Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1009 ggr
Misarn
1

Zooies tänder

Efter att vi var till veterinären med Zooie så att dom fick klippa av hennes extra tand som vuxit och blivit lång, så sa dom att jag kunde klippa av tanden själv. Hur gör ni med erfarenhet, klipper ni tänderna själva och i sådanna fall med vad för verktyg?

westblom
0

jag klipper själv med en sid tång eller vad de heter,

Misarn
0

Tack så jättemycket för svaret, ska åka ner och kolla efter en sådan imorgon i sådanna fall =)

Misarn
0

Igår var vi iväg till Biltema och köpte en Sidavbitare: http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Sidavbitare-12100/

Gick hur bra som helst att klippa och den gick av nästan med en gång och Zooie var så otroligt lugn och duktig. Förvisso så har tanden börjat bli lös, men den växer endå och kände att det var likbra att klippa av den en bit endå, med tanke på att den var ganska lång redan. Så ett tips om ni kan och vill klippa själva en jättebra tång som jag kan rekomendera!

pinku
0

Hur vet man hur långt man ska klippa?

Kan bli aktuellt med min Humle snart. Fast jag vågar nog inte göra det själv ändå…

Misarn
0

Zooie har tre framtänder så jag klippte den extra så den ligger jämt med hennes andra två Glad

pinku
0

Men det stod ju i tråden! Nu skäms jag… Ska börja läsa ordentligt i fortsättningen Tungan ute

Misarn
0

Ingen fara ibland försvinner det ord :-)

westblom
0

ok,då ska jag köpa en sån också,för jaag har en annan slags tång,men den där verkar bättre

idipidi
0

#4 Vad är fel med Humles tänder?

pinku
0

#9 Det är framtänderna, jag tycker de ser lite för långa ut. Men det är så svårt att avgöra, och jag kollade dem hos vetten för bara några månader sedan, och han äter bra, men tycker ändå det ser konstigt ut.

Sammetskatt
0

TS och #10 Om han äter bra så låt dem vara. Man ska absolut inte klippa tänder i onödan, helst inte alls. Du kan läsa om det på (under tandanomali): http://www.blastjarnan.se/archive/sk%C3%B6tselr%C3%A5d_exo/Marsvin.pdf

Misarn
1

#11 Jag klipper inte tänder hur som helst, har varit till en veterinär som berättade för oss att vi måste göra det pga det tillstånd hon är i. Annars hade jag inte gjort det alls.
Bara så vi kan klargöra det!

Sammetskatt
0

#12 Länken var menad till dig och resten till #10. Men varför inte operera bort tanden istället? Som sagt, enligt kunniga veterinärer ska man ju inte klippa tänder alls utan de ska slipas ner i narkos. Veterinärer i allmänhet är ju ofta inte speciellt kunniga på smådjur iaf och därför inte alltid att lita på tyvärr :/ Däremot har just blå stjärnan kunniga veterinärer på gnagare, så bättre att lita på dem.

Misarn
1

Bara det att söva ett marsvin innebär en otroligt stor risk och jag personligen utsätter inte mina marsvin för narkos om jag inte absolut måste. Varför ska man göra ett större ingrepp än vad det är? När du inte vet om hur hela sjukdomshistorien ser ut för Zooie tycker jag inte du ska yttra dig för mycket om hur vi gör med hennes tänder och döma oss. Denhär tråden var ämnad för att jag var otroligt glad och lättad att det gick så otroligt bra för henne och att vi enkelt och lugnt kan klippa hemma än att åka in till våran veterinär och stressa upp henne i onödan.

Sammetskatt
0

#14 Det är ju bara det jag menar "stressa upp henne i onödan" säger du, men tänk om hon får problem av klippning av tänderna senare, med värk och bölder pga att tanden spruckit. Klart du är nöjd över en "enkel och snabb" lösning, men tyvärr kanske det inte är så enkelt och marsvinet får problem senare. Ville bara ge dig den informationen, men sen om du vill lyssna på det eller inte är ju ditt val och tro mig, jag förstår verkligen att du är glad över en snabb lösning MEN som sagt, det här med tandproblem hos marsvin är verkligen INTE kul och inte enkelt, I know :( Jag dömer dig inte alls, utan har bara fått ny information i ämnet och känner en person (och hört om flera) som förlorat marsvin pga att tänder klippts och senare lett till smärta och bölder som i sin tur lett till att marsvinet avlivats pga att det slutat äta :(

Misarn
1

Men om jag har varit till en kunnig veterinär och hon berättar hur vi ska klippa och göra det hemma själva innebär inte att det är en "snabb" lösning. När du inte vet hur hennes sjukdomsbild ser ut så ska du inte yttra dig på det viset du gör. Klipper man rätt och med bra verktyg så behöver man oftast inte oroa sig för att tanden spricker. Var istället glad åt hur bra det har gått och tänk efter före innan du skriver något och hur du uttrycker dig så att det inte tas på fel sätt. Till er andra som är glada för min skull så kan jag meddela att Zooie mår jättebra och att hon tappade sin extra tand efter andra klippningen och att hålet ser jättefint och bra ut. :-)

Sammetskatt
0

#16 Trist att du tar det på det sättet. Det har ju inte att göra med om man klipper rätt eller inte utan att man inte ska klippa i tänder alls. Veterinärer är ju inte tandvårdare. Men okej, bra att det löste sig och tanden lossnade och för det ÄR jag glad, både för dig och ditt marsvin!