Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3372 ggr
mjuhm
0

Simba är.. sjuk?

Hej allihopa!

Jag måste bara få fråga litegrann, för det har hänt något med lilla Simba. (& jag har sagt detta förut här inne, men jag söker kompis åt Simba, bara så ni vet).Simbas vattenflaska hade gått sönder, utan att jag märkt det. Han hade alltså på nåt sätt inte kunnat få i sig vatten & eftersom Simba ändå inte dricker så mycket, så tänkte jag inte så mycket på hur mycket vatten det fanns kvar i flaskan varje gång jag bytte.

Jag reagerade dock på att han aldrig åt upp allt sitt hö, vilket han alltid gör då jag ger lite åt gången med många gånger så det alltid är fräscht. Pelletsen hade han inte rört & det låg kvar gamla grönsaker som det annars aldrig gör.

Igårkväll bytte jag vattnet & slängde ner en liten morot till honom då han älskar morötter. Simba som annars slänger sig på det goda, började gnaga lite försiktigt & det såg ut som om han kämpade med att få i sig den. Jag tog då upp honom & han rusade inte in i huset som en galning denna gången som han annars alltid gör då han är livrädd. Jag kände att han var rejält avmagrad. Visst var han lite tunn sist jag tog upp honom också (alltså dagen innan igår, förrgår), men då tänkte jag att det var för att han ätit så dåligt, så jag gav honom massa mat & han åt lite ur det, men nu var han väldigt tunn.

När jag tog upp honom så la jag honom på rygg för att kolla hur pass slö han var. Huvudet föll sakta baklänges & jag skynade upp med sprutor & nappflaskor som jag haft kvar från när jag stödmatat hamsterbebisar & när mitt förra marsvin var sjukt. Jag gav honom vatten genom sprutan & han vart genast piggare. Så jag gjorde i ordning en liten bädd till honom så han kunde sova brevid mig inatt. Jag satt uppe hela natten för att se till att han åt & drack, & det ända han fick i sig var hö & vatten.

Hans avföring var kletat som en stor klump i rumpan på honom när jag tog upp honom, & jag misstänkte mask för hans bajs såg konstigt ut. Men jag vet inte hur vanligt det är på marsvin & ifall man ser masken i bajset? För Simba har ju varit utomhus & ätit gräs & så, men jag vet inte om dom kan få mask av det..

Han är iallafall dålig i magen tror jag & hans mage lät mycket i natt, & han luktar förskärckligt illa. Mamma har ringt vetrinären men dom hade bara telefonöppet imorse & dom stängde klockan 11 för att det är midsommar imorron.. Hon ringde även något som hette travet (`?) men ingen svarade där. Annars är den närmsta vetrinären i Umeå & det är 13 mil härifrån & dom har inte ens heller öppet.

Åh, vad tror ni det kan vara!? Jag är livrädd att han kommer dö nu & det känns som om det bara är mitt fel eftersom jag inte kontrollerade flaskan! Han sitter nu i ett hörn i hans lilla bädd & har fått i sig gräs & morot & nu vill han inte ha nå mer vatten..

Vad ska jag göra? Vad kan det vara? Ni behöver inte hacka på mig & säga att jag typ är dålig för att jag inte kontrollerade flaskan, det vet jag redan..

Lilla, lilla Simba..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

saksaken
1

Han blir inte bättre för att folk klagar på varandra eller sig själva, nu är det fokus på den lilla kraken!

Jag är ingen expert på långa vägar men gör rent rumpan i alla fall och fortsätt stödmata.. håller tummarna för att det är folk som är mer kunniga som loggar in och ser tråden snart så du kan få bättre hjälp. :(

[copicaddicted]
0

Kika här så finns det tips på vad man kan ge magen vid diarre :)

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/diarre.html

petitchoux
1

Det är ju synd att du inte har tillgång till veterinär, för där skulle du ev kunnat köpt fibreplex som är bra för dåliga magar. Men kolla länken som #2 skrev. Det verkar ju ändå som att han äter lite själv, och det är ju positivt.

Jag funderar på att han varit ute och ätit gräs, har du vänjt sakta hans mage vid att äta gräs? Tänkte om det är gräset som förorsakat diarren?

Jag tyckte det var fint av dig att sitta och vaka över honom hela natten :)

Bellebus
0

Jag tycker det låter som vätskebrist, dom tunnas ur jättefort då och slutar äta, och bajset blir kletigt precis som du förklarar. Hon som ringde travet, ringde antagligen travbanan och kollade om banveterinären var på plats.:-) du har nog gjort vad du kunnat låter det som. Lycka till! :-)

westblom
0

ta bort pelletsen och och låt bara höet vara kvar,du kan även göra hövatten ,höet ska ligga över natten sen silar man de och ger marsvinet,du kan även ge proviva,

westblom
0

ta bort pelletsen och och låt bara höet vara kvar,du kan även göra hövatten ,höet ska ligga över natten sen silar man de och ger marsvinet,du kan även ge proviva,

westblom
0

hoppsan det vart 2 inlägg sorryFörvånad har du kollat så att tänderna inte är för långa då?

