Dräktig?
Hej!
Jag har en marsvins hane sedan sommaren 2011, som jag omhändertog då förra ägaren inte alls tog hand om honom. Han är en lunkarya skulle gissa på att han är 2-3år. Helt underbar är han :) vad jag vet så har han alltid bott ensam. Så jag skaffade 2 st kompisar som uppfödaren trodde var hanar. Men som senare visade sig vara en hona och en hane. Så nu har jag då 2 hanar och 1 hona. Honan är ca 5-6månader och hanen är 4-5månader.
Till min fråga. Jag misstänker att honan är dräktig, nästan 100% :) men är ändå lite osäker för jag har ingen erfarenhet av avel på marsvin utan har bara läst på internet.
Hon har fått mage som enligt sidor på internet är en bebismage, men jag kan inte känna några bebisar, magen står ut på sidorna och är hård men ändå lite mjuk. Hennes humör gentemot mig har förändrats. jag får inte ta på hennes mage. Hon blir lite orolig när jag har henne i mitt knä. och är lite slö men hennes aptit är det inget fel på. Hon drar sig även undan från de andra 2.
Lunkaryan "Grisen" kurrar fortfarande efter henne och vaggar med rumpan brevid henne.
Är hon dräktig eller inte? Min magkänsla säger att hon är det.
Ska jag sätta henne i en egen bur redan nu? Vill ju inte att hon ska vara ensam..
Tacksam för svar :)
Har du två hanar och en hona i samma bur? Går det? Är du säker på att det inte är två honor? Det låter som om hon är dräktig, har magen blivit rundare och hon verkar lite obekväm att du tar där är det nog så. Ibland tar det lång tid att faktiskt kunna känna bevisar och är man ovan är det normalt. Tänk på att om hon nu är dräktig så måste du flytta henne innan hon föder gärna några veckor innan så hon inte blir omparad och stressad över flytten.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Haha jo det går kanon bra. Däremot blir de lite tjafs mellan killarna när jag har honan ute. Och dom är ensamma i buren. :P
Den lille hanen Piggelin är lite egendomlig. Han har enormt med energi sitter inte still en sekund. Jag tror att Grisen tycker han är jobbig, därför de blir tjafs när honan "Coca" inte är i buren.
Blir lite oroad över att flytta henne eftersom jag är rädd att hanarna inte ska finna frid sinse mellan. Coca är orsaken till harmonin i buren.
Vi får se hur det går. Planen är iaf att hanarna ska kastreras så de kan bo tsm alla 3 utan massa bebisar hela tiden.
Längtar verkligen tills de kommer bebisar, om hon nu är dräktig. Väldigt förväntasfull på hur ungarna ser ut.
Det blir korsning på sheltie (hona)färg Golden/white/chocolate och Lunkarya (Hane) färg creme/ vit. :D
Det var det värsta, en hona som håller ordning bland hanarna. Har aldrig i hela mitt Marsvisliv (20 år) hört nåt liknande. Coolt! Du vet att det är vad jag trodde omöjligt att ha två hanar med en hona va? Vill gärna höra er andras åsikter om detta. Förstår ditt dilemma med friden i buren som hon inger men en hona som flyttas för sen i dräktigheten kan bli stressad och börja toxa ( havandeskapsförgiftning) väldigt svårt om inte omöjligt att häva och det är en plågsam död för både ungar o mor och om hon lyckas föda måste du handmata ungarna, därför man vill sätta honan i egen bur. Föder hon med hanarna blir hon med största sannolikhet omparad direkt efter förlossningen vilket är jobbigt för honan.
Känns som att honans och bebisarnas hälsa är viktigare än att hanarna kommer sams, kan ju tyvärr bli så att du får ha tre burar istället för en
Ja det är lite häftigt :) som sagt det var ju inte planerat med 2 hanar och en hona :P Men som tur är gick det kanon bra.
Den lille hanen och honan kommer från samma hem och är uppvuxna tsm. deras mammor födde sina kullar i samma bur. Så hanen "piggelin" tror jag finner en liten mammatröst hos honan"coca". För han var fruktansvärt mammig hos uppfödaren.
Har jag bara piggelin ute så springer han all världens väg. Men har jag Piggelin och coca ute så sitter han så fint vid hennes sida. och man kan klappa på honom vilket man inte kan annars för han har krut i benen. :D
Absolut så står honan i fokus, och hon kommer flyttas till egen bur. ingen tvekan på de.
Kan ju passa på och fråga någon med erfarenhet :) om det är normalt att honan får små skakningar i kroppen när hon är hos mig? inget hon har gjort tidigare och inget hon gör i buren. utan det har börjat nu sen magen blev större än normalt.
Oj, två hanar och en hona, och inget dödsslagsmål? Det låter konstigt, rentav otroligt. Är du helt säker på marsvinens kön? Det skulle ju kunna vara så att du har två små honor…
Jämför marsvinens kön med varandra! Vid den åldern ska pungen synas tydligt. Du kan också ta DENNA sida till hjälp.
Humörförändringar är inte något speciellt tecken på dräktighet. Hur länge har den här gruppen bott ihop? Om de inte bott ihop så länge behöver honan inte nödvändigtvis vara dräktig. Efter sex veckors dräktighet ska du i alla fall känna sparkar i magen, så tiden får väl utvisa hur det ligger till.
Hur kan du förresten vara säker på att det är den äldre hanen(lunkaryan) som har parat honan?
#5 Skakningar i kroppen är inget som beror på dräktighet. Det kan bero på t.ex. rädsla eller att hon fryser.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag är 200% säker på könen. och det funkar kanon bra faktiskt :)
Jag är nästan 100 säker nu på att hon är dräktig, tror nämligen att jag känt en bebis. :)
Det är bara lunkaryan 2-3år som uppvaktar henne. den lille hanen är inte mer än 4-5mån och visar inget sexuellt beteende överhuvudtaget. Därför är jag ganska säker på att de är lunkan som parat henne.
Lunkan har tydligt sagt ifrån att det är hans kvinna. :P
#5 skakningarna har hon aldrig visat förr.
Så fort jag har tagit ut henne för lite mys i soffan så har hon alltid lagt sig rak lång på sidan och bara njutit. men det gör hon inte längre utan är väldigt alert och kollar efter eventuella faror, hon är väldigt rädd om sin mage och vill inte att man ska ta på den. Allmänt besvärad när man tar på magen.
Kan betona att hon har inte ont i magen!
men som du skrev att rädsla kunde vara orsak till skakningarna, så gissar jag på de med tanke på de om magen.
Men det kanske är bra att skaffa en hon kompis nu till henne istället då, för hon bör väl inte gå med hannarna längre. Då de kan bli omparade samma sekund som de fått ungarna. Hur länge har du haft henne ? För om man räknar ifrån du satte ihop dem , har du väl troligt parningsdatum från dess ca 2 veckor framåt.
Jag har haft henne sedan hon var 9 veckor, hon är snart 8 månder nu. hon har ju bott med min hane hela tiden. Uppfödaren trodde att de var en hane. När hon var runt 5 månader så börja hanen uppvakta och då visa det sig att det var en tös och ingen pojk.
Har läst att runt 6-7 veckors dräktighet så ska man kunna känna bebisarna. Så jag antar att hon är runt 6 veckor gången, eftersom jag känt vad jag tyckte var en liten ryggrad.
Denna vecka kommer mitt burskåp bli klart och då ska min hona flytta till egen bur, så nu är jag på jagt efter kompis till henne.
På blocket har jag blivit total förälskad i en flock på 3 st honor som är 2år. Tror ni att det går att sätta ihop de med min hona?
Oj, så lång tid innan hon blivit dräktig , märkligt..
Jag vet faktiskt inte angående att sätta ihop tre honor som redan är en flock med en ny dräktigt hona.. Antar att de mest sannolikt kommer att sätta henne på plats, då de redan känner varandra. Men jag vet inte, hoppas fler svarar.
Jag skulle nog inte heller sätta in en dräktig hona med en vuxen honflock som du inte känner. Låt henne sitta själv istället tills ungarna föds. Kanske är en hon i kulle du kan spara? Och om du vill ha fler honor köpa en till när ungarna flyttat.
Dessa 3 honor har alla haft egna kullar som de tagit hand om tillsammans. Blir kanske lättare med ihopsättning med min dräktiga eftersom de har haft bebisar också.
Jag har verkligen ingen aning då jag aldrig har haft honor innan. Hoppas verkligen att fler svarar.
Om jag skulle sätta henne med någon annan, hade jag nog valt en lugn hona att sätta ihop henne med. Spontant kanske en teddy eller ett långhår tror de är lugnast . Men hon blir nog stressad att sitta helt själv eller vad tror ni andra ?
Ta inte det här på fel sätt, vill bara hjälpa… men hur är du säker på könen? :) Varför jag undrar är helt enkelt att din situation är väldigt ovanlig. Två hanar som utan problem går med en hona (har jag själv varit med om, men då hade de flera honor så de var upptagna på varsitt håll så att säga), att det tagit sådan tid innan honan blivit dräktig osv.
Sen måste jag bara få ifrågasätta varför du lät henne gå kvar med hanarna om du, som jag uppfattat det, insåg att hon var en hona när hon var 5 månader?
Det har ingen eller liten betydelse att de tre honorna har haft kullar själv. Du bör inte sätta din hona med dom, vare sig dom eller hon sätter någon på plats så blir det en livad och stressig miljö. Sätter du henne i en bur bredvid killarna där hon kan se och prata med dom så kan du invänta kullen istället för att köpa en ny hona som kompis. Lycka till :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
jag kommer lägga ut bilder på könen ikväll. Så får du se hur jag kan vara så säker :)
#15 Kanon :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Hade du sett rätt på könen och var hon dräktig?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

Oj gammal tråd, men berätta gärna hur det gått, Funderar ju också över att TS tänkte ha 3 hanar tillsammans, det brukar ju sällan gå bra.