hackar tänder
Jag vet att detta betyder hot men det kan det inte göra när det gäller mina marsvin! Jag har tidigare vart fundersam då de gjort det när jag haft dem i knät och legat helt lugn och avslappnat utan att visa minsta tecken på vare sig stress eller aggression.
Alldeles nyss när jag gick förbi dem hörde jag detta läte igen samtidigt som de lugnt gick omkring på köksgolvet och tiggde mat! Det finns inga som helst tvivel på att det inte var menat som något hot! Vad kan det betyda?
#0. Jag har också varit med om det, jag har för mig att dom gör så för tuggandets skull? Typ att det är som en vana, och för att dom tycker att det är ett mysigt ljud? Jag har för mig att det var något sånt.
Dom kanske har hö mellan tänderna?
Helena
Dom kanske har hö mellan tänderna?
Helena
Mina hackar tänder när dom inte får maten tillräckligt snabbt, dom kan ju hacka tänder när dom är missnöja det behöver inte alltid va för att dom tycker något är ett hot
Dom brukar hacka tänder också när dom vill säga:
- Sno Dig på! Hit med det goda, för sjutton!
// Shintaida
#5 Precis! ^^
- Mvh Emma
#4 #5 Samma här :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kan det vara så att hon visar missnöje då jag slutar klappa henne i några sekunder? Eller så kanske hon helt enkelt inte gillar att bli klappad men jag har inte funnit några andra tecken på det :/ Vad tror ni?
Om jag ska gissa, så gissar jag på att hon vill att du fortsätter klappa…det är ju skönt!
// Shintaida
jag slänger in en fråga här eftersom det redan diskutteras. Jo jag undrar vad det betyder när dom "knäpper" med tändera. Jag satt och gosa med ena honan förut och hon började typ "knäppa" med tändera och gned dom mot varann typ som hon gnisslade tänder fast det gnisslade inte:P Vad menar hon med det?
Mina kan göra likadant.
MÖJLIGEN kan det vara för att dom tycker att det är störtskönt att bli ompysslade och gosade med. Att det är extra skönt just då.
// Shintaida

enligt dom flesta sidorna är den attetyden hot/agression,jag tror mer på internet än folk som kanske bara har fem stycken m-svin och själva inte vet exakt deras instinkter.

Är det hanar du har?
Om det är det så är det för att dem testar varandra eller förbereder för slagsmål. Mina hanar håller ofta på så. Men nu har de blivit mkt bättre.
Mina gör endast så när dom är arg på något annat Marsvin, eller känner sig hotade….
#12 det här är inte menat som att vara dryg men hur tror du att internet faktan har kommit till då? Jo genom människor som har marsvin inte är det vetenskapsmän som kommit på den iallafall :)
Det är honor, de har dock slutat med det. Det var bara en period på några dagar de höll på så, känner dock mina marsvin och de var inte det minsta arga. Hotade kanske de kände sig men varför skulle de då samtidigt springa runt på golvet och tigga mat? Doesn't make sense to me.

#12 jo,från folk som levde på 1800 talet.sedan lever det vidare genom internet och jo det finns vetenskapsmän. annars varför finns det en lag på att marsvin inte får vara ensama? en vanlig person kan inte gå runt och bara peka typ på råttor och säga ensamlevnade,ödlor flockdjur mm. det är ju forskare som har forskat om marsvinen och vet mest,hallå

Katiz jag har 15 marsvin, uppfödning. De hackar inte tänder bara när det är hot eller för att de är agressiva/bråkar! Oftast men inte alltid bara därför!
De kan som sagt även hacka tänder när de tigger, och man inte kommer med maten tillräckligt snabbt. Även så kan det betyda missnöje.
Från folk som levde på 1800-talet? Vad är det som säger att de visste mer än nutida etablerade uppfödare? :S
Visst finns det beteendestudier från forskare men det man oftast läser på marsvinssidor är faktiskt skrivet av privatpersoner. Och att marvsin trivs bäst i flock märker man nog rätt lätt om man haft ett marsvin ensamt och sedan skaffar en kompis åt det, marsvinet lär ju bli överlyckligt. Dessutom är råttor flockdjur och inte ensamlevande.
Jag tror det är så att man själv känner sina egna djur bäst.