dermot
0

Jag håller med #4. Fick det på min lilla Belgiska jättebebis pga exakt samma anledning som du. Jag kollade inte flaskan tillräckligt och tydligen hade den gått sönder och metallkulan hade fastnat i röret. Jag upptäckte tyvärr detta jättesent då hon var helt normal när jag åkte iväg till skolan på morgonen, men när jag kom hem efter varit hos en kompis (kom hem runt 5 tiden) fann jag henne nästan livlös. Hon luktade riktigt äckelpäckel och hade klumpat bajs i rumpan. Såg då att hon inte druckit över huvudtaget och att den var sönder. Försökte allt jag kunde att få liv i henne igen, och mamma pratade med veterinären i telefon medan jag tryckte i henne vatten och försökte få i henne morot. Tyvärr dog hon i min famn precis när vi skulle åka till jourveterinären…

Hoppas Simba klarar sig! Håller alla tummar och tassar vi har här!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mjuhm
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt för att jag inte skrivit & så, & jag är glad över era tips!

Jag var med honom hela dagen (när jag skrev det där) & jag trodde på riktigt att det var slutet för honom. Han satt i ett hörn i bädden jag fixade & han ville inte ha vatten & knappt mat. Hans bajs var väldigt konstigt & han luktade illa.

På kvällen ville han äntligen ha vatten. Han vart lite piggare men ville inte äta. Eftersom jag var rädd att han fått i sig lite c-vitamin, så gav jag honom c-vitamin tillskott direkt i munnen på honom. Jag hoppas inte det var dåligt gjort.

Vi hade även köpt en ny flaska under dagen men den ville han inte dricka ur.

Jag satt återigen uppe hela natten & sov kanske bara 2 timmar. Han vart betydligt piggare & ville äta både morot & massa hö & när klockan närmade sig 12.00 busade han runt som han tidigare gjort. Jag gav honom ett litet bad, låg & myste med honom ett tag & sedan satte jag dit den nya flaskan i buren & släppte äntligen ner honom dit. Han sprang in i huset & ut igen & var nog väldigt glad över att få komma tillbaka.

Han åt pellets, hö, broccoli, morot, sallad & en liten bit päron. Jag vågade inte ge honom kål då jag var rädd att det skulle paja magen på honom igen.

Nu är han pigg & sitt gamla busiga jag igen. Vilken lättnad. Vi fick även tag på vetrinären igår angående att han luktade illa (han hade slutat luktat ju, men vi ville fortfarande veta) & vetrinären sa att det kunde ha varit en reaktion från kroppen eftersom den var utan vatten så länge.

#2 Jag ska kika in där!

#3 Jag hade vänjt in Simba gräs innan han fick komma ut & beta, så jag tror inte det var de som var problemet.

#8 Åh så tråkigt med din kanin.. Det är aldrig roligt när djur går bort. Gråter

petitchoux
1

Vad skönt att höra att det har ordnat sig!! Simba är ju jättefin :)

shrimala
0

Hur går det med simba, har han fått sig någon kompis än :)?

mjuhm
0

#11 Det är svårt att hitta ett lämpligt när man är ung & bor så konstigt till, så nej. Finns en uppfödare här, men eftersom jag redan haft två marsvin där ifrån som dött efter en månad (en av sjukdom & de andra helt plötsligt) så vågar jag inte testa med marsvin därifrån igen.

Sökandet fortsätter dock.

shrimala
0

okej vilken otur, hoppas det löser sig snart :)!

lollolouise
0

Någon marsvinskunnig som vet vad som hänt med min lille marsvins hane? Han slutade äta för lite mer än en vecka sen. Jag har försökt tvina i han lite mat, gurka funkade ett tag men nu äter han knappt det. Dricker gör han inte heller. Han andas tungt och piper/tjuter lite tyst ibland. Han är väldigt hängig och nosen rinner på honom. Han är bara 2 år och borde få leva många år till!Gråter

Tacksam för alla svar!

[copicaddicted]
0

#14 åk till veterinär! Han behöver onekligen vård och medicin

sandraedlund
0

Tipsar om Polly´s uppfödning - läste att hon håller till i samma stad som dig =) Om det inte är därifrån du redn har dina marsvin (?)

Bor själv i Umeå så jag förstår verkligen vad du menar med att det inte finns många marsvin här uppe, har själv åkt 60 mil (två vändor) för att hämta två marsvin av de fyra jag har..

Vet om några som föder upp marsvin här som skulle behöva komma till nya hem, PMa mig gärna om det är så att du känner att det skulle locka att åka till Umeå och hämta en kompis till Simba =)

mjuhm
0

#16 Jag har haft två marsvin från Polly´s uppfödning & båda två dog efter en månad, så jag avstår från henne tyvärr.
Men har nu hittat en hane som förhoppningsvist snart blir min :)

Edit: Har inte varit inne på iFokus på ett bra tag, så om jag sett detta tidigare så hade jag nog varit intresserad, är ju inte så långt till Umeå :)