som behöver) plus sina grönsaker :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
1

#1 Tack!  Har försökt prata med min mor men hon är svår att prata med. Hon behöver en Juliia Hörapparat så att hon hör just mig bättre. ;)

Fridaaaa
0

#2 Haha hade varit något det ;)
Hade jag gett mina marsvin oftare hade dom rullat fram:P

juliino
0

#3 Exakt vad jag säger till min mor. Dock ger jag dom ju inte havregrynsgröt så som du gör. Ändå så ger jag ju oftare än vad många andra gör och hon vill ändå att jag ska ge mer. Det är inte lätt att vara tonåring Cool

Fridaaaa
0

#4 Jag ger mina skinnys det, för att dom håller hullet bättre då :P

carsbo
0

haha marsvin är smarta o lär sig illa kvikt att de får mat om de bara skriker tillräckligt. vi kan ha gett våra ett stooort lass med gräs och endå så skriker de om man rör en plastpåse. "vad kommer du med för smask nu!?Någonting ÄNNU godare kanske??"

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

_Charlie
0

Oj, dina marsvin får mat vääääldigt mycket oftare än mina. :D

Jag har inga klockslag, men på morgonen får de hö. På eftermiddagen lite grönsaker. Sent på kvällen då jag ska sova fyller jag på kraftfoder och eventuellt mer hö för natten. Slutt! Glad

FruSjoberg
0

Får nog minska lite på maten här hemma tror jag;)

[Maijah]
0

Säger som #7, dina grisar har tur som har någon som fyller på hö såpass ofta ;)

Mina får bara hö på morgonen och på kvällen. Ibland även på eftermiddagen, när jag kommer hem runt 16.00-17.00 tiden. Grönsaker på kvällen runt 21.00 och även oftast kligröt till honorna :)

Jarado
0

Jag ger mina rejält med strimlad vitkål och paprika plus hö efter behov på morgonen. På kvällen blir det någon bit morot, blomkål, broccoli eller vad som finns hemma. Och så fyller jag på hö. Några gånger i veckan får de pellets/ havrekross/ havregryn.

Detta är baskosten. På helgerna kanske de får lite extra gott. Persilja, spenat eller en äppelbit. Min man slänger gärna till dem en gurkbit när han går förbi buren, "för de är ju så söta när de står på bakbenen o tigger".  Obestämd

[Quickeman]
0

Mina får hö + ev. påfyllning av pellets på morgonen.

Och sen hö + grönsaker på kvällen/seneftermiddagen.

[Valtari]
0

kl. 05.30 får mina hö och vitkål/spetskål, ev. vatten.

kl. 17.00 fyller på hö eller vatten om det behövs.

kl. 19.00-21.00 får de hö, vitkål/spetskål (ev. annan grönsak), havregryn och vatten.

Så det är ungefär två gånger om dagen mina får mat, behövs inte oftare bara man ser till att de har hö och vatten hela tiden. :)

Virvlan
1

Grönsaker morgon och kväll. Hö när det behövs.

Peterlina
0

Jag gör precis som #7. Fast mina får ett lass med färskt gräs vid 10 också för då släpper jag ut dem i deras hage här, och då brukar jag gå ut och plocka gräs. :)

Fridaaaa
0

#14 Gräs? Går ju inte vintertid? Eller odlar du något särskilt gräs inne? =)

[Tinus-mus]
0

kl 05.45 får mina hö nytt vatten och havregryn innan jag åker till jobbet

kl 15.00 får dom sina grönsaker, kligröt, nytt hö om de behövs

kl 21.00 för dom lite hö och någon god percilja eller morötter.

så brukar deras mattider se ut.

godisgrisen
0

TS dina smarta bortskämda marsvin har snärjt er i sitt nät.Flört De vet precis hur de ska få massor av mat hela tiden. Smarta! Jag tror inte de är hungriga utan bara sugna på godis och ny rolig mat och det funkar ju att skrika!

Mina får vitkål och lite morötter till frukost.

Grösaker eller på sommaren gräs på eftermiddagen.

Hö, kraftfoder och nytt vatten får de på kvällen.

De får inte mat varje gång de skriker för då skulle det bli jobbigt för öronen att bo här.Flört

Fast ibland sticker vi åt dem lite extra godis. Deras husse (min 15årige son) matar dem rätt ofta med div. godis som banan äpple eller paprika för att han tycker de är så söta när de tigger…

pinku
1

Haha "skriker som vilddjur" var en bra beskrivning, det gör mina också. Man kan tro att de inte fått mat på en vecka som de gastar ;)

För övrigt var min mamma precis likadan när jag bodde hemma. Hon smygmatade min eldsalamander tills han i princip flöt runt på sin mage.

Här hemma (när inga smygande mammor finns i närheten) får grisarna nytt vatten, hö och grönsaker när jag vaknar. När jag kommer hem från jobbet får de hö, havregryn och ibland någon liten bit grönsak. Och så mer hö när jag går och lägger mig.

Peterlina
1

#15, nä men än är det inte vinter. (fast iofs är det snö just idag…) och så länge de KAN få gräs kommer de att få det.

När jag hade sköldpaddor brukade jag kunna ge dem gräs i stort sett året runt (utom när de sov i kylskåpet) om man bara gick ut och skrapade bort lite snö. Låter man det tina en stund är det inga problem. :)

Men tanken är att jag ska odla havregräs eller vetegräs. Jag har ett extrakök här i huset där jag brukar grodda olika grejer, så då tänkte jag ha en gräsodlingshylla i vinter. :)

Fridaaaa
0

#19 Jag tolkade det som att du gör det året om, var därför jag frågade? :) Så du behöver inte skriva det nästan som en "idiotförklaring". Klart att jag vet att det inte är vinter ännu?

Peterlina
4

#20, jag tror att du faktiskt måste tagga ner lite. Jag har ingenstans i inlägget idiotförklarat dig, bara förklarat hur jag menade eftersom det tydligen inte gick fram i mitt första inlägg.

Bara för att jag inte klämt dit femton smileys betyder det inte att jag är en hemsk och elak person som tycker att du är dum i huvudet. 
Du kanske skulle utgå från att man inte idiotförklarar någon istället för att utgå från det motsatta?
Det skrivna ordet måste man tyda med mer försiktighet än det talade, och om oman inte gör det så blir det så dålig stämning i forumet.

Livet är för kort för att irritera sig på saker som inte behöver irriteras på.

:)

Fridaaaa
0

#21 Tagga ner? Jag är lugn så jag behöver inte tagga ner? Skrev bara hur jag tolkade ditt inlägg? Jag har itne varit otrevlig eller "uppe i varv" eller någonting sånt? är lugn och sansad och inte otrevlig eller liknande,,,, :)