ps:JAG ÄR mer kunnig än vad du tror,skriv så till alla så blir det roligt för dig,förlåt att min mamma är djurforskare då

ps:råka överdriva då men det är inge kul för jag är kunnig. jag har läst igenom all marsvinsfakta på djurskyddsrättten och i hela google så snälla säg inget,för du vet inte ett ett pip om mig

#32 Jaha? Jag tror inte du är mer kunnig än någon annan här.
Varför ska jag skriva det till alla? :O
Folk som har marsvin och har haft marsvin länge tror jag kan väldigt mycket om marsvins beteénde och jag litar mer på de än forskare .. alltså jag förstår ej vad du vill få ut?

31# oki,lite irriterad men jag bryr mig inte längre för ni rättade mig bara

#33 Jag tror mycket väl att du kan en del om marsvin. Men all fakta man läser på google stämmer faktiskt inte.

vet det men iallafall och chippers jag vill få ut att jag inte är någon barnunge som inte vet ett pip om marsvin,det vill jag säga dig,så

Ingen tror nog heller att du är en sån person??
Okej nu tycker jag att vi släpper det här och låter tråden gå tillbaks till vad den handlade om från början för det här leder ändå ingenstans

Jo det är nog en bra idé ..
Här hade tråden spårat ur lite granna! Som ni säger, låt tråden återgå till sitt huvudämne :) Jag har tagit bort alla onödiga inlägg som inte hört till saken alls, precis som den va innan det spårade ur, så klart har jag lämnat alla svar och gensvar om själva huvudämnet :) ha det trevligt tjejer! :)
Mvh - Matilda, Medarbetare på marsvin.ifokus.
_____
När ett marsvin hackar tänder är det som dom flesta säger här, det kan vara olika, allt från aggression, tycka saker tar för lång tid, missnöjje, trivsel osv. :)
#42 Håller med dina exempel om varför de hackar tänder :)
- Mvh Emma
#43. Ja precis :) jag ahr vart med om alla dom där "hacka tänderna" faserna, i början - aggression, lite nu och då - saker tar för lång tid, lite nu och då också - trivsel, och för länge sen hacket av missnöjje ^^ Konstigt nog att jag hört skillnad på dom, men å andra sidan ser man ju också, t.ex om man prasslar med hö påsen på sidan om i ca 5 min, då blir dom otåliga och hackar tänder, sen ser man när dom ligger och putsar varandra att den gris som blir putsad ibland hackar tänder och ligger kvar och har andra kutter och sånt för sig :) så skillnad ser man, i alla fall om man observerat sina marsvin :)
#44 Precis, när mina killar småtjaffsar så hör man ett lite mörkare hack och när de är otåliga är de lite snabbare hack ;)
- Mvh Emma
#45. Ja :D bra beskrivning av hacken, glömde säga att dom låter faktiskt ganska olika :P man hör ganska bra skillnad mellan vissa hack, lite svårare ibland :)
#46 Ja, ibland blir det svårare att hör skillnad :)
- Mvh Emma
Här har vi ett typiskt ecempel på hacka tänder; som nu när jag dammsög, både Blondie och Melvis började hacka tänder, missnöjje :P

the end
#49. Vadå "The end"?
Katiz, tråden är vällans inte slut heller? 

Mina brukar hacka tänder mot varandra när de små bråkar .. Men det lägger sig snabbt :)
#51 Precis, mina hackar och sen en liten stund senare slutar dem :)
- Mvh Emma

50# det betyder att jag har slutat bråka,chatra mm
Marsvin brukar "hacka" tänder bl.a när de är missnöjda med någonting. / Sosso's syrra