Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2011 ggr
FallenDragon29
0

Underviktig hane?

Jag har en hane som heter Charlie som är född någon gång i Juni-Juli. Han är jättepigg, äter jättemycket och är hur social som helst.

Men han är jättesmal och man känner ryggraden tydligt när man håller i honom. Det känns jättekonstigt att hålla i honom.

Jag vägde honom nyss och det stod 332g på vågen. Jag blev jätteförvånad! Han äter jättemycket som sagt. Han får morötter och äpplen varenda dag och han får va med sina kompisar varenda dag och är någorlunda skygg.

Han är i en enskild bur för han är enda hanen men ska kastreras efter jul. Han har inga tecken på att må dåligt. Han får vara med två andra honor (han brukar aldrig uppvakta dom konstigt nog, han följer bara efter dom) som han kommer bra överens med och jag håller i honom mycket.

Han äter dock inte nå mycket hö men hans tänder är jättefina. Torrfoder äter han och han blir helt galen om han känner att morötter är i närheten.

Är det något fel? Är väldigt orolig.

FallenDragon29
0

Han har desformeringar på baktassarna (extra tår på båda) om det skulle hjälpa.

FallenDragon29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på honom. Man ser jämfört med vågen att han är VÄLDIGT liten. Sen ser man en av hans desformerade klor sticka ut under magen. Det står 322 på vågen om ni inte ser.

Sandra-B
0

OJ! :-O

332 gram är extremt lite för ett marsvin på 3-4 månader. Det är en normal vikt för bebisar på 4-5 veckor.

Vad får han mer för någonting än morötter och äpple att äta?
Har han ett bra hö? Har han något bra kraftfoder?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FallenDragon29
0

Nope. Han har gått ner i vikt. För några veckor sedan vägde han 550g. Upptäckte det nyss.

Sandra-B
0

Om han på några veckor har gått ner drygt 200 gram i vikt, tappat knappt hälften av sin vikt, skulle jag definitivt vara orolig

Vad har du för sorts hö till honom - ett bra hö är A och O för marsvin.
Vad har han för kraftfoder?
Vad för grönfoder får han mer än äpple och morötter?

Att han går ensam kan vara en orsak till att han kanske inte äter som han ska och därför tappar så pass mycket i vikt, det är inte helt ovanligt (seciellt bland yngre djur) att de mår väldigt dåligt psykiskt över att bo själva, även om de försöker dölja det så gott det går - åtminstone i början.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FallenDragon29
0

Just nu får han Djurmagazinets torrfoder-blanding, vanligt hö och han får alltid morötter, äpplen, salland, paprika och annat gott på dagarna. Just nu går det däremot inte (min mamma ligger på psyket och mammas sambo har inte så mycket pengar). Charlie har haft hö i höhäcken i flera dagar och inte ens 1/4 är borta. När jag ger han godsaker äter han för fullt.

LiljedahlE
1

För det första bör du ta bort höhäcken då det inte är en naturlig ställning för marsvin att stå så och äta, även väldigt frestande för deras kroppar . Sedan får du se till att skaffa bra Hö och torrfoder , inte gnagar blandningar . Samt mycke c vitaminsrika grönsaker ( typ vitkål osv ) inte paprika och så då det är godis :)

Fridaaaa
0

#7 Paprika är inte godis, är bra c-vitaminrik grönsak att ge :) Dock finns det många marsvin sm får munsvamp om man ger det dagligen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FallenDragon29
0

#7 höhäcken kommer att vara kvar för annars måste jag rengöra burarna två gånger i veckan och det har vi inte råd med.

Får fara och köpa vitkål senare :)

jezzijezz
0

Gör gröt med kruskakli å havrekli samt ge havregryn.

FallenDragon29
0

Hmm det är så att han var med en annan hona men hon flyttades in i en annan bur senare. Hon blev dräktig och ungarna hade dött i magen och hon kunde inte föda dom vilket slutade med kejsarsnitt. Dom tog ut hennes livmoder men på något sätt är äggstockarna kvar. Kan jag lägga tillbaka henne i den buren utan att det riskerar att hon kan bli dräktig igen?

bohan85
0

be en kunnig veterinär att kolla tänderna som du inte kan se (alltså de inre tänderna), de kan växa snett och fel. Ett höstrå eller annat kan också ha satt sig och skapat en böld. Om inget fel hittas be dem att ta ett prov för sköldkörtelhormon. Om de har fel på ämnesomsättningen så kan de magra av pga kroppen går på "högvarv"

Aneema
0

#11 ring imorgon till veterinären som gjorde kejsarsnittet och fråga. Låter ju osannolikt att hon skulle kunna bli dräktig men har hon ägglossning och ett ägg kan bli befruktat och det då sätter sig var som helst i buken så är det ju livsfara för honan.

#10 har bra tips. Dessutom billig mat.

Försök se till att han har någon hötuss på sina favoritställen. Hö ska vara 80% av kosten och det är jätteviktigt att han äter hö. Fyll på ofta med lite i taget så blir det inte så mycket svinn. Försök gärna hitta en bonde/ett stall där du kan få köpa billigt (bra!) hö.

Finns det något grönt att plocka att äta (beror ju på var du bor) isf ge gräs men inte för mycket om han inte är van vid det.

lisopasi
0

#11 om livmodern är borta så kan hon inte bli med barn

FallenDragon29
0

Behöver ett 100% svar snabbt :/

[copicaddicted]
0

Du bör inte stoppa in honan som tappade kullen hos honom ännu!

Hon har gjort en hysterektomi och när en sån görs så får man även sår innuti kroppen som är aningen seg läkta. Så skulle han få för sig att para sig med henne så blir det inga barn men honan riskerar att dö om allt inte är helt läkt!
Låt henne vila nån månad först.