Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1280 ggr
[Snuttegris]
0

Fleece VS Kutterspån

Nu har jag prövat i 1½ veckas tid med fleece som underlag hos tjejerna och killarna. Men jag kan ärligt säga att jag nog ändå föredrar kutterspån. Visst ser det jättemysigt ut med fleece i buren och myssaker som tunnlar, korgar mm i fleece, men dets er bara mysigt ut i någon dag tills dom har bajsat och kissat ner hela buren. Lukten däremot var faktiskt inte så farlig med fleece, med tanke på att jag först hade ett tjockt lager med spån, sedan tidningar, sedan handdukar och sist fleece. Men det blev en massa tvättande och extra städning, plus att höet fastnade precis överallt på fleece. Nej jag håller mig nog till spån hädanefter Tungan ute

Fridaaaa
1

Jag föredrar med kutterspån men även kutterspån med halm ovanpå tycker jag fungerar bra här :D
När jag har halm ovanpå spånen så fungerar det jättebra att ha myssakerna, det har mina :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Snuttegris]
0

Det var ju ett smart tips frida :) Det ska jag pröva sen Skrattande

Fridaaaa
0

#2 Gör det :) Mina älskar det i alla fall :D

Crest
0

Testade fleece en gång, gör det aldrig igen!! Efter ett par timmar var hela buren nerbajsad och grisarna hade mosat bajs under hela tassarna och mellan tårna… tog en stund att få bort det kan jag lova…

[Snuttegris]
0

Urk ja det är ju in gen höjdare

FruSjoberg
0

Har testat fleece med men föredrar spån och använder det idag. Bra tips där med halm, ska prova!

Peterlina
0

Jag använder fleece men har en stor låda i buren i vilken jag har ett tjockt lager alspån och sen höet ovanpå det. Mina grisar bajsar helst där de äter så den här lösningen blev bra för oss. Luktar inget heller. Men jag tvättar ju fleecen två gånger i veckan och byter spån och hö mest hela tiden i lådan. Sen är ju förstås mina grisar mest i buren på natten och ute i hagen på dagarna.

Cazzos
0

Min kompis har 2 marsvin och hon bytte från kutterspån till fleece och hon har handdukar under fleecen, jag tror att hon har tidningspapper längst ner också faktiskt. Bajset kan man plocka bort 1 gång/24 h och byta fleece + handdukar 1 gång/v. Funkar super :)

Fridaaaa
1

#8 Dock får hon inte ha det så :) För minst halva buren måste vara med t.ex kutterspån, hampaströ eller annat strö enlligt JBV…

Jarado
0

Jag har provat lite olika

Toalätt - ganska bra men för dyrt och luktar lite konstigt

Spån - billigt och luktfritt men dammigt och flygigt plus att jag är allergisk mot trädammet

Fleece - mysigt men tidskrävande och snabbt ofräscht. Mina grisar är inte pott-tränade

Använder nu hampaströ, och det är det som fungerar bäst hos mig. Prisvärt, dammfritt, lättstädat, luktfritt m.m.

Cazzos
3

#9 Hon har en ramp upp till en hölåda och där finns det sån där "toa-lätt", eller duger inte det? ^^

ElmerKrudd
0

Jag använder fleece i min bur, dock har jag en "toalätt" i buren med spån i. Mina killar kissar/bajsar inte på fleecen utan går bara på lådan :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

BellaDonna2
0

#12 Åh va fusk att dina kan gå på låda =) Men det måste ha krävt tålamod väl? =) 
Själv har jag aldrig ens försökt :P

ElmerKrudd
0

#13 Haha nej jag har inte heller försökt lära dom, dom bara gör det :P
När jag bytte till fleece så tog jag spånet dom kissat mest på och la i en låda och det funkade :P ( dom kanske tycker att fleecen är för mysig för att kissa på? ;P )

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